طرح درس روزانه ریاضی ششم ابتدایی درس اعداد اعشاری

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس روزانه ریاضی ششم ابتدایی درس اعداد اعشاری این طرح درس شامل 4 صفحه ورد و قابل ویرایش بوده و با هدف آشنایی دانش آموزان با تقسیم یک عدد بر عدد اعشاری طراحی شده است. این طرح درس روش‌های کاوشگری، حل مسئله و سخنرانی را برای آموزش این موضوع به کار می‌گیرد.

پس از ارائه اهداف کلی و جزئی، معلم با استفاده از نوارهای رنگی و کتاب، این درس را به دانش آموزان تدریس می‌کند. در این طرح درس، معلم برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان، آن‌ها را به گروه‌های سه نفری تقسیم می‌کند و سپس از هر گروه می‌خواهد با کاغذ رنگی‌های خود سه نوار با قیچی برش بزنند. این روش از ابتدای درس به کار گرفته می‌شود تا دانش آموزان با حضور فعال در کلاس، بتوانند با انگیزه بیشتری به یادگیری اعداد اعشاری بپردازند.

طرح درس روزانه

کتاب:ریاضی پایه:ششم
مقطع:ابتدایی
موضوع درس : صفحات : مدت جلسه : تاریخ : طراح :

اعداد اعشاری صفحات57-56 45دقیقه 1396

اهداف کلی

آشنایی با تقسیم یک عدد بر عدد اعشاری
هدفهای جزئی

دانش آموزان با تقسیم یک عدد بر عدد اعشاری آشنا شوند(شناختی)
دانش آموز بتواند تقسیم یک عدد بر عدد اعشاری را انجام دهد(مهارتی)

روش تدریس

کاوشگری، حل مسئله، سخنرانی
مواد و وسائل آموزشی

نوارهای رنگی، کتاب
مدل کلاس

نیمکت ها گروهی چیده شوند.

ارزشیابی تشخیصی (ورودی)
معلم در رابطه با درس جدید از دانش آموزان سؤال می پرسد تا میزان معلومات آن ها را بسنجد:
به نظر شما چگونه می توان یک عدد را بر عدد اعشاری تقسیم کنیم؟؟؟
از چه راه حل هایی می توان استفاده کرد؟؟؟
و…

5دقیقه

معرفی درس جدید و
ایجاد انگیزه

برای ایجاد انگیزه معلم دانش آموزان را به گروه های سه نفری تقسیم می کند. طرح درس روزانه ریاضی ششم ابتدایی درس اعداد اعشاری سپس از هر گروه می خواهد با کاغذ رنگی های خود سه نوار با قیچی برش بزنند سپس از آن ها می خواهد هر یک از نوار را به واحد های یک قسمتی، 10قسمتی، 100قسمتی تبدیل کنند. برای دانس آموزان توضیح می دهیم که واحد چیزی است که ما قرارداد می کنیم بنابراین با توجه به این قرارداد می توانیم واحد را به قسمت مناسب تقسیم کنیم. از آن ها می خواهیم از هر یک واحدها را به ترتیب به25/0، 5/2، 25 تقسیم کنند.

5دقیقه

ارائه درس جدید

معلم از دانش آموزان می خواهد تا به سراغ فعالیت صفحه ی 56 روند و با استفاده از نوارهای خود پاسخ تقسیم های داده شده را بدهند. دانش آموزان باید مقسوم، مقسوم علیه و خارج قسمت که پاسخ های تقسیم هاست را مشخص کنند و بدانند که هر عدد چه جایگاهی دارد. معلم از دانش آموزان می خواهد تا به صورت گروهی نتیجه گیری خود را از این تقسیمات بگویند. دانش آموزان باید به این نکته برسند که مقسوم و مقسوم علیه در این تقسیمات در یک عدد ضرب شده اند که خارج قسمت(پاسخ تقسیمات) یکسان است. معلم برای سؤالات این فعالیت یکی یکی جلو می رود زیرا در هر سؤال نکته ای وجود دارد که لازم است برای دانش آموزان توضیح داده شود. طرح درس روزانه ریاضی ششم ابتدایی درس اعداد اعشاری معلم برای هر سؤال زمان مشخصی را در اختیار دانش آموزان قرار دهد تا در گروه های خود با هم فکری یکدیگر آن را حل کنند سپس از هر گروه یک نفر را انتخاب می کند تا پای تابلو بیاید و سؤال را برای دوستانش در کلاس توضیح دهد. در این بین اگر به مشکلی برخورد می تواند از هم گروهی های خود کمک بگیرد. در صورتی که هر گروه نتواند پاسخ قانع کننده ای بدهد تا دانش آموزان توجیح شوند از گروه های دیگر می خواهیم تا آن را توضیح دهند. در تمرین شماره ی 2 مقسوم و مقسوم علیه در یک عدد ضرب شده تا نشان دهد خارج قسمت ثابت است و باقی مانده نیز در همان عدد ضرب می شوند. با حل این فعالیت ها دانش آموزان به این نکات می رسند.
در تمرین شماره ی 3 نیز مقسوم و مقسوم علیه را در اعدادی به غیر از 10 و 100 ضرب کرده، این فعالیت قصد دارد دانش آموزان به یک نتیجه گیری کلی برسند و آن این است که اگر مقسوم و مقسوم علیه را در یک عدد ضرب کنیم خارج قسمت تغییری نمی کند ولی باقیمانده در آن عدد ضرب می شود.
در تمرینات 4 و 5 وارد مبحث اصلی درس می شویم. از دانش آموزان می خواهیم تا راه حلی برای حل این تقسیم پیشنهاد دهند. آن ها مطمئنأ ضرب کردن یک عدد بر مقسوم و مقسوم علیه را پیشنهاد می دهند. آن ها باید به این نتیجه برسند که مقسوم و مقسوم علیه را در عددی ضرب کنند تا ممیز عدد از بین رود. طرح درس روزانه ریاضی ششم ابتدایی درس اعداد اعشاری آن ها باید مضارب 10 را پیشنهاد دهند.
در صفحه ی 57 کتاب دانش آموزان با تقسیم اعداد اعشاری تا یک رقم اعشار آشنا می شوند.
در ضرب کردن اعداد اعشاری در 10، 100، 1000 و … می توانند ممیز را در اعداد اعشاری به جلو ببرند یعنی به تعداد صفرها ممیز به سمت راست حرکت کند.
معلم در این فعالیت و کاردرکلاس با استفاده از الگوس کاوشگری اجازه می دهد تا دانش آموزان با حل تمرینات به قوانین و نتایج کلی برسند.

20دقیقه

ارزشیابی تکوینی

در حین انجام تمرینات معلم سؤالاتی از دانش آموزان می پرسد:
با ضرب یک عدد بر مقسوم و مقسوم علیه چه اعدادی در تقسیم تغییر کردند؟؟؟
خارج قسمت کدام قسمت تقسیم است؟؟؟
آیا باقی مانده نیز تغییری می کند؟؟؟
چرا در بعضی از تقسیمات مقسوم و مقسوم علیه را در 100 و در برخی در 10 و برخی دیگر را در 1000 ضرب می کنیم؟؟؟
و…

4دقیقه
جمعبندی و نتیجه گیری

برای جمعبندی از درس جدید معلم سؤالاتی از تعداد محدودی از دانش آموزان می پرسد از جمله:
برای تقسیم یک عدد بر عدد اعشاری چه راه حل هایی وجود دارد؟؟
تقسیمی را به دانش آموزا می دهیم تا با توضیح برای دوستانش آن را تا یک رقم اعشار حل کند؟؟؟ در آخر آن را با ماشین حساب امتحان کند.
و…

4دقیقه
ارزشیابی پایانی

معلم ارزشیابی پایانی را با استفاده از فعالیت ها و کاردرکلاس هایی که دانش آموزان در کلاس حل می کند انجام می دهد.

10دقیقه
تعیین تکلیف
معلم چند تقسیم عدد طبیعی بر عدد اعشاری و تقسیم عدد اعشاری بر عدد اعشاری را از قبل بر روی برگه هایی نوشته و در اختیار دانش آموزان قرار می دهد از آن ها می خواهد آن ها را در خانه انجام دهند.
همچنین از آن ها می خواهد تا تمرینات صفحه ی 59 کتاب را تاهر سؤال که می توانند حل کنند.
2دقیقه

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس روزانه ریاضی ششم ابتدایی درس اعداد اعشاری”

طرح درس های پایه ششم ابتدایی عبارتند از مباحث اساسی و مهمی که هر دانش‌آموز در این مقطع باید آن‌ها را یاد بگیرد. این دروس شامل ریاضی علوم مطالعات فارسی نگارش عربی هدیه قرآن و ... می‌شوند. هدف اصلی طرح درس های پایه ششم ابتدایی، ارتقاء دانش و توانایی های تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است. در این طرح درس، دانش‌آموزان با مفاهیم و مباحث پایه ای آشنا می شوند و مهارت های تحصیلی خود را در زمینه های مختلف تقویت می کنند. این دروس اساسی، پایه ای برای درس های بعدی و مراحل تحصیلی بالاتر هستند و از اهمیت بالایی برخوردارند.

برای دریافت تمام طرح درس روزانه و سالانه پایه ششم می توانید از طریق لینک بالا دریافت کنید.

و یک لیست طرح درس های پایه ششم بصورت تکی برای شما در قسمت زیر قرار داده ایم که کافیست روی هر کدوم از طرح درس هایی که نیاز دارید کلیک کنید.

طرح درس ریاضی ششم ابتدایی

طرح درس فارسی ششم ابتدایی

طرح درس علوم ششم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی ششم ابتدایی

طرح درس قرآن ششم ابتدایی

طرح درس تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس خرسی که می خواست خرس باقی بماند تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس من و پرسش هایم تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس تفکر و پژوهش آقکند پایه ششم ابتدایی

طرح درس تربیت بدنی ششم ابتدایی

طرح درس روزانه ریاضی ششم ابتدایی درس اعداد اعشاری
طرح درس روزانه ریاضی ششم ابتدایی درس اعداد اعشاری