طرح درس علوم ششم ابتدایی درس کارخانه کاغذ سازی

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس علوم ششم ابتدایی درس کارخانه کاغذ سازی شامل 5 صفحه ورد قابل ویرایش است. هدف کلی این درس آشنایی دانش آموزان با انواع اسیدها و ویژگی‌های آن‌ها و همچنین اهمیت بازیافت کاغذ است. اهداف جزئی این درس شامل یادگیری دانش آموزان نحوه کار در آزمایشگاه، رعایت نکات ایمنی هنگام کار با جوهر نمک و صرفه جویی در استفاده از کاغذ می‌باشد.

در این درس، دانش آموزان می‌توانند با انواع اسیدها و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوند و نحوه کاربرد آنها در کاغذسازی را یاد بگیرند. همچنین، آشنایی با تاثیر اسید بر سنگ مرمر و گیاهان و تاثیر اسیدها بر کاغذ پی اچ نیز در این درس مورد بحث قرار می‌گیرد. دانش آموزان به دلیل اهمیت بازیافت کاغذ، نکات مهمی را در این زمینه یاد خواهند گرفت و از محیط زیست درست استفاده خواهند کرد. در نهایت، دانش آموزان قادر خواهند بود.

نام: درس:علوم پایه:ششم موضوع: کارخانه کاغذ سازی
آشنایی دانش آموزان با انواع اسیدها و ویژگی های آن ها و اهمیت بازیافت کاغذ

هدف کلی
1- آشنایی دانش آموزان با اسیدها و ویژگی آنها
2- آشنایی دانش آموزان با دلایل استفاده از اسید در کاغذ سازی
3- آشنایی با تاثیر اسید بر سنگ مرمر و گیاهان
4- آشنایی با تاثیر اسیدها بر کاغذ پی اچ
5- آشنایی با نکاتی هنگام استفاده از جوهر نمک
6-آشنایی با اهمیت بازیافت کاغذ

اهداف جزئی
دانش آموزان بتوانند پس از مشاهده ی آزمایش، آن را انجام بدهند و نتیجه گیری کنند.
دانش آموزان نحوه ی کار در آزمایشگاه را یاد بگیرند.
نکات ایمنی را رعایت کنند.
حیطه ی مهارتی

دانش آموزان نسبت به رعایت نکات ایمنی هنگام کار با جوهر نمک علاقه نشان دهند.

دانش آموزان نسبت به انجام کار گروهی و کار در آزمایشکاه علاقه مند شوند.

نسبت به صرفه جویی و استفاده درست از کاغذ علاقه مند شوند و از محیط زیست درست استفاده کنند.

1-دانش آموز انواع اسیدها راباذکر مثال توضیح دهد.
2-مراحل کاغذ سازی را توضیح دهد.
3-بتواند در آخر ویژگی اسیدها را بیان کند.

حیطه ی نگرشی

حیطه ی شناختی

تلفیقی از روش های سخنرانی، پرسش و پاسخ، آزمایش و بحث گروهی
روش تدریس
الگوی تدریس
کتاب، پروژکشن، جوهرنمک، آب، سرکه، کاغذ پی اچ، برگ درخت، سنگ مرمر
ابزار و وسایل

Uشکل
چیدمان کلاس

سلام و احوالپرسی و حضور و غیاب و بررسی وضعیت جسمی و روانی دانش آموزان
آمادگی
فعالیت های مقدماتی
ورودی:از درس جلسه ی قبل سوالاتی از دانش آموزان به صورت شفاهی پرسیده می شود.

ارزشیابی آغازین

تشخیصی:بچه ها آیا کسی می تواند مراحل تهیه ی کاغذ را توضیح دهد.

برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان می توان کلاس درس را در آزمایشگاه مدرسه برگزار کنیم. طرح درس علوم ششم ابتدایی درس کارخانه کاغذ سازی در صورت مداشتن آزمایشگاه وسایلی مورد نیاز آزمایش را با خود به کلاس برده و توجه دانش آموزان را به کلاس درس و درس علوم جلب می کنیم.

انگیزه سازی
معلم کلاس را با پرسیدن سوالی از درس جلسه ی قبل شروع می کند و از دانش آموزان می خواهد تا مراحل تهیه ی کاغذ را توضیح دهند. پس از جواب تعدادی از دانش آموزان معلم در صورت درست بودن، آنها را تایید می کند و به این نکته می پردازد که، گفتیم در خمیر کاغذ ازآب اکسیژنه استفاده می کنند. حال برای اینکه پایدار کردن آب اکسیژنه و ناخالصی هایی که در خمیر کاغذ وجود دارد، اسید نیز به آن اضافه می کنند.
حال ممکن است دانش آموزانی از معلم سوال کنند که اسید چیست؟
در این جا معلم به دانش آموزان می گوید دونوع اسید وجود دارد. قبل از نام بردن آن ها از دانش آموزان سوال می پرسد که آیا تا به حال مادرتان را درحال تمیز کردن قسمت هایی از خانه با استفاده از جوهر نمک دیده اید؟
سپس سوال می کند که آیا توجه کرده اید که در هنگام استفاده از آن مادر چه نکاتی را رعایت می کند؟
سپس معلم پس از جواب های دانش آموزان به آنها می گوید که باید در هنگام استفاده از آن از دستکش استفاده کرد تا در تماس مستقیم با دستمان نباشد و همچنین گازهایی از آن تولید می شود که نباید آن هارا تنفس کنیم. و باید از ماسک استفاده کینم چون جوهرنمک طرح درس علوم ششم ابتدایی درس کارخانه کاغذ سازی خطرناک است و برای ما ضررهایی دارد.
پس از این نکان معلم می گوید به جوهر نمک اسید صنعتی می گویند نمونه های دیگر اسید صنعتی نیز خطرناک هستند و همچنین غیر قابل خوردن که بیشتر در کارخانه ها و … استفاده می شوند.
و دسته ی دیگر اسیدها، اسید خوراکی هستند و مزه ی ترش دارند مثل سرکه یا آبلیمو که میتوانیم آن ها را در زندگی روزمره مان استفاده کنیم.
سپس معلم نمونه ی اسیدهای خوراکی و صنعتی که با خود به کلاس برده، به دانش آموزان نشان می دهد.
و به هرگروه از دانش آموزان مقداری آب، جوهر نمک و سرکه میدهد. سپس کاغذ پی اچ را به آن ها معرفی میکند. بچها این کاغذ را کاغذ پی اچ می گویند که مقدار اسیدی بودن مواد مختلف را به ما نشان میدهد. اگر این کاغذ را در ماده ای اسیدی وارد کنیم به رنگ قرمز و اگر طرح درس علوم ششم ابتدایی درس کارخانه کاغذ سازی در ماده ای غیر اسیدی به رنگ آبی و در موادی که نه اسیدی هستند و نه بازی، یعنی مقدار اسیدی و بازی بودنشان باهم برابر است، بع رنگ سبز می شوند.
سپس به هر گروه یک کاغذ شناساگر میدهد و از آنها می خواهد تا ان را در مواد مختلفی که دارند امتحان کنند و پس از بحث با یکدیگر نتیجه گیری کنند.
پس از انجام این آزمایش دانش آموزان باید بفهمند که آب ماده ای خنثی است و جوهر نمک و سرکه هر دو اسید هستند ولی چون کاغذ در جوهر نمک رمز تر شده و به رنگ ارغوانی نزدیک است، پس اسیدی تر است.
سپس آزمایش تاثیر اسید بر سنگ مرمر را انجام می دهیم. طرح درس علوم ششم ابتدایی درس کارخانه کاغذ سازی در این آزمایش برای دانش آموزان توضیح می دهیم که از قبل تکیه ای از سنگ مرمر را در آب و تکیه ای دیگر در جوهر نمک و تکه ای در سرکه گذاشته ایم . حالا میخواهیم باهم نتیجه را مشاهده کنیم که در این آزمایش دانش آموزان ویژگی خورندگی اسید را متوجه می شوند.
سپس آزمایش تاثیر اسید بر گیاهان را به نمایش می گذاریم که دانش آموزان با توجه به اینکه رنگ برگ گیاه در تماس با سرکه یا جوهر نمک میرود، متوجه خاصیت رنگ بری اسید ها می شوند.
سپس از دانش آموزان می خواهیم تا روی تاثیر فاضلاب های کارخانه ها و … بر دریاها و مزارع فکر کنند. که در آخر آنها باید بدانند که چون فاضلاب ها ممکن است اسیدی باشند، هنگامی که با آب ترکیب می شوند، اب را اسیدی می کنند و باعث مرگ گیاهان یا آبزیان می شوند زیرا اسیدهای صنعتی گفتیم قابل خوردن نیستند.
در آخر این آزمایش ها معلم در کل و در یک جمع بندی ویژگی اسیدها را بیان و پای تابلو می نویسد.
پس از آن معلم فیلمی از نحوه ی ساختن کاغذ از تنه ی درختان و بریده شدن درخت ها به نمایش می گذارد و با پرسش و پاسخ از دانش آموزان ضررهای قطع درختان را می پرسئد که انها به محیط زیست و آلودگی هوا و… اشاره می کنند. حال معلم توضیح می دهد که برای رفع این ضررها، روش دیگری برای ساخت کاغذ ایجاد کرده اند. و آن روش بازیافت کاغذ است و تصاویری از آنرا به نمایش می گذارد.
و پس ازاین توضیحات از آنها می خواهد تا گفتگو صفحه ی 30 را در منزل حل کنند. و این دوروش را باهم مقایسه کنند.

ارائه محتوا
پرسش و پاسخ حین ارایه ی تدریس
ارزشیابی مستمر

از یکی از دانش آموزان می خواهم تا متن کتاب را بخواند و در حین خواندن او جمع بندی و تکرار کلی هرآنچه یاد گرفته اند انجام می دهم و اما برای نتیجه گیری از دانش آموزان می خواهم تا خلاصه ای از انچه در این جلسه یاد گرفته اند و می توانند در زندگی خود به کار بگیرند را بیان کنند.
جمع بندی و نتیجه گیری

ارزشیابی پایانی :برای انجام ارزشیابی پایانی، معلم به هر گروه کاغذی می دهد که روی آن خاصیتی از اسید یا باز نوشته شده است. و روی تابلو دو کلمه ی خاصیت اسید ی و بازی را می نویسد و از آن ها می خواهد با مشورت گروهی تشخیص دهند این یژگی اسید است یا باز و سرگروه آن را در محل مربوط پای تابلو بچسباند. طرح درس علوم ششم ابتدایی درس کارخانه کاغذ سازی به گروه های برندئ ستاره داده می شود.

ارزشیابی پایانی
تعیین تکلیف: انجام دادن گفتگو و فکر کنید صفحه ی 30 در منزل
تعیین تکلیف

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس علوم ششم ابتدایی درس کارخانه کاغذ سازی”

طرح درس های پایه ششم ابتدایی عبارتند از مباحث اساسی و مهمی که هر دانش‌آموز در این مقطع باید آن‌ها را یاد بگیرد. این دروس شامل ریاضی علوم مطالعات فارسی نگارش عربی هدیه قرآن و ... می‌شوند. هدف اصلی طرح درس های پایه ششم ابتدایی، ارتقاء دانش و توانایی های تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است. در این طرح درس، دانش‌آموزان با مفاهیم و مباحث پایه ای آشنا می شوند و مهارت های تحصیلی خود را در زمینه های مختلف تقویت می کنند. این دروس اساسی، پایه ای برای درس های بعدی و مراحل تحصیلی بالاتر هستند و از اهمیت بالایی برخوردارند.

برای دریافت تمام طرح درس روزانه و سالانه پایه ششم می توانید از طریق لینک بالا دریافت کنید.

و یک لیست طرح درس های پایه ششم بصورت تکی برای شما در قسمت زیر قرار داده ایم که کافیست روی هر کدوم از طرح درس هایی که نیاز دارید کلیک کنید.

طرح درس ریاضی ششم ابتدایی

طرح درس فارسی ششم ابتدایی

طرح درس علوم ششم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی ششم ابتدایی

طرح درس قرآن ششم ابتدایی

طرح درس تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس خرسی که می خواست خرس باقی بماند تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس من و پرسش هایم تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس تفکر و پژوهش آقکند پایه ششم ابتدایی

طرح درس تربیت بدنی ششم ابتدایی

طرح درس علوم ششم ابتدایی درس کارخانه کاغذ سازی
طرح درس علوم ششم ابتدایی درس کارخانه کاغذ سازی