طرح درس گرمی محل های سایه و آفتابی باهم تفاوت دارد علوم دوم ابتدایی درس سوم

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس گرمی محل های سایه و آفتابی باهم تفاوت دارد علوم دوم ابتدایی درس سوم این طرح درس شامل 3 صفحه ورد قابل ویرایش است و در پایه دوم دبستان تدریس می شود. هدف این درس، آشنایی دانش آموزان با دماسنج و تاثیرات تغییر دما بر آن است. این درس به صورت تلفیقی طراحی شده است و مدرس آن، پایه دوم دبستان است. مدت زمان تدریس این درس 45 دقیقه است و از الگوی تدریس پرسش و پاسخ، توضیحی و نمایشی استفاده می شود.

در این درس، دانش آموزان با مفهوم دماسنج و نحوه عملکرد آن در اثر گرما و سرما آشنا می شوند. هدف کلی این درس، آشنایی دانش آموزان با این مطلب است که در چه دماهایی مایع دماسنج بالا یا پایین می رود. این هدف شامل هدف های شناختی، مهارتی و عاطفی است. برای آموزش این درس، از ابزارهایی نظیر دماسنج، مکان های سایه و آفتابی، مداد، کاغذ، فیلم آموزشی، تخته، ماژیک و ….

عنوان تدریس : گرمی محل های سایه و آفتابی باهم تفاوت دارد کتاب : علوم الگوی تدریس : تلفیقی
مدرس : پایه : دوم زمان : 45 دقیقه
آشنایی دانش آموزان با دماسنج و تاثیرات تغییر دما بر آن
هدف کلی
آشنایی دانش آموزان با این مطلب که در چه دماهایی مایع دماسنج بالا یا پایین می رود .
هدف جزیی
الف ) شناختی :
دانش آموز بتواند بخش های تشکیل دهنده ی دماسنج را نام ببرد .
ب ) مهارتی :
دانش آموز بتواند در دماهای مختلف عدد روی دماسنج را بخواند و مهارت استفاده از آن را بداند .
ج ) عاطفی :
دانش آموز در موقعیت های مختلف به استفاده از دماسنج علاقه نشان دهد ..

اهداف رفتاری
دماسنج ، مکان سایه ، مکان آفتابی ، مداد ، کاغذ ، فیلم آموزشی ، تخته ، ماژیک ، تعداد عکس
ابزار تدریس
تلفیقی
الگوی تدریس
پرسش و پاسخ ، توضیحی ، نمایشی
روش تدریس
نیم دایره
نحوه گروهبندی
1 ) آغازین :
طبق آموزش های گذشته دانش آموز باید با دماسنج و نحوه عملکرد آن در اثر گرما و سرما آشنایی داشته باشد .
2 ) تشخیصی :
دانش آموز بتواند تشخیص دهد در مکان های سایه ، هوا خنک تر بوده و دماسنج عدد پایین تری را نشان می دهد و در مکان های آفتابی ، هوا گرم تر بوده و دماسنج عدد بالاتری را نشان می دهد .
همچنین ، دانش آموز بتواند با توجه به تغییرات دمای محیط عدد روی دماسنج را تشخیص داده و یادداشت کند .
رفتار ورودی
شروع کلاس درس با استفاده از یک قصه مبنی بر اینکه دخترکی گیاهی خریده بود و نمیدانست که در چه دمایی باید آن را قرار دهد این امر باعث شد تا به زودی گیاهش پژمرده شود و دخترک غمگین شد . بچه ها به نظر شما دخترک باید چیکارمیکرد ؟
ایجاد انگیزه
در ابتدا وارد کلاس شده و بعد از سلام و احوالپرسی ، از میزان تسلط دانش آموزان از درس جلسه گذشته جویا می شویم . طرح درس گرمی محل های سایه و آفتابی باهم تفاوت دارد علوم دوم ابتدایی درس سوم و درباره درس جدیدی که قرار است به آن ها دهیم میزان توانایی هایشان رامی سنجیم . فیلمی آموزشی بی کلامی در رابطه با افزایش جیوه در هوای گرم و کاهش جیوه در هوای سرد به آن ها نشان می دهیم .
از دانش آموزان درباره دماسنج سوالاتی می پرسیم تا میزان توانایی آنها در آشنایی با آن را دریافت کنیم . ( ارزشیابی تکوینی )
سپس به معرفی دماسنج پرداخته و کاربرد آن را بیان می کنیم . سپس برنامه خود را برای آنها بیان می کنیم و باهم به حیاط می رویم . اگر تایم صبح (8صبح ) دماسنج را در مکان های سایه زیر درخت قرار می دهیم . پس از ده دقیقه به سراغ دماسنج می رویم . عددی که روی دماسنج نشان داده شده است را به کمک دانش آموزان می خوانیم . در این جا به آن ها می گوییم که واحد اندازه گیری دماسنج سانتی گراد است . سپس ساعت (11قبل ازظهر) نیز عدد روی دماسنج را یادداشت می کنیم . سپس اعداد یادداشت شده را روی تابلو کلاس نشان می دهیم . از دانش آموزان می خواهیم در گروه های خود به بحث پرداخته و علت این تفاوت دمارا با یکدیگر گفتگو کنند .
هرگروه نظرات خود را بیان کرده و معلم آن ها را پای تابلو می نویسد . با مشورت با دانش آموزان نظرات درست تیک خوره و نظرات غلط را خط میزنیم .
درنهایت اطلاعات درست را از میان نظرات خودشان و اضافه کردن محتویات اضافه به آن ها انتقال داده و می گوییم که در سایه مقدار جیوه به سمت پایین می آید زیرا هوا خنک تر است این یعنی دماسنج عدد کمتری را نشان میدهد . پس نتیجه میشود که : هرچه عددی که دماسنج نشان می دهد کمتر باشد هوا خنک تر است . سپس در آفتاب مقدار جیوه به سمت بالا می رود زیرا هوا گرم تر است این یعنی دماسنج عدد بیشتری را نشان میدهد . طرح درس گرمی محل های سایه و آفتابی باهم تفاوت دارد علوم دوم ابتدایی درس سوم پس نتیجه میشود که : هرچه عددی که دماسنج نشان می دهد بیشتر باشد هوا گرم تر است.
ارائه تدریس
از بچه ها می خواهیم تا به کمک یکدیگر درسی را که خوانده ایم باهم مرور کنیم . به این شکل : بچه ها بیایید باهم بگوییم که در مکان های سایه هواخنک تر است و دماسنج عدد کمتری را نشان میدهد ولی در مکان های آفتابی هوا گرم تر است و دماسنج عدد بیشتری را نشان می دهد .
جمع بندی
هدف اصلی در تمامی دروس رسیدن به حیات طیبه است . دراین مبحث می توان به دانش آموزان گوشزد کرد که خداوند برای آسایش بیشتر هوا را در دماهای مختلفی قرار داده تا افراد حیوانات و گیاهان بتوانند با آسایش زندگی کنند . پس همیشه باید شکر خداوند را به جا بیاوریم و قدردان نعمت های او باشیم .
نتیجه گیری
دانش آموز به کمک والدین دماسنج هایی را درمکان های مختلف ( آفتابی _سایه ) قرار دهد و نتیجه را در قالب گزارش با کلاس تحویل می دهد .
هم چنین دانش آموز لیستی از فواید دماسنج را در قالب گزارش در کلاس ارائه دهد .
تکلیف پایانی

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس گرمی محل های سایه و آفتابی باهم تفاوت دارد علوم دوم ابتدایی درس سوم”

طرح درس گرمی محل های سایه و آفتابی باهم تفاوت دارد علوم دوم ابتدایی درس سوم
طرح درس گرمی محل های سایه و آفتابی باهم تفاوت دارد علوم دوم ابتدایی درس سوم