طرح درس روزانه علوم ششم ابتدایی درس سفر انرژی

تومان 10,000

شناسه محصول: طرح درس روزانه علوم ششم ابتدایی درس سفر انرژی1691450290852 دسته: , , ,

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس روزانه علوم ششم ابتدایی درس سفر انرژی این طرح درس شامل 6 صفحه ورد و قابل ویرایش است که برای تدریس به دانش آموزان در نظر گرفته شده است. هدف کلی این درس، بیان تبدیل انرژی در وسایل مختلف است. همچنین، این درس به دانش آموزان کمک می کند تا با نظم و خلقت خداوند در آفرینش هستی آشنا شوند. در اهداف جزئی این درس، دانش آموزان قادر به درک اینکه انرژی دائماً تغییر می کند و از شکلی به شکل دیگر در می آید ولی نابود نمی شود، خواهند بود. همچنین، دانش آموزان با شکل‌های مختلف انرژی و انرژی شیمیایی آشنا خواهند شد و می توانند زنجیره تبدیلات انرژی را رسم کنند. در حیطه‌ی مهارتی، دانش آموزان به مصرف درست انرژی علاقه نشان می دهند و مشتاق انجام فعالیت ها و آزمایش های علوم شده و نسبت به دنیای اطرافش کنجکاو می شوند.

نام: درس: علوم پایه: ششم موضوع: سفر انرژی صفحات70-67

آشنایی با وسایلی که انرژي را ذخیره و یا تبدیل می کنند.

هدف کلی
تبدیل انرژي را در وسایل محدود و ساده بیان کنند.
تبدیل انرژي را در وسایل متنوع بیان کنند
تبدیل انرژي را در وسایل که بیش از یک نوع تبدیل انرژي در آن ها انجام می شود را بیان کنند.
آشنایی با نظم و خلقت خداوند در آفرینش هستی

اهداف جزئی
– درك اینکه انرژي دائماً تغییر می کند و از شکلی به شکل دیگر در می آید ولی نابود نمی شود.
– انرژی چیست؟
– شکل‌های مختلف انرژی را نام ببرید؟
– انرژی شیمیایی چیست؟
– انرژی ذخیره‌ای را با ذکر مثال توضیح دهد؟
حیطه شناختی
اهداف عملکردی
دانش آموز بتواند آزمایشات مربوط به تبدیلات انرژی را انجام دهد.
دانش آموز بتواند زنجیره تبدیلات انرژی را رسم نماید.
حیطه‌ی مهارتی

دانش آموز به مصرف درست انرژی علاقه نشان دهد.
دانش آموز مشتاق انجام فعالیت ها و آزمایش های علوم شود.
دانش آموز نسبت به دنیای اطرافش کنجکاو شود.
دانش آموز خالق هماهنگی های زمین و طبیعت را ستایش کند.
حیطه‌ی نگرشی

روش تلفیقی(نمایشی،پرسش و پاسخ، کار عملی)
روش تدریس
الگوی تدریس
کتاب، ماژیک، تخته وایت برد، فرفره کاغذي، منبع گرما (مثل بخاري)، مداد ،لیوان، توپ و چند قطعه اسباب بازي مستطیل شکل – طبل پلاستیکی – چند دانه برنج یا دانه ي دیگر ،ظرف آب پلاستیکی و یک سنگ کوچک ، اسباب بازي کوکی.
ابزار و وسایل

دانش آموز به صورت گروه های 3-4 نفره روبه روی هم نشسته اند.
چیدمان کلاس

سلام و احوالپرسی، حضور و غیاب، بررسی سلامت جسمی و روحی دانش آموزان، بررسی تکلیف جلسه‌ی قبل.
آمادگی
فعالیت های مقدماتی
ورودی: از دانش آموزان سوالاتی درباره‌ی درس گذشته می پرسیم.

ارزشیابی آغازین

تشخیصی: پرسش هایی در مورد انرژي و مفهوم نیرو و انواع نیروها (تماسی و غیر تماسی) را از دانش آموزان می‌پرسیم ؟

معلم هنگام ورود به کلاس یک اسباب بازي کوکی را با خود به کلاس می آورد و آن را پیش چشم دانش آموزان کوك کرده و بر روي زمین رها می‌کند.
انگیزه سازی
معلم:
توجه دانش آموزان را به تصویر عنوانی، تصویر آب و آبشار بر روي توربین، طرح درس روزانه علوم ششم ابتدایی درس سفر انرژی جلب کرده که هدف آن آشنایی بیشتر دانش آموزان با موضوع تغییرات انرژي است و از آنان می‌خواهیم بیان کنند، چه تغییراتی در انرژي مشاهده می‌کنند؟ در این قسمت فقط نظراتآنان را می شنویم و اصلاح و تکمیل را به ادامه تدریس این درس واگذار می‌کنیم .
در ابتداي درس ، از دانش آموزان می خواهم هر کدام واژه انرژي را در جمله یا عبارتی به کار برند و سعی کنند جملات گوناگون دراین باره بیان کنند.(معلم فقط شنونده نظرات است)
دانش‌آموزان:
دانش‌آموزان مطالبی را از سال سوم ابتدایی در رابطه با انرژي ، شکل ها و منابع آن به یاد می آورند، از آنها می خواهم مثال هایی در هر زمینه بیان کنند.
معلم:
از دانش‌آموزان می‌خواهم آزمایش صفحه 65 را انجام دهند و به آنها فرصت می دهم تا خودشان ، شکل و تبدیلات انرژي را پیدا کنند .(در آزمایش اول انرژي حرکتی به گرمایی – در آزمایش دوم ، انرژي گرمایی به حرکتی – در آزمایش سوم ، انرژي حرکتی
به صوتی- در آزمایش چهارم ، انرژي حرکتی به حرکتی و در آزمایش پنجم ، انرژي حرکتی به صوتی و صوتی دوباره به حرکتی تبدیل می شود)
معلم:
از دانش آموزان می پرسم آیا می توانند چند وسیله یا پدیده را نام ببرند که تبدیلات انرژي در آن ها در حال انجام است ؟
هدف از «انرژي در چه موادي ذخیره می شود :؟) آشنایی دانش آموزان با انرژي شیمیایی است . طرح درس روزانه علوم ششم ابتدایی درس سفر انرژی لذا در در مورد تصویر صفحه 69 ، از دانش آموزان می خواهم همه جانوران و گیاهان را از نظر نیاز و تولید غذایی بررسی کنند .
دانش آموزان با انجام کاوشگری صفحه 70 ، با روش بالا بردن جسم به منظور ذخیره سازي انرژي آشنا می شوند . به دانش آموزان فرصت می‌دهم تا همراه گروه خود ، شخصا آزمایش‌ها را تجربه کنند . قبل از تکرار آزمایش از فواصل 30 و 40 سانتی متر از آن ها می پرسم« پیش بینی می کنید انرژي سنگ ، این بار در برخورد با سطح آب چه تغییري کرده باشد؟»
دانش آموزان را تشویق می کنم که براي توضیح پدیده هاي فوق ، حتما از واژه هاي انرژي و تبدیل انرژي استفاده کنند تا این مفاهیم بیشتر در فرهنگ لغت ایشان قرار گیرند.
معلم:
بچه ها چه تجربه هایی مشابه آزمایش فوق داشته اید و چه وسایلی را می شناسید که با بالا رفتن ، انرژي در خود ذخیره می کنند ؟
همچنین به ورزش‌هایی اشاره کنند که هنگام انجام آن‌ها ، انرژي به این روش ذخیره می شود یا به مصرف می رسد
دانش‌آموزان:
با انجام آزمایش بعد با روش هاي ذخیره دسازي انرژي آشنا می شوند . و تجربه هاي خود را در کلاس بیان می کنند.

ارائه محتوا
سوالات و فعالیت های حین تدریس.
ارزشیابی مستمر

از دانش آموزان می خواهم با یکدیگر مشورت کنند و بگویند از آغاز زنگ تا کنون چه چیزهایی یادگرفته اند.
و ازآن ها می پرسم. نظم و آفرینش زیبا و بی نقص زمین به چه چیزی پی می برند؟؟ سپس به خلقت خداوند وزیبایی های او و از شگفتی های خلقت اشاره می کنم.
جمع بندی و نتیجه گیری

از دانش آموز پرسش‌هایی در مورد تبدیلات انرژي از دانش آموزان می‌پرسیم.
ارزشیابی پایانی
1- دانش آموزان وسیله ها یا پدیده هایی را شناسایی می کنند و تبدیل انرژي در آنان را به دوستان خود معرفی می کنند.
2- طرحی را که تبدیل انرژي به وسیله ي آن صورت می گیرد را روي کاغذ رسم می کنند و آن را در کلاس براي دوستان خود توضیح می دهند .
تعیین تکلیف

به نام خدا

طرح درس علوم ششم صفحه ی 71تا 74 طراح :
درس نهم سفر انرژی
هدف کلی : آشنایی با انواع انرژی و تبدیلات آن

اهداف جزیی:
انواع شکل های انرژی را نام ببرد (دانشی)
تبدیل انرژی در وسایل محدود را بیان کند(دانشی )
در مصرف انرژی (نورانی ،گرمایی ،..) صرفه جویی کند (عاطفی )
وسایلی را که چند تبدیل انرژی در آن ها صورت می گیرد را تشخیص دهد(مهارتی )
انرژی موجود در مواد غذایی را با هم مقایسه کند (مهارتی )

روش تدریس :مشارکتی ،بارش مغزی
وسایل مورد نیاز :
فنر یا کش ،تصویر کرم شب تاب و سفره ماهی ،اسباب بازی کوکی ،تصویر تیرانداز یا آوردن تیر و کمان درست شده توسط خود دانش آموزان ،کتاب ،بسته های مواد غذایی خط کش و قفل دستی کوچک

ارزشیابی تشخیصی:
انواع انرژی را نام ببرند.
چند نوع تبدیل انرژی را نام ببرند و برای آن نمونه هایی از وسایل را ذکر کنند .

ایجاد انگیزه :
با ورود معلم و همراه داشتن قفل و فنر و خط کش یا متر و چند مواد غذایی مانند پاکت شیر،پفک و…

ارایه ی درس جدید :
بعد از سلام و احوال پرسی و گروه بندی ، ارزشیابی از مباحث پیشین درس به دانش آموزان فنر و قفل کوچک دستی و خط کش را نشان می دهیم به دانش آموزان می گوییم با توجه به اینکه در چلسه قبلی با ذخیره انرژی در وسایل آشنا شدید به نظر شما اگر این فنر را به تکیه گاهی وصل کنم چگونه می توانم انرژی را در آن ذخیره کنم ؟؟ به نظر شما با این وسایل چگونه می توان نشان داد؟؟با هم به صورت گروهی مشورت کنند . بعد از آن معلم با کمک دانش آموزان آزمایش را انجام می دهند ،آزمایش به این صورت است که فنر یاکش را به تکیه گاهی وصل می کنیم و کنار آن خط کش را قرار می دهیم . طرح درس روزانه علوم ششم ابتدایی درس سفر انرژی قفل کوچک دستی را به انتهای فنر وصل می کنیم و با کشیدن قفل به اندازه ی ده سانتیمتر آن را رها می کنیم سپس تا جایی که فنر بالا رفت ،گروه ها یادداشت می کنند و بار بعدی 4 س و 5س و ….و نتایج را یاد داشت کرده و معلم از گروها می خواهد که نتیجه گیری کنند در کدام حالت انرژی ذخیره شده در فنر و قفل بیشتر است توضیح دهند .
سپس معلم به یک گروه یک اسباب بازی کوکی و گروه دیگر تصویر یک تیرانداز و گروه دیگر تصویر کتاب صفحه 72 را با دقت نگاه کنند و باهم مشورت کنند و به گروه چهارم تصویر کرم شب تاب و مارماهی و سفره ماهی را نشان دهد از گروه اول و دوم بخواهد تبدیل انرژی و چگونگی ذخیره شدن با هم مشورت کنند و گروه سوم باید برای همکلاسی هایشان درباره تبدیل انرژی و …توضیح دهند و از گروه چهارم می خواهد درباره ی حیواناتی که انرژی نورانی و الکتریسیته دارند بحث کنند و برای همکلاسی هایشان توضیح دهند . بعد از اتمام وقت هر کدام از کارگروهی شان برای کل کلاس توضیح دهند و معلم توضیحات تکمیلی را ارایه می دهد .
در آخر پاکت شیر و پفک و …را قسمت ارزش غذایی را به دانش آموزان نشان می دهد که به خوبی مشاهده کنند و واحد اندازه گیری انرژی را به آن ها معرفی می کند که واحد اندازه گیری انرژی ژول است و برچسبی که روی مواد غذایی یا وسایل برقی وجود دارد برای نشان دادن مقدار انرژی موجود در آن است .

جمع بندی :
انرژی مانند یک مسافر است که همیشه در حال مسافرت و تغییر و جابه جایی است و از بین نمی رود و همواره در حال ادامه است . خورشید یک منبع بزرگ انرژی است که نقش مهمی روی زمین و موجودات آن دارد ،سوخت های فسیلی و انرژی هایی که در زندگی ما تاثیر مهمی دارند همه از لطف و کرم خدا می باشد که ما باید در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم و آن ها را هدر ندهیم .

ارزشیابی پایانی :
معلم چند وسیله را نام میبرد و هر کدام از گروه ها باید تبدیل انرژی را در آن توضیح دهند .
درباره تاثیر انرژی و اهمیت آن در زندگی برای معلم بیان کنند .
به نظر شما انرژی از بین می رود توضیح دهید ؟

تعیین تکلیف :
میزان انرژی موجود نوشته شده روی بسته های غذایی را باهم مقایسه کند و گزارشی در کلاس ارایه دهد.
چند وسیله یا فعالیت را در محیط اطراف خود پیدا کند و تبدیل شدن انرژی را در آن توضیح دهد .(مانند بازی ها و ورزش ،وسایل برقی خانه و …)

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس روزانه علوم ششم ابتدایی درس سفر انرژی”

طرح درس های پایه ششم ابتدایی عبارتند از مباحث اساسی و مهمی که هر دانش‌آموز در این مقطع باید آن‌ها را یاد بگیرد. این دروس شامل ریاضی علوم مطالعات فارسی نگارش عربی هدیه قرآن و ... می‌شوند. هدف اصلی طرح درس های پایه ششم ابتدایی، ارتقاء دانش و توانایی های تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است. در این طرح درس، دانش‌آموزان با مفاهیم و مباحث پایه ای آشنا می شوند و مهارت های تحصیلی خود را در زمینه های مختلف تقویت می کنند. این دروس اساسی، پایه ای برای درس های بعدی و مراحل تحصیلی بالاتر هستند و از اهمیت بالایی برخوردارند.

برای دریافت تمام طرح درس روزانه و سالانه پایه ششم می توانید از طریق لینک بالا دریافت کنید.

و یک لیست طرح درس های پایه ششم بصورت تکی برای شما در قسمت زیر قرار داده ایم که کافیست روی هر کدوم از طرح درس هایی که نیاز دارید کلیک کنید.

طرح درس ریاضی ششم ابتدایی

طرح درس فارسی ششم ابتدایی

طرح درس علوم ششم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی ششم ابتدایی

طرح درس قرآن ششم ابتدایی

طرح درس تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس خرسی که می خواست خرس باقی بماند تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس من و پرسش هایم تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس تفکر و پژوهش آقکند پایه ششم ابتدایی

طرح درس تربیت بدنی ششم ابتدایی

طرح درس روزانه علوم ششم ابتدایی درس سفر انرژی
طرح درس روزانه علوم ششم ابتدایی درس سفر انرژی