طرح درس رنگین کمان علوم پنجم ابتدایی

تومان 10,000

شناسه محصول: طرح درس رنگین کمان علوم پنجم ابتدایی1689846530618 دسته: , , ,

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس رنگین کمان علوم پنجم ابتدایی به منظور ارائه مفاهیم و مطالب علمی به دانش‌آموزان پنجم ابتدایی تدوین شده است. این طرح شامل 8 صفحه ورد است که با استفاده از برنامه‌های ویرایشگر قابل ویرایش می‌باشد. هدف اصلی این طرح درس، آموزش مباحث و مفاهیم علمی به کودکان با روش‌های ساده و جذاب است. از طریق این طرح، مطالب مختلفی مانند اصول علمی، تجربیات علمی، پدیده‌های طبیعت و دنیای پیرامون دانش‌آموزان برای آنان به صورت جذاب و قابل فهمی ارائه می‌شود. طرح درس رنگین کمان علوم پنجم ابتدایی به عنوان یک پایه و مبنای اساسی برای یادگیری علوم در مقطع ابتدایی می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا با علاقه و شور و شوق به مفاهیم علمی آشنا شوند و درک و فهم بهتری از دنیای پیرامون خود پیدا کنند.

قسمتی از متن طرح درس

مشخصات کلی نام درس:علوم تجربی پایه تحصیلی : پنجم ابتدایی
عنوان درس:درس3(رنگین کمان)-صفحه20 و 21
مدت زمان اجرا : 45 دقیقه
محل اجرا : کلاس درس
اهداف کلی  

آشنایی با ذره بین و ویژگی‌های آن

اهداف رفتاری حیطه شناختی: دانش‌آموز ذره‌بین را به عنوان یک وسیله برای بزرگ‌نمایی بشناسد‌/ با اشیایی که می‌تواند معادل ذره‌بین باشد، آشنا شود/ با ویژگی‌های ظاهری ذره‌بین آشنا شود/
حیطه نگرشی:  درک اهمیت این وسیله(ذره‌بین) در زندگی خود و برای تسهیل کارهایش/ تقویت دیدگاه آنها نسبت به اهمیت مشارکت در کارها/
حیطه مهارتی: بتواند از ذره‌بین استفاده کند و با کمک آن نمونه‌هایی را مشاهده کند/ بتواند وسیله‌ای معادل ذره‌بین فراهم و از آن استفاده کند
رسانه‌های آموزشی ذره بین-عدسی محدب-لیوان آب-متنی با فونت ریز(متن روزنامه)-دانه‌های عدس-
روش‌های یاددهی-یادگیری مشارکتی/کاوشگری/پرسش و پاسخ
شرح عملکرد فعالیت معلم زمان
فعالیت‌های مقدماتی 1)سلام و احوالپرسی

2)حضور و غیاب

3)سنجش وضعیت جسمی دانش‌آموزان

4)گروه‌بندی دانش‌آموزان

 

 

ارزشیابی تشخیصی 1)مهم ترین کار منشور چیست؟

الف)تشکیل تصویر      ب)تشکیل رنگین کمان      ج)تجزیه نور     د)بازتاب نور

2)لوله شفاف خودکار که در مقابل نور قرار گرفته و پرتوهای نور را تجزیه می‌کند، شبیه کدام یک از وسایل زیر عمل می‌نماید؟

الف)منشور     ب)عدسی      ج)ذره بین       د)عینک

3)ذرات ریز آب مثل……………….نور خورشید را تجزیه می‌کنند و رنگین کمان بوجود می‌آید.

4)چرا رنگین کمان همیشه تشکیل نمی‌شود؟

(طرح چند سوال کتبی برای هر گروه و تصحیح آن توسط گروه دیگر)

7دقیقه
ایجاد انگیزه متنی با فونت ریز به هر گروه بدهید(تا حد امکان خواندن آن دشوار باشد) و بخواهید آن را با فونتِ متنِ کتابِ درسی خود مقایسه کنند. بپرسید: اگر یک فرد مسن بخواهد این دو متن را بخواند، روخوانی از کدام یک آسان‌تر است؟ چرا؟

اگر متنی با اندازه‌ی ریز داشتیم، برای بهتر خواندن آن چه کارهایی می‌توانیم بکنیم؟ از آنها بخواهید تا با ذکر نام گروه، پاسخ خود را روی یک کاغذ بنویسند و به شما تحویل دهند. شما پاسخ‌ها را در یک ظرف شفاف و مقابلشان بگذارید و بگویید: شاید همه یا بعضی از شما در جواب به این سوال، به پاسخی اشاره کرده باشید که درس امروز ما است. این یعنی درس امروز ما موضوعی است که شاید همه‌ی شما هم آن را بشناسید. آنچه می‌خواهیم امروز درباره‌اش صحبت کنیم، وسیله‌ای است که اغلب در خانه‌های ما وجود دارد و شاید حتی شما هم بارها از آن استفاده کرده باشید(ذره‌بین!). کسی حدس زده که درباره چه وسیله‌ای صحبت می‌کنم؟فقط دست بالا ببرید!

10دقیقه
ارائه محتوای آموزشی از هرگروه بخواهید تا با کمک راهنمایی شما، در مرحله اول لیوان شیشه‌ایِ خالی از آب(تاکید کنید هر گروه یک لیوان به کلاس آورند و بدنه‌ی لیوان طرح‌دار نباشد) را مقابل کاغذ روزنامه قرار دهند و مشاهدات خود را یادداشت کنند(آیا تغییری مشاهده کردند؟چه بود؟ انتظار می‌رود که بگویند تغییری ایجاد نشده است). در مرحله دوم بخواهید لیوان را از آب پر کرده و سپس مقابل مطالب نوشته شده‌‌‌ی روزنامه قرار دهند. این بار نیز مشاهدات خود را یادداشت نمایند. از آنها بپرسید: اندازه نوشته‌ها نسبت به زمانی که لیوان خالی بود، چه تغییری کرده است؟(انتظار می‌رود آنها بگویند نوشته‌ها نسبت به لیوان خالی، بزرگ‌تر و درشت‌تر شده‌اند).

در مرحله سوم بخواهید یکبار لیوان پر از آب را نزدیک و بار دیگر دور ببرند. در هر دو حالت اندازه‌ی نوشته‌ها چه تغییری کرده است؟

در فاصله زمانی که دانش‌آموزان مشغول بحث و گفت و گو هستند، جدولی روی تابلو رسم کنید و این سه مرحله را در آن بنویسید. نتیجه این سه مرحله را از گروه‌ها بپرسید. کامل‌ترین جواب را به عنوان پاسخ یادداشت کنید و برای آن گروه امتیازی قائل شوید(مثلا روی مقنعه‌ی هر یک از اعضا یک ستاره بچسبانید). در پایان تدریس دانش‌آموزانی را که در پاسخ به سوالات فردی و گروهی فعال‌تر بوده‌اند و ستاره‌های بیشتری کسب کرده‌اند، مشخص و  امتیازی برایشان در نظر بگیرید.

پس از تایید پاسخ‌های نهایی، به سراغ ظرفی که برگه‌های هر گروه در پاسخ به سوال مربوط به انگیزه‌سازی بود، بروید. تک‌تک پاسخ‌ها را نگاه کنید و ببینید چند نفر به واژه ذره‌بین اشاره کرده و چند نفر راه‌حل‌های تازه‌تری ارائه داده‌اند. پاسخ‌ها را بخوانید و ضمن تشویق تمام گروه‌ها، به تاکید بیشتر بر پاسخ ذره‌بین بپردازید و آن را به عنوان وسیله‌ای معرفی کنید که معادل همان لیوان پر از آب است. دوباره از دانش‌آموزان بخواهید تا با آن به متن روزنامه نگاه کنند؛ نتیجه مشاهداتشان را روی تابلو یادداشت کنید.

از آنها بخواهید تا با دقت به ذره‌بین نگاه و آن را لمس کنند. سپس هر اطلاعاتی را که با مشاهده، نسبت به آن بدست آورده‌اند، یادداشت نمایند. انتظار می‌رود نتیجه‌ی مشاهدات آنها، اطلاعات زیر را در خود داشته باشد:

1)از سطح شبیه دایره است

2)از گوشه شبیه عدس یا دو پرانتز روبه روی هم() است! (ذره‌بین به دلیل قابی که اطراف عدسی‌اش وجود دارد، به خوبی از گوشه قابل دیدن نیست. پس وجود یک عدسی همگرا کمک می‌کند تا آنها بتوانند شیشه ذره‌بین را بدون قاب و به راحتی ببینند و لمس کنند. دانه‌های عدس را به آنها نشان دهید تا بهتر متوجه این موضوع شوند).

3)جنس ذره‌بین شیشه(پلاستیک) است

4)وسط آن ضخیم و کناره‌های آن نازک است

5)تصویر اشیار را بزرگ می‌کند.

هر گروه یک مشاهده‌ی خود را بخواند و از خوانش مطالب تکراری بپرهیزد.

در صورتی که به مورد2 اشاره نکردند فرصت خوبی است تا آنها را با نام شیشه‌‌ی ذره‌بین یا همان عدسی آشنا کنید. از آنها درباره علت نام‌گذاری این شیشه (به نام عدس) بپرسید. از آنها بخواهید تا از کنار به عدسی نگاه کنند و بگویند شبیه به چیست! (اگر دور عدسیِ ذره‌بین قاب دارد و دیدن شکل محدب آن ممکن نیست، در این صورت یک عدسی محدب به آنها نشان دهید تا با شکل آن آشنا شوند).

سپس هریک بگویند که آیا تا به حال خود و خانواده‌شان از ذره‌بین استفاده کرده‌اند؟ اگر پاسخ مثبت است، در چه مواردی؟

20دقیقه

1 دیدگاه برای طرح درس رنگین کمان علوم پنجم ابتدایی

  1. admin

    طرح درس رنگین کمان علوم پنجم ابتدایی

دیدگاه خود را بنویسید

مجموعه طرح درس پنجم ابتدایی، یک مجموعه جامع از دروس و مطالب آموزشی است که برای دانش‌آموزان پنجم ابتدایی طراحی شده است. این مجموعه شامل دروس مختلفی از جمله ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش، عربی و هدیه قرآن , ... می‌شود.

برای دانش آموزان پایه پنجم، آموزش و پرورش طرح درس هایی را تدوین کرده است تا آنها را به عنوان یک دانش آموز موفق در آموزش و پرورش تحصیلی خود همراهی کند. این طرح درس های روزانه و سالانه شامل مواردی مانند ریاضیات، زبان انگلیسی، علوم، تاریخ و جغرافیا می باشد. در صورتی که شما به دنبال دریافت تمام طرح درس های پایه پنجم هستید، می توانید از لینک بالا استفاده نمایید.

همچنین، در قسمت زیر، لیست طرح درس های پایه ششم بصورت تکی برای شما قرار داده شده است که می توانید با کلیک بر روی هر کدام از طرح های درسی، به صورت جداگانه دریافت نمایید.

طرح درس ریاضی پنجم ابتدایی

 

طرح درس فارسی پنجم ابتدایی

طرح درس علوم پنجم ابتدایی

طرح درس قرآن پنجم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی پنجم ابتدایی

طرح درس رنگین کمان علوم پنجم ابتدایی
طرح درس رنگین کمان علوم پنجم ابتدایی