طرح درس اصفهان نصف جهان مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس اصفهان نصف جهان مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی تشکیل شده از 6 صفحه ورد و قابل ویرایش می باشد ا هدف توجه و ترغیب دانش آموزان به دقت در آثار تاریخی و فرهنگی ایران و اصفهان و مشاهده دقیق آن ها تشکیل شده است. این طرح درس شامل هدف های کلی و جزئی می باشد که انتظار می رود دانش آموزان پس از پایان درس، بتوانند دلیل معروفیت اصفهان به عنوان نصف جهان را بدانند، موقعیت مکان های تاریخی ایران و همچنین اصفهان را بدانند و مشخص کنند، مدارک و شواهد تاریخی را بررسی و مقایسه کنند، برای یک دوست فرضی درباره اصفهان کارت پستالی درست کنند، و علل رونق هنر و معماری در دوره صفویه را روی یک نمودار علت و معلول ر نشان دهند.

به علاوه، هدف های رفتاری ورودی و خروجی هم در این طرح درس گنجانده شده است. انتظار می رود دانش آموزان قبل از تدریس درس جدید، بتوانند عواملی که وجب شده اصفهان به نصف جهان معروف شده را بدانند، بعضی از آثار فرهنگی و ….

طرح درس روزانه
مشخصات کلی
نام دبیر : نام درس : مطالعات اجتماعی تعداد شاگرد :30نفر
مدت :50دقیقه جلسه :یازدهم صفحه :57 تا 63 موضوع : اصفهان نصف جهان کلاس : ششم ابتدایی

هدف کلی
توجه و ترغیب دانش آموزان به دقت در آثار تاریخی و فرهنگی ایران و اصفهان و مشاهده دقیق آن ها .

هدف های درسی (جزئی)
انتظار می رود که دانش آموزان بعد از پاین درس :
-دلیل معروفیت اصفهان را به عنوان نصف جهان بدانند .
– روی نقشه گردشگری موقعیت مکان های تاریخی ایران و همچنین اصفهان را بدانند و مشخص کنند .
– مدارک و شواهد تاریخی را بررسی و مقایسه کنند خط زمان را بخوانند یا مواردی را روی آن بگذارند .
– برای یک دوست فرضی درباره اصفهان کارت پستالی درست کنند .
– علل رونق هنر و معماری در دوره صفویه را روی یک نمودار علت و معلول ر نشان دهند .

هدف های رفتاری (ورودی)
انتظار می رود دانش آموزان قبل از تدریس درس جدید بتوانند :
-عواملی که وجب شده اصفهان به نصف جهان معروف شده را بدانند .
– بعضی از آثار فرهنگی و تاریخی ایران را که قبلا دیده اند یا در مورد آن ها چیزی شنیده اند را نام ببرند .
– دانش آموزان از طریق بررسی و دقت در شواهد و مدارک و همچنین مکان یابی و موقعیت یابی اماکن یا چند اثر مهم تاریخی شهر اصفهان را نام ببرند .
– نحوه استفاده از نقشه های گردشگری را یاد بگیرند .

هدف های رفتاری(خروجی)
انتظار می رود دانش آموزان بعد از پایان درس جدید بتوانند :
-موقعیت مکان های تاریخی و مهمان سرا ها را با توجه به نقشه گردشگری اصفهان پی ببرند .
-تفاوت میان مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله را بدانند .
– نام نوشته هایی را که روی سنگ و کاشی هایی که در آثار فرهنگی و تاریخی وجود دارند را بدانند .(کتیبه )
– دلیل پایتختی اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی ، تاریخی ایران را بدانند .
– به اهمیت و ارزش میدان امام (نقش جهان) و مسجد امام ، مسجد شیخ لطف الله و کاخ عالی قاپو پی ببرند .

تکنولوژی آموزشی

کتاب درسی ، کاربرگه های 14 ، 15 و 16 نقشه گردشگری اصفهان نقشه ایران ، تصاویر زیبایی از اماکن دیدنی اصفهان
(اسلاید و عکس و فیلم) نقشه گردشگری شهر یا منطقه محل زندگی دانش آموز

روش تدریس
تلفیقی از روش های پرسش و پاسخ ، نمایش فیلم ، مشارکت گروهی ، کاوشگری ، قصه گویی
زمان
ایجاد رابطه عاطفی
سلام و احوالپرسی ، حضور و غیاب ، دقت در وضع جسمی و روحی دانش آموزان ، خواندن سوره کوچکی از قرآن و یا دعا را با همکاری دانش آموزان می خوانم
دقیقه

2
دیدن تکالیف
جمع آوری و بررسی تحقیقاتی که در جلسه پیش در رابطه با آثار علمی و فرهنگی و همچنین دانشمندان به دانش آموزان پیشنهاد شدهبود
3
انجام ارزشیابی تشخیصی / آغازین

تنظیم وضعیت کلاس
سوال از چند دانش آموز ازدرس گذشته و خلاصه ای از درس گذشته به عنوان یادآوری

کلاس را به صورت گروه های 5 نفره تقسیک بندی کرده و میز و نیمکت ها را به شکل (u) قرار می دهیم .
5
ایجاد انگیزه برای درس جدید
ابتدا با نشان دادن فیلمی از اصفهان که به صورت شعر در مورد اصفهان و آثار تاریخی آن می باشد و برای دانش آموزان پخش می کنم . با چند عکس از آثار فرهنگی ، تاریخی که در اصفهان قرار دارند با سوال کردن از دانش آموزان که تا به حال به اصفهان سفر کرده اید یا نه ؟ شروع می کنم .
5

فعالیت های مربوط به ارائه درس جدید
از دانش آموزان سوال می کنم که بچه ها فیلمی که پخش شد و شما دیدید متوجه شدید در مورد کجا بود یا کدام یک از استان ها یا شهر های ایران بود ؟
یا از دانش آموزان سوال می کنم که تا حالا کسی به اصفهان سفر کرده ؟ اگر کسی داوطلب نبود خودم ( معلم) با خطره ای از سفری که به اصفهان داشته ام . همچنین با نمایش عکس و اسلاید از شهر اصفهان از دانش آموزان می خواهم که موقعیت جغرافیایی اصفهان را در نقشه کشور ایران پیدا کنند و استان هایی که در همسایگی این استان قرار دارند همراه با جهت قرار گرفتن آن ها را نام ببرند سپس به نقشه گردشگری شهر اصفهان توجه کنند و فعالیت 1 و 2 را انجامدهند . طرح درس اصفهان نصف جهان مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی سپس به دانش آموزان می گویم که نقشه در سفر چه کمک هایی به ما می کند همچنین توضیح از گروه ها می خواهم که به تصویر میدان امام توجه کنند و آن چه را در مورد آن می دانند توضیح دهند . و بعد خودمان با توضیح بیشتر که میدان امام (نقش جهان ) در آن زمان چه کاربرد های فراوان داشته مثلا در آن جشن ها ، مراسم رژه سرباز ها ، بازی چوگان اجرا می شده و از طرفی از سوی ایوان کاخ عالی قاپو همه قسمت های میدان قابل مشاهده بوده همچنین در شمال میدان بازار قیصریه برای رفع نیاز های اقتصادی مردم طراحی شده بود . در شرق میدان مسجد شیخ لطف الله ، مسجدی که مخصوص خانواده شاه و درباریان بود که در آن کاشی کاری زیبا و بی نظیر دیده می شود . در جنوب میدان مسجد امام به عنوان بزرگ ترین مسجد (مسجد شاه سابق ) شهر اصفهان مرکز اعمال دینی و مراسم بزرگ مذهبی بوده است . که دارای چهار ایوان و چهار گلدسته است اشاره می کند . همچنین در این مساجد یعنی مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام کتیبه هایی بر روی گنبد و مناره ها دیده می شود که در دوره اسلامی آیات قرآن ، دعا ونام امامان بزرگوار را با خط خوش که بعضی از آن ها به قلم استاد علیرضا عباسی خطاط مشهور نوشته شده است .
در غرب میدان نقش جهان کاخ عالی قاپو دیده می شود که از شش طبقه و حدود پنجاه اتاق ساخته شده و شاه عباس در این مکان به امورات کشوری می پرداخته و در تالار های آن از مهمانان داخلی و خارجی پذیرایی می کردند . که در داخل این تالار ها و اتاق ها نقاشی های مینیاتوری زیبایی که کار استاد رضا عباسی است دیده می شود . و بعد فعالیت های 3 و 4 و 5 را با مشورت گروه ها و نظارت خودم (معلم) انجام می دهند .

20

از دانش آموزان می خواهم که تفاوت میان دو مسجد امام و شیخ لطف الله را بگویند که باید به تصاویر صفحه 61 مراجعه نموده تا بتوانند پاسخ دهند که مربوط به فعالیت شماره 3 می باشد که تفاوت آن ها عبارت است از بزرگ بودن مسجد امام ، داشتن چهار ایوان و چهار گلدسته ، استفاده عموم مردم از مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله که مناره و گلدسته ندارد . در فعالیت شماره 4 از دانش آموزان می خواهم با توجه به متن کتاب به فنون معماری ، کاشی کاری ، خوشنویسی ، گچ بری ، کنده کاری روی سنگ و (نقاشی مینیاتوری ، خاتم کاری ) و نظایر آن اشاره کنند و سپس کاربرگه شماره 14 ، 15 و 16 را با نظارت خودم (معلم) انجام دهند .

8
ارزشیابی پایانی
1-از دانش آموزان می خواهم که نام چند بنای تاریخی که در این درس یاد گرفته اند را بگویند .
2-خلاصه ای از درس را توضیح دهند .
3-تفاوت میان مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام را بگویند .
4-کتیبه را توضیح دهند .
3

نتیجه گیری و جمع بندی
از دانش آموزان می خواهم آن چه از این درس یاد گرفته اند را هنگام سفر به شهر های ایران و رفتن به جا های دیدنی آن شهر را رعایت کنند و در حفظ میراث فرهنگی و آثار تاریخی کشورمان کوشا باشند . طرح درس اصفهان نصف جهان مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی همچنین با دقت در نقشه گردشگری شهر خودشان بتوانند جاهای دیدنی شهرشان را برای مسافرینی که از جا های دیگر وارد می شوند را توضیح دهند .

2
تعیین تکلیف و فعالیت های تکمیلی
سوال های متن درس را نوشته و همراه با جواب برای جلسه بعد حاضر کنند ، در مورد یکی از مکان های تاریخی همراه با توضیح در مورد سابقه تاریخی آن مکان به وسیله نقاشی یا طراحی کارت پستالی درست نموده و برای دوست فرضی خود ارسال کنند همچنین نام چند بنا از آثار فرهنگی اصفهان که در درس نیامده را در بگ آچاری نوشته و به دانش آموزان می دهم تا در مورد آن تحقیق کنند و برای جلسه بعد آماده کنند .

2
خاتمه
صلوات بر محمد و آل محمد
پایان

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس اصفهان نصف جهان مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی”

طرح درس های پایه ششم ابتدایی عبارتند از مباحث اساسی و مهمی که هر دانش‌آموز در این مقطع باید آن‌ها را یاد بگیرد. این دروس شامل ریاضی علوم مطالعات فارسی نگارش عربی هدیه قرآن و ... می‌شوند. هدف اصلی طرح درس های پایه ششم ابتدایی، ارتقاء دانش و توانایی های تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است. در این طرح درس، دانش‌آموزان با مفاهیم و مباحث پایه ای آشنا می شوند و مهارت های تحصیلی خود را در زمینه های مختلف تقویت می کنند. این دروس اساسی، پایه ای برای درس های بعدی و مراحل تحصیلی بالاتر هستند و از اهمیت بالایی برخوردارند.

برای دریافت تمام طرح درس روزانه و سالانه پایه ششم می توانید از طریق لینک بالا دریافت کنید.

و یک لیست طرح درس های پایه ششم بصورت تکی برای شما در قسمت زیر قرار داده ایم که کافیست روی هر کدوم از طرح درس هایی که نیاز دارید کلیک کنید.

طرح درس ریاضی ششم ابتدایی

طرح درس فارسی ششم ابتدایی

طرح درس علوم ششم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی ششم ابتدایی

طرح درس قرآن ششم ابتدایی

طرح درس تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس خرسی که می خواست خرس باقی بماند تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس من و پرسش هایم تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس تفکر و پژوهش آقکند پایه ششم ابتدایی

طرح درس تربیت بدنی ششم ابتدایی

طرح درس اصفهان نصف جهان مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی
طرح درس اصفهان نصف جهان مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی