طرح درس آمار ریاضی ششم ابتدایی

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس آمار ریاضی ششم ابتدایی به شکل یک سند ورد با 7 صفحه قابل ویرایش تهیه شده است. این طرح درس به منظور آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم آماری و رسم چوب خط، جدول و نمودارها طراحی شده است. در این طرح درس، روش تدریس به صورت مکاشفه‌ای تعریف شده است و مدت زمان تدریس این درس 25 دقیقه می‌باشد. اهداف کلی این درس شامل آشنایی دانش‌آموزان با چوب خط، جدول و نمودارها می‌باشد و اهداف جزئی آن شامل بکارگیری چوب خط و نمودار و جدول در زندگی روزمره و انجام تمرینات درس با دقت بیشتر است.

طرح درس روزانه          موضوع درس: آمار      روش تدریس : مکاشفه ای       مدت تدریس : 25 دقیقه
نام درس : ریاضی         کلاس : ششم              تعداد فراگیران : 9 نفر          نام مدرس :
اهداف کلی : آشنایی فراگیران با چوب خط ، جدول و نمودارها
اهداف جزئی : انتظار میرود فراگیران پس از تدریس
1- برای عددها چوب خط بکشند ، جدول بکشند ،  نمودار آنها را رسم کنند
2-  کاربرد چوب خط و نمودار و جدول را در زندگی روزمره بکار گیرند.
3- تمرینات درس را به خوبی انجام دهند.
4- در انجام تمرینات درس دقت می کند.

معلم در می زند وارد کلاس می شود بچه ها از جا بلند می شود با خواندن سوره ی توحید بر جای خود        می نشینند معلم سلام می کند از آنها احوال پرسی می کند. معلم :  بچه ها حالتون خوب است . بچه ها خدا را شکر . معلم امیدوارم که روز خوبی را آغاز کرده باشید . بچه های عزیز غائب که نداریم خدا راشکر لطف کنید تکالیف جلسه قبل را روی میز بگذارید تا من آنها را نگاه کنم.

ارزشیابی تشخیصی :
ارزشیابی وردی : انتظار میرود فراگیران پیش نیاز درس جدید را آموخته باشند تا درس جدید بر پایه آنها تدریس شود. 1- رسم چوب خط را بدانند. 2- چرا از چوب خط و جدول و نمودار استفاده می کنیم .            3- محور اعداد را یاد گرفته باشند. از این سه مورد سوالاتی از آنها می پرسیم.
4- در مورد درس گذشته که تدریس شده در مورد درصد از تک تک آنها سوالاتی پرسیده می شود یا اینکه تمریناتی به صورت کتبی در برگه به آنها داده شود تامل کنند.
ارزشیابی پیش آزمون : احتمال می رود فراگیران مواردی را که در سالهای قبل خوانده اند تا حدودی درباره درس بدانند . سوالاتی در این باره می پرسیم : آیا می دانید چوب خط چیست . آیا می دانید جدول را چگونه رسم می کنند. آیا می دانید به چه علت نمودار می کشند.
مدل کلاسی و گروه بندی : مدل کلاسی به شکل U ( یو ) بعد دانش آموزان را در گروه های سه نفر          می خواهیم تقسیم شوند و از هر گروه می خواهیم نامی برای گروه خود انتخاب کنند سپس از هر گروه یکی را به عنوان سر گروه انتخاب کنند.
وسایل مورد نیاز : کتاب ریاضی – ماژیک – نخ رنگی – چوب – قیچی
ایجاد انگیزه : دانش آموزان عزیز در زمان های گذشته شمارش اعداد را نمی دانستند برای همین برای شمارش احشام خود را به صورت خط روی دیوار می کشیدند باز هم از این طریق به مشکل بر می خوردند به همین منظور خط ها را به صورت پنج تایی به اندازه دست های خود دسته بندی می کردند. هر خط را پنج تایی دسته بندی کردند و برای شمارش پنج تا پنج تا تقسیم کردند . حالا بچه های عزیز کتاب درسی خود را باز کنید تا اینکه ببینیم خط هایی که از زمان های گذشته استفاده می کردند چقدر پیش رفت کرده و چقدر با موضوع درس ما مربوط می شود.
ارائه درس جدید : معلم تعدادی چوب را که قبلاً آماده کرده بود از بچه ها می خواهد آنها را به دسته های پنج تایی دسته بندی کنند و با رنگ های مختلف با نخ آنها را ببندند از گروه دیگر می خواهد روی برگه محور اعداد رسم کنند از گروه دیگر می خواهیم محور اعداد دیگری رسم کنند به جای اعداد آن اسم رنگ ها را نوشته شود حالا از هر گروه می خواهیم کارهایشان را انجام دهند بعد از انجام آنها از هر گروه کارهای آنها را نگاه می کنیم از گروه هایی که محور کشیده اند می خواهیم محور خودشان را از دفتر خود با قیچی ببرند طرح درس آمار ریاضی ششم ابتدایی و کنار هم قرار داده و با چسب به هم بچسبانند از بچه ها می پرسیم آیا تا به حال در جایی چنین محوری را دیده اند ممکن است بعضی از آنها به این محورها اشاره کنند. بله در مدرسه ، بیمارستان ، مجله ها ، سپس آنها می خواهیم به تعداد چوب های بسته بندی شده و رنگ های مختلف است به هر بسته پنج تایی یک مربع بکشند و آن را رنگ کنند.
پس از آنها می خواهیم آیا می توانید نام محوری را که رسم کرده اید و رنگ نموده اید چیست سعی می کنیم آنها خودشان نام این محور را دریابند بچه های عزیز حالا کتاب درس خود را باز کنید حالا در گروه خود تمرینات درس را به صورت گروهی بخوانید و با هم تمرینات درس را انجام دهید.
ارزشیابی تکوینی : سوالاتی که ضمن درس از فراگیران پرسیده می شود.
جمع بندی و نتیجه گیری : معلم بچه های عزیز از درس امروز چه چیزهایی یاد گرفتید می توانید بگویید.
فراگیران : 1- چگونگی دسته بندی چوب خط 2- چگونگی رسم نمودار 3- نحوه ی رنگ کردن نمودار
ارزشیابی پایان درس :معلم : به هر گروه از فراگیران نموداری می دهد و از آنها می خواهد آن را شماره گذاری کرده طرح درس آمار ریاضی ششم ابتدایی و نام درس های کتاب خود را نوشته و به تعداد درس های کتاب خود خانه ای را رنگ کنند.
آیا می توانید بگویید از زمان قدیم تا به حال چه پیش رفتی در شمارش اعداد شده است با توجه به داستانی که در اول درس گفته شد.
تکلیف خلاقانه : بچه های عزیز برای جلسه بعد هر گروه در گروه خود هر گروه یک نمودار را رسم کرده و به کلاس بیاورید به کمک خانواده خود از کسانی که می دانند انواع نمودارها را از آنها بپرسید و نام آن را یادداشت کرده و به کلاس بیاورید.
بسمه تعالی                                                                                                             طرح درس روزانه                   نام درس : ریاضی                 کلاس : ششم             تعداد فراگیران :10 نفر                        نام مدرس : شعبان رمضانی نیارکی            موضوع درس : احتمال                   روش تدریس : اعضای گروه             مدت تدریس : 25 دقیقه

1- اهداف کلی : آشنایی فراگیران با مفهوم احتمال
اهداف جزئی : روش استفاده احتمال را بیان کند.
2- کاربرد احتمال را در زندگی روزمره بداند و آن را بکار بگیرد.
3- به تمرینات درس علاقه نشان دهد
4- تمرینات درس را با دقت انجام بدهد.
معلم وارد کلاس می شود سلام می کند بچه ها از جای خود بلند می شوند و با ذکر صلوات بر جای خود     می نشینند معلم از آنها احوال پرسی می کند بچه های عزیز حالتون خوب است احتمالاً امروز از دیروز بهتر هستید امیدوارم که بهتر از دیروز باشید عزیزان من غائب که نداریم بچه ها جواب می دهند مهدی غائب است. معلم علت آن را می پرسد یکی از آنها می گوید احتمالاً مریض شده است یکی دیگر از بچه ها گفت من فکر می کنم به تهران رفته است . معلم بچه های عزیز چون مهدی بدون اطلاع رفته است و ما دلیل غیبت  او را        نمی دانیم و هر کدام ما یک حدس می زنیم. حالا تکالیف جلسه قبل که قرار بود نمودار رسم کنید . طرح درس آمار ریاضی ششم ابتدایی را روی میز خود گذاشته و من آنها را نگاه کنم اگر در این مورد اشکالی هم داشتید رفع کنیم.
ارزشیابی ورودی : از دانش آموزان انتظار می رود که پیش نیازهای درس جدید را که در زندگی روزمره بکار می برند همان غائب بودن مهدی و  دلایل آنها سوالاتی پرسیده می شود.
از درس قبلی می خواهیم از هر کدام یک نمودار ستونی برای تعداد دانش آموزان هر پایه آموزشگاه رسم کنند.
ارزشیابی پیش آزمون : سوالاتی درباره علت غیبت مهدی که مربوط به درس است و حدس های آنهاست    می پرسیم . و آنها را آماده می کنیم.
مدل کلاسی به صورت چیزهای کنار هم هر سه نفر کنار هم می نشیند.
گروه بندی آنها به دلخواه خودشان به گروه های سه نفره تقسیم می شوند و هر گروه می خواهیم اسمی را برای گروه خود انتخاب کنند مثلاً گروه آبی ، قرمز ، زرد پس هر گروه یک سر گروه را انتخاب می کند.
وسایل مورد نیاز : سکه ، تاس ، مهره های آبی ، قرمز ، زرد ، ماژیک ، کتاب درس
ایجاد انگیزه : بچه های عزیز امروز می خواهم داستانی را برای شما تعریف کنیم که امیدوارم خوب به آن گوش دهید و بعد از آن به سوالاتی که از گروه شما می پرسم جواب دهید.
بچه های عزیز یک روز در یک هوای سرد پاییزی که هوا سرد شده بود مه همه جا را گرفته بود دانش آموزان مدرسه همت کلاس ششم با هم گفتگو می کردند همه آنها مشغول صحبت کردن بودند آنها در مورد تکالیف درسی و غیر درسی در گروه های چند نفر داشتند حرف میزدند کلاس شلوغ شده بود نماینده کلاس از آنها خواست کمی آرام با هم گفت و گو کنند چرا که هنوز معلم آنها به مدرسه نیامده بود چند نفر از دانش آموزان در مورد علت دیر آمدن معلم خود صحبت می کردند چند نفر دیگر درباره امتحان علوم و گروه دیگر درباره تکالیف درس و غیره …  صحبت می کردند گروهی که درباره معلم خود صحبت می کردند می گفتند احتمالاً آقای معلم امروز نیاید اگر نیاید امتحان ریاضی و درس های دیگرمان می ماند تا اینکه از سر و صدای آنها ناظم مدرسه در کلاس را میزند بچه ها تا باز شدن در حدس می زدند که معلم آنهاست که آمده است اما وقتی در کلاس را نماینده کلاس باز کرد بچه ها با تعجب آقای ناظم را در پشت در کلاس دیدند. سریع از جای خود بلند شدند آقای ناظم وارد کلاس شد و علت سر و صدای آنها را پرسید آنها جواب دادند.
داشتیم درباره درس هایمان با هم گفت و گو  می کردیم کریم از جای خود بلند شد دست بلند کرد گفت اجازه آقا ما داشتیم درباره علت دیر آمدن معلم خود صحبت می کردیم . شما می دانید به چه علت دیر آمده است.
بچه های عزیز شما می دانید به چه علت معلم آنها دیر کرده بود. شما هم در گروه خود گفت و گو کنید تا اینکه بدانیم علت چه بوده آیا با موضوع درس ما مربوط می شود.
ارائه درس جدید . بچه های عزیز در جلسه گذشته از هر گروه خواسته بودم چند تا سکه ، تاس و مهره های آبی ، قرمز ، زرد با خود به مدرسه بیاورید.
حالا گروه آبی با انداختن سکه خود به بالا افتادن آن به روی میز خود علت اینکه فردا هوا چگونه خواهد بود را بدست آورید. ( ابری – آفتابی )
گروه قرمز شما می توانید با تاس خود وقتی که یک تاس را 1 بار بالا می اندازیم احتمال اینکه عدد زوج بیاید چقدر است
گروه زرد در داخل یک کیسه 10 عدد مهره وجود دارد 3 عدد آبی ، 4 عدد قرمز و 3 عدد زرد . با برداشتن یک مهره احتمال درآورد مهره قرمز را برای ما بدست آورید.
بچه ها را مشغول فعالیت می کنیم تا اینکه به این نتایجی که بدست آورده اند دقت کنند و در گروه خود گفت و گو کنند و نظرات خود را یادداشت کنند تا اینکه به واژه احتمال برسند و مفهوم آن را به خوبی بفهمند در صورتی که هنوز واژه احتمال را معلم به صورت کامل برای آنها بیان نکرده است.
سرانجام با انجام فعالیت های گوناگون به نتایج قابل قبولی میرسند . طرح درس آمار ریاضی ششم ابتدایی حال از سه گروه هر گروه می خواهیم نظرات یادداشت کرده خود را برای گروه های دیگر بیان کند .
معلم از دانش آموزان می خواهد که خود و دیگر گروه ها را تشویق کند همه ی نتایجی که بدست آورده اید درست است احتمال همان حدس و گمان است که ما به کار می بریم و بچه های مدرسه همت از آن استفاده می کردند .
گروه قرمز احتمال عدد برای شما چقدر بود آنها جواب می دهد 3 تا از 6 تا
گروه آبی احتمال اینکه هوا فردا ابری شود یا آفتابی چقدر بود بچه ها جواب می دهند 1 به 2 یا 50 به 50
معلم از آنها تشکر می کند حالا بچه ها کتاب های خود را باز کنید به صورت گروه به تمرینات درس خود جواب دهید و هر کجا اشکالی داشتید بگویید تا اینکه شما را راهنمایی کنیم .

ارزشیابی تکوینی : سوالاتی که آموزگار ضمن درس از فراگیران پرسیده می شود .
جمع بندی و نتیجه گیری : معلم بچه های عزیزم آیا می توانید بگویید امروز چه چیزی یاد گرفتیم دانش آموزان جواب می دهند امروز مفهوم احتمال و وقوع پیش آمدها را یاد گرفتیم .
ارزشیابی پایان درس : حالا بچه های عزیز با سکه ای که در دست دارید در گروه خود می توانید بگویید گرفتن امتحان بچه های مدرسه همت چند به چند است. طرح درس آمار ریاضی ششم ابتدایی آیا می توانید بگویید امروز باران می آید و یا نه چند به چند است. برای تحکیم تمریناتی از این قبیل به آنها می دهیم.
ارائه تکلیف خلاقانه : بچه های عزیز به صورت گروهی برای جلسه بعد چند نمونه از تمرینات که به شما          می دهم برای من حل کرده و برای جلسه بعد به سر کلاس بیاورید.
1- احتمال اینکه در یک صبح زمستان هوا برف بیاید
2- احتمال اینکه یک بقالی ساعت 2 شب باز باشد

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس آمار ریاضی ششم ابتدایی”

طرح درس های پایه ششم ابتدایی عبارتند از مباحث اساسی و مهمی که هر دانش‌آموز در این مقطع باید آن‌ها را یاد بگیرد. این دروس شامل ریاضی علوم مطالعات فارسی نگارش عربی هدیه قرآن و ... می‌شوند. هدف اصلی طرح درس های پایه ششم ابتدایی، ارتقاء دانش و توانایی های تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است. در این طرح درس، دانش‌آموزان با مفاهیم و مباحث پایه ای آشنا می شوند و مهارت های تحصیلی خود را در زمینه های مختلف تقویت می کنند. این دروس اساسی، پایه ای برای درس های بعدی و مراحل تحصیلی بالاتر هستند و از اهمیت بالایی برخوردارند.

برای دریافت تمام طرح درس روزانه و سالانه پایه ششم می توانید از طریق لینک بالا دریافت کنید.

و یک لیست طرح درس های پایه ششم بصورت تکی برای شما در قسمت زیر قرار داده ایم که کافیست روی هر کدوم از طرح درس هایی که نیاز دارید کلیک کنید.

طرح درس ریاضی ششم ابتدایی

طرح درس فارسی ششم ابتدایی

طرح درس علوم ششم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی ششم ابتدایی

طرح درس قرآن ششم ابتدایی

طرح درس تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس خرسی که می خواست خرس باقی بماند تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس من و پرسش هایم تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس تفکر و پژوهش آقکند پایه ششم ابتدایی

طرح درس تربیت بدنی ششم ابتدایی

طرح درس آمار ریاضی ششم ابتدایی
طرح درس آمار ریاضی ششم ابتدایی