طرح درس طلای سیاه مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی درس هفتم

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس طلای سیاه مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی درس هفتم با هدف آشنایی دانش آموزان با نفت و سایر منابع انرژی، تهیه شده است. این طرح درس، شامل 5 صفحه ورد و قابل ویرایش می باشد. در این درس، اهداف رفتاری مانند بیان انواع منابع عمده ی انرژی، تعریف مناسبی از سوخت های فسیلی، بیان اهمیت نفت و سایر منابع انرژی در زندگی، بیان تفاوت برق حرارتی و برق آبی و نشان دادن پراکندگی منابع نفت و گاز در ایران، از دانش آموزان انتظار می‌رود. روش های یاددهی – یادگیری این درس شامل پرسش و پاسخ و بحث گروهی، سخنرانی و نمایشی است. همچنین، این طرح درس شامل رسانه های آموزشی مانند کتاب اجتماعی، تابلو، ماژیک، اسلایدهای آموزشی، پراکندگی منابع نفتی و گازی ایران، کاربرگه و آزمون کتبی می‌شود.

نام کتاب درسی: مطالعات اجتماعی مقطع تحصیلی: ششم ابتدایی موضوع درس: درس 7 طلای سیاه
تهیه کننده: مدت جلسه: 45 دقیقه
نام مدرسه: تعداد دانش آموزان: تاریخ:

اهداف
هدف کلی: از دانش آموزان انتظار میرود در پایان درس با نفت و سایر منابع انرژی آشنا شوند. اهداف رفتاری: انتظار میرود دانش آموزان بتوانند:
1-دانش آموزان بتوانند انواع منابع عمده ی انرژی را نام ببرند.
2-تعریف مناسبی از سوخت های فسیلی ارائه کنند.
3- اهمیت نفت و سایر منابع انرژی را در زندگی بیان کنند.
4- تفاوت برق حرارتی و برق آبی را بیان کنند.
5- روی نقشه، پراکندگی منابع نفت و گاز در ایران را نشان دهند
رفتار ورودی
دانش آموزان با مطالب درس سال قبل آشنا هستند.
ارزشیابی تشخیصی
سوالاتی از درس قبل از دانش آموزان می پرسیم.
رسانه های آموزشی
کتاب اجتماعی ششم ابتدایی- تابلو – ماژیک – اسلایدهای آموزشی؛ پراکندگی منابع نفتی و گازی ایران؛ کاربرگه؛ فعالیت تکمیلی؛ آزمون کتبی
روش های یاددهی – یادگیری
پرسش و پاسخ و بحث گروهی – سخنرانی – نمایشی
مدل چینش کلاس
به صورت ردیفی – گروهی
عنوان
فعالیت های دانش آموزان
فعالیت های معلم
زمان
فعالیت های مقدماتی ارزشیابی رفتار ورودی و ایجاد انگیزه
شاداب و با انرژی وارد کلاس می شویم و با نام و یاد خدا بعد از حضور غیاب و احوال پرسی با دانش آموزان و بررسی تکالیف و ارزشیابی تشخیصی درس را شروع می کنیم.

زمان 5 دقیقه

ارائه درس
آموزگار بعد از ورود به کلاس و جهت آمادگی دانش آموزان برای تدریس این مبحث میتواند فضای گفت وگو و تبادل نظر را از طریق طرح پرسش در کلاس فراهم کند تا دانش آموزان با یکدیگر و با نظارت و هدایت او به سؤال پاسخ دهند و ضمن پاسخ به سؤال، طرح درس طلای سیاه مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی درس هفتم در پایان به این نتیجه گیری برسند که بیشتر انرژی مورد استفاده ما شامل نفت و گار و بنزین و گازوئیل و انرژی برق است.
دانش آموزان با رعایت قوانین کلاس مثل رعایت نوبت در حرف زدن و یا طولانی سخن نگفتن و … به سؤال آموزگار فکر کرده، با همفکری یکدیگر به آن پاسخ میدهند.
آموزگار میتواند نمونه سؤال های پیشنهادی زیر را بپرسد:
• وسایلی مانند آبمیوه گیری و هواپیما و قطار و … انرژی مورد نیاز خودشان را از چه چیزی به دست می آورند؟
• اگر منابع انرژی نبود دنیا چگونه میشود؟
• اگر یک روز در تمام جایگاه های سوخت بنزین قطع شود چه اتفاقی میافتد؟
دانش آموزان گفت وگو کرده و به سوالها پاسخ میدهند. آموزگار از دانش آموزان میخواهد تا برگه ی 10 را در کلاس انجام دهند. بچه ها در حال تکمیل کاربرگه هستند. بعد از اینکه دانش آموزان به نقش و اهمیت نفت و مشتقات آن پی بردند، آموزگار میتواند تعریفی از سوخت های فسیلی و مراحل تولید نفت ارائه کند و نمودار مهمترین منابع انرژی در جهان را با بچه ها تفسیر کند و به سؤال های آموزگار در خصوص نمودار پاسخ دهند: * بیشترین انرژی مورد نیاز ما از کدام گروه به دست می آید؟
بچه ها با دقت در نمودار و توجه به میزان رنگ ها و اعداد میتوانند آن را تفسیر کنند و به سؤال ها پاسخ دهند. بعد از اینکه بچه ها با مهم ترین منابع انرژی بیشتر آشنا شدند، آموزگار میتواند از طریق اسلایدهای آموزشی و تصاویر مرتبط با آن، نیروگاه برق آبی و نیروگاه برق حرارتی را نشان داده، طرح درس طلای سیاه مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی درس هفتم توضایحات مربوط به هر یک را در کلاس ارائه و نمودار پایین صفحه را با دانش آموزان بررسی و تفسیر کند.
بچه ها به دقت به اسلایدها نگاه کرده، به سؤال های آموزگار پاسخ می دهند و نمودار را تفسیر میکنند. آموزگار از بچه ها میخواهد تا فعالیت 2 و 3 درس را خوانده، فکر کنند و به آن پاسخ دهند. (بیان نظراتشان در خصوص اینکه چرا در کشور ما تولید برق آبی بیشتر است و برای حفظ محیط زیست استفاده از کدام برق بهتر است؟)
نکته: در انجام فعالیت این بخش شامل میتوانید پاسخ های آن ها را تکمیل کنید. دانش آموزان باید نتیجه بگیرند که بخش بزرگی از ایران در ناحیه ی گرم و خشک قراردارد. بنابراین ما رودهای دائمی و پرآب نداریم و جزو کشاوزهای کم باران هستیم. بچه ها در حال اندیشیدن درباره ی فعالیت هستند. برای تدریس بخش مروبطه به پراکندگی نفت و گاز بهتر است آموزگار از نقشه دیواری استفاده کند و یا با استتفاده از رایانه، نقشه را نمایش میدهد. همچنین از دانش آموزان میخواهد ابتدا روی نقشه ی کتاب، جهت های ا صلی و فرعی را مشخص کنند و از راهنمای نقشه، منابع نفتی و گازی و نام محل آنها را بگویند. دانش آموزانی جهت های اصلی و فرعی را روی نقشه های کتاب مشخص کرده، طرح درس طلای سیاه مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی درس هفتم با پیدا کردن منابع نفتی و گازی نام آنها را میگویند. آموزگار از یکی از بچه ها میخواهد تا از روی کتاب با صدای بلند بخواند. دیگر دانش آموزان گوش میدهند. ارزشیابی
• بیان منابع عمده ی انرژی
• ارائه تعریف مناسبی از سوخت های فسیلی
• بیان مراحل تولید نفت
• بیان تفاوت برق حرارتی و برق آبی

35دقیقه

تعیین تکلیف

انجام فعالیت 5 درس

5 دقیقه

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس طلای سیاه مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی درس هفتم”

طرح درس های پایه ششم ابتدایی عبارتند از مباحث اساسی و مهمی که هر دانش‌آموز در این مقطع باید آن‌ها را یاد بگیرد. این دروس شامل ریاضی علوم مطالعات فارسی نگارش عربی هدیه قرآن و ... می‌شوند. هدف اصلی طرح درس های پایه ششم ابتدایی، ارتقاء دانش و توانایی های تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است. در این طرح درس، دانش‌آموزان با مفاهیم و مباحث پایه ای آشنا می شوند و مهارت های تحصیلی خود را در زمینه های مختلف تقویت می کنند. این دروس اساسی، پایه ای برای درس های بعدی و مراحل تحصیلی بالاتر هستند و از اهمیت بالایی برخوردارند.

برای دریافت تمام طرح درس روزانه و سالانه پایه ششم می توانید از طریق لینک بالا دریافت کنید.

و یک لیست طرح درس های پایه ششم بصورت تکی برای شما در قسمت زیر قرار داده ایم که کافیست روی هر کدوم از طرح درس هایی که نیاز دارید کلیک کنید.

طرح درس ریاضی ششم ابتدایی

طرح درس فارسی ششم ابتدایی

طرح درس علوم ششم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی ششم ابتدایی

طرح درس قرآن ششم ابتدایی

طرح درس تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس خرسی که می خواست خرس باقی بماند تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس من و پرسش هایم تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس تفکر و پژوهش آقکند پایه ششم ابتدایی

طرح درس تربیت بدنی ششم ابتدایی

طرح درس طلای سیاه مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی درس هفتم
طرح درس طلای سیاه مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی درس هفتم