طرح درس الگوهای عددی و زوج و فرد ریاضی ششم ابتدایی

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس الگوهای عددی و زوج و فرد ریاضی ششم ابتدایی شامل 6 صفحه ورد و قابل ویرایش می باشد. در این درس، دانش آموزان با الگوهای عددی و اعداد زوج و فرد آشنا می شوند. هدف این درس، آشنایی دانش آموزان با رابطه بین شماره جمله و تعداد عناصر هر جمله، آشنایی با الگوهای با قاعده و طریقه بیان آن با عبارات فارسی و نماد ریاضی، و همچنین آشنایی با ویژگی‌های محاسبات اعداد زوج و فرد است. این درس، به دانش آموزان کمک می کند تا مهارت های کار گروهی، شناخت بیشتر ویژگی‌های اعداد زوج و فرد، و کشف رابطه‌ی بین جملات الگو را پیدا کنند.

نام درس: ریاضی صفحه ۱-۴پایه: ششم ابتدایی الگوهای عددی و زوج و فرد مدرسه: – مدرس: زمان :۴۵

آشنایی دانش آموز با الگوهای عددی و اعداد زوج و فرد.

هدف کلی

۱-دانش‌آموز بتواند رابطه‌ی بین شماره جمله و تعداد عناصر هر جمله را بیان کند.
۲-دانش‌آموز از طریق الگو با اعداد زوج و فرد آشنا شود.
۳- دانش‌آموز بتواند قاعده یا رابطه‌ی کشف شده در الگو را با عبارات فارسی و یا نماد ریاضی مثل مربع،دایره،مثلث و… بیان کند.
۴- دانش‌آموز با ویژگی‌های محاسبات اعداد زوج و فرد آشنا شود.

شناختی
اهداف جزئی

۱-دانش‌آموز بتواند چند الگو که فقط شامل اعداد فرد یا فقط اعداد زوج باشد را تهیه کند.
۲-دانش‌آموز بتواند یک الگوی با قاعده را طراحی کند و چند جمله‌ی تصادفی آن را پیدا کند.
۳- دانش‌آموز بتواند پس از طراحی الگو روابط جمله‌های آن را به زبان فارسی بیان کند و با استفاده از نماد ریاضی آن رابطه را نشان دهد.

مهارتی


۱- دانش‌آموز به کارگروهی علاقه پیدا کند.
۲- دانش‌آموز به شناخت بیشتر ویژگی‌های اعداد زوج و فرد تمایل پیدا کند.
۳-دانش‌آموز نسبت به کشف رابطه‌ی بین جملات الگو علاقه نشان دهد.

نگرشی


پرسش و پاسخ گروهی،سخنرانی،اکتشافی،بازی
روش تدریس
الگوی تدریس

کتاب درسی،گچ،تابلو،کیسه اعداد،آهن ربا،جدول اعداد،گوی و کیسه
ابزار و وسایل


گروه‌های ۴-۵ نفره به صورت دایره وار.
چیدمان کلاسی

۵
معلم با انرژی و لبخند وارد کلاس می شود با نوشتن نام خدا روی تخته و با چرخش بین میز‌ها ضمن بررسی سلامت جسمی و روحی دانش آموزان مشغول خواندن می‌شود:
(سلام دهیم به همه با خوشحالی و خنده)
(سلام سلام بچه‌ها چطوره حال شما)
هستید گل‌های خندان چون گل‌های گلستان)
سلام به تو ای عزیز چه خوشگلی چه تمیز)

پس از آن که دانش‌آموزان به احوالپرسی پاسخ دادند جعبه‌ي حضور و غیاب را چک کرده(برای جلوگیری از هدر رفتن وقت کلاس ،معلم به ازای هر نفر یک نماد با نام و یا عکس آن نفر می‌گذارد تا با ورد خود به کلاس آن را بردارند و هر چه در جعبه بماند نماد فرد غائب است).

آمادگی
فعالیت های مقدماتی
۵
ورودی:
معلم از دانش‌آموزان اطلاعاتی در مورد اعداد زوج و فرد می‌خواهد :اعداد زوج اعدادی هستند که رقم یکان آن‌ها زوج باشد(۲،۴،۶،۸) و هر عددی که زوج نباشد فرد است.
سپس برای ایجاد انگیزه و تقویت روحیه‌ی مشارکت بازی هوپ انجام می‌شود: طرح درس الگوهای عددی و زوج و فرد ریاضی ششم ابتدایی نفرات به ترتیب از عدد ۱ شروع می‌کنند به گفتن اعداد و نفراتی که اعداد زوج را می‌گویند علاوه بر عدد باید حواسشان باشد کلمه‌‌ی هوپ را نیز بگویند تا به آخرین نفر کلاس برسد.
تشخیصی:
معلم چند سوال تستی با اعداد بزرگ می‌نویسد که محاسبه‌ی آنان برای دانش‌آموزان سخت باشد و از شاگردان می‌خواهد بدون محاسبه و از طریق حدس زدن جواب‌های مناسب را بیابند.(جواب‌ها اعدادی هستند که زوج می‌باشند و یا جمع آ‌ن‌ها زوج می‌باشد)
ارزشیابی آغازین

انجام بازی هوپ،در آموردن اعداد توسط شاگردان،رد شدن از جدول اعداد زوج و فرد.

انگیزه سازی
۲۰
پس از سلام و احوالپرسی و انجام حضور غیاب،ضمن انجام ارزشیابی ورودی و تشخیصی معلم توجه دانش‌آموزان را به اندام خود جلب می‌کند (دو چشم،دو دست،دو پا،دو ابرو و ….) یکی دیگر از دانش‌آموزان را فرا خوانده تا کنار او بایستد،دوباره از دانش‌آموزان می‌پرسد حالا چند دست ،پا،ابرو و…می‌بینید؟
دانش‌آموزان:چهارتا.
بله دو نفر و چهار دست،سه نفر و شش دست.(دو دانش‌آموز در جای خود می نشینند)معلم توضیحات خود را روی تخته مینویسد: طرح درس الگوهای عددی و زوج و فرد ریاضی ششم ابتدایی من یک نفر بودم دو دست داشتم،بعد شدیم دو نفر و چهار دست،بعد سه نفر و شش دست،حالا بنظر شما چهار نفر چند دست دارند؟پنج نفر چطور؟
سپس از دانش‌آموزان پرسیده می‌شود چطور به جواب رسیدید؟با ضرب در دو چون هر نفر دو دست دارد.
پس معلم روی تخته ردیفی با عنوان رابطه‌ی دست‌ها با تعداد افراد می‌نویسد و چند سوال دیگر از بچه‌ها می‌پرسد مثلا:۱۶ نفر چند دست دارند؟۲۰ نفر چند دست دارند؟؟۲۰ دست برای چند نفر است؟یا چند نفر باید باشند تا ۲۰ دست داشته باشند؟

سپس معلم از دانش‌آموزان می‌خواهد روش رسیدن به پاسخ را بیان کنند.(تقسیم)
در این قسمت دو کیسه داریم که در یکی اعداد زوج گذاشته شده و در دیگری اعداد فرد(اعداد روی گوی های کوچک نوشته شده اند) و یک نفر به طور تصادفی دو عدد از کیسه‌ی فرد بیرون می‌آورد و حاصل جمع آن‌ها را روی تخته می‌نویسد،چند نفر دیگر این کار را انجام می دهند و اعداد را می‌نویسند.سپس باید رابطه‌ی بین آن‌ها را پیدا کنند ،اگر نتوانستند معلم باید با پرسش سوالاتی آنان را راهنمایی کند(جمع دو عدد فرد عددی زوج است) پس از نتیجه گیری یکبار دیگر نیز این کار انجام شود تا درستی آن ثابت شود،همین کار را با کیسه‌ی اعداد زوج انجام می‌دهیم و نتیجه گیری می‌شود(جمع دو عدد زوج عددی زوج است)
در قسمت بعدی این کار را با دو کیسه‌ی زوج و فرد انجام داده و دوباره نتیجه‌گیری میشود.
در آخر معلم سوالاتی که برای ارزشیابی تشخیصی ارائه داده بود را دوباره می‌پرسد تا بچه‌ها به آنان پاسخ دهند . سپس تمرینات کتاب را به صورت گروهی یا فردی حل کنند.

ارائه محتوا
۳
سوالاتی که در طی تدریس و بازی‌های مختلف از دانش‌آموزان پرسیده شده مثل حدس زدن اعداد زوج و فرد یا ردن شدن از خانه‌های جدول برای ساخت الگو ارزشیابی تکوینی هستند و در صورت هر اشتباهی معلم آن را اصلاح کرده و کار و فعالیت دانش‌آموزان را در ائقات مختلف چک می‌کند.

ارزشیابی مستمر
۳
معلم از سه یا چهار نفر می‌خواهد تا هر چه از درس این جلسه آموخته اند را ارئه دهند و خود نواقص را کامل می‌کند.

جمع بندی و نتیجه گیری
۷
معلم برای تغییر جو و فضای کلاس (در زنگ ورزش و برای تلفیق با این درس نیز کاربرد دارد.) در جلوی تخته روی زمین و یا روی آسفالت حیاط مدرسه جدولی شامل اعداد ۱الی ۹می‌کشد و کنار آن جدول یا روی تابلوی کلاس اعدادی با علامت جمع و آهن ربا چسبانیده شده.
عده‌ای از داوطلبین و نیز دیگر افراد کلاس،نه همه‌ی آنان(از هر گروه یک یا دونفر برای انجام هر کدام از فعالیت‌های مختلف) طرح درس الگوهای عددی و زوج و فرد ریاضی ششم ابتدایی پای جدول می آیند و با رد شدن فقط از خانه‌های زوج و یا فقط خانه‌های فرد پای تابلو میرود و یک الگو با آن اعدادی که از آنان رد شده بسازد.همچنین معلم خود می‌تواند الگویی را بیان کند تا دانش‌آموزان با رد شدن از خانه‌های جدول آن را بیابند.‌

ارزشیابی پایانی
۲
دانش‌اموزان جدولی با دو تیتر زوج و فرد نوشته و نام و تعداد بعضی از وسایل و لوازم محیط پیرامون خود را بنویسند.

تعیین تکلیف

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس الگوهای عددی و زوج و فرد ریاضی ششم ابتدایی”

طرح درس های پایه ششم ابتدایی عبارتند از مباحث اساسی و مهمی که هر دانش‌آموز در این مقطع باید آن‌ها را یاد بگیرد. این دروس شامل ریاضی علوم مطالعات فارسی نگارش عربی هدیه قرآن و ... می‌شوند. هدف اصلی طرح درس های پایه ششم ابتدایی، ارتقاء دانش و توانایی های تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است. در این طرح درس، دانش‌آموزان با مفاهیم و مباحث پایه ای آشنا می شوند و مهارت های تحصیلی خود را در زمینه های مختلف تقویت می کنند. این دروس اساسی، پایه ای برای درس های بعدی و مراحل تحصیلی بالاتر هستند و از اهمیت بالایی برخوردارند.

برای دریافت تمام طرح درس روزانه و سالانه پایه ششم می توانید از طریق لینک بالا دریافت کنید.

و یک لیست طرح درس های پایه ششم بصورت تکی برای شما در قسمت زیر قرار داده ایم که کافیست روی هر کدوم از طرح درس هایی که نیاز دارید کلیک کنید.

طرح درس ریاضی ششم ابتدایی

طرح درس فارسی ششم ابتدایی

طرح درس علوم ششم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی ششم ابتدایی

طرح درس قرآن ششم ابتدایی

طرح درس تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس خرسی که می خواست خرس باقی بماند تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس من و پرسش هایم تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس تفکر و پژوهش آقکند پایه ششم ابتدایی

طرح درس تربیت بدنی ششم ابتدایی

طرح درس الگوهای عددی و زوج و فرد ریاضی ششم ابتدایی
طرح درس الگوهای عددی و زوج و فرد ریاضی ششم ابتدایی