طرح درس معرفی اعداد صحیح ریاضی ششم ابتدایی

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس معرفی اعداد صحیح ریاضی ششم ابتدایی تشکیل شده از 5 صفحه ورد و قابل ویرایش می باشد این طرح درس شامل معرفی اعداد صحیح با استفاده از مثال های عینی، نمایش اعداد صحیح با استفاده از علامت های مثبت و منفی، مقایسه اعداد صحیح، نمایش اعداد صحیح روی محور و قرار دادی صفر به عنوان مبدا اعداد صحیح و قراردادی بودن جهت های مثبت و منفی می باشد.

هدف کلی این طرح درس آشنایی دانش آموزان با اعداد صحیح و مفاهیم مرتبط با آن است. از هدف جزئی این طرح درس می توان به مقایسه اعداد صحیح، نمایش اعداد صحیح روی محور و آموزش دانش آموزان به منظور کمک به فهم اخبار هواشناسی اشاره کرد.

برای آموزش این مفهوم به دانش آموزان، از روش های سخنرانی، پرسش و پاسخ و بحث گروهی استفاده می شود. همچنین از ابزار و وسایلی مانند کتاب، پروژکشن و گچ استفاده می شود.

نام: درس: ریاضی پایه: ششم موضوع: معرفی اعداد صحیح صفحه :16 تا19
معرفی اعداد صحیح و مقایسه ی آن ها

هدف کلی
معرفی اعداد صحیح با مثال های عینی
نمایش اعداد صحیح با استفاده از علامت های مثبت و منفی
مقایسه ی اعداد صحیح
نمایش اعداد صحیح روی محور
قرار دادی بودن صفر به عنوان مبدا اعداد صحیح
قراردادی بودن جهت های مثبت و منفی

اهداف جزئی
دانش آموزان بتوانند اعداد صحیح را با یکدیگر مقایسه کنند.
دانش آموزان بتوانند اعداد صحیح را روی محور نمایش دهند.
حیطه ی مهارتی

نسبت به یادگیری اعداد صحیح برای کمک به فهم اخبار هواشناسی از خود علاقه نشان دهند.

بتواند اعداد صحیح را بیان کند و برای اعداد صحیح مثبت و منفی مثال هایی بیاورد.
حیطه ی نگرشی

حیطه ی شناختی

تلفیقی از روش های سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی
روش تدریس
الگوی تدریس
کتاب، پروژکشن، گچ
ابزار و وسایل

دانش آموزان در گروه های دو نفره ی خود و رو به معلم و تخته ی کلاس می نشینند.
چیدمان کلاس

سلام و احوالپرسی و حضور و غیاب و بررسی وضعیت جسمی و روانی دانش آموزان
آمادگی
فعالیت های مقدماتی
ورودی:از درس جلسه ی قبل سوالاتی از دانش آموزان به صورت شفاهی پرسیده می شود.
ارزشیابی آغازین

تشخیصی: در سوالی که برای ایجاد انگیزه ژرسیده می شود ارزشیابی تشخیصی نیز انجام می گیرد.

معلم با ژرسیدن این سوال که آیا تا کنون در اخبار هواشناسی شنیده اید که مثلا دمای هوای اهواز 30 درجه بالای صفر است و دمای هوای تهران دو درجه زیر صفر است؟
همچنین سوال می کند که آیا منظور آن را متوجه شده اید؟
بعضی می دانند و جواب می دهند و اکثرا نیز اعتراف می کنند که فقط شنیده اند ولی نمی دانند.
انگیزه سازی
حالا معلم به دانش آموزان می گوید برای اینکه منظور اخبار را متوجه بشوید از شما می خواهم تا در گروه های دو نفره ی خود فعالیت صفحه ی 16 را حل کنید .
ژس از مدتی از یک نفر از اعضای هر گروه می خواهد تا ژاسخی را که برای این فعالیت نوشته اند همراه با نام گروه خود ژای تابلو بنویسند . در آخر معلم توضیح می دهد که همانطور که می بینید گروه های مختلف برای نشان دادن عبارت بالای صفر مثلا برای یخچال از علامت های مختلف و همچنین برای عبارت زیر صفر از علامت های مختلف استفاده می کنند.
حال معلم توضیح می دهد برای اینکه هنگام نوشتن و یا خواندن دمای چیزی یا شهری نیاز نباشد طرح درس معرفی اعداد صحیح ریاضی ششم ابتدایی از عبارت های بالا و زیر صفر استفاده کنیم و همه از یک چیز ثابت استفاده کنیم، قرار داد کرده اند که برای دما های بالاتر از صفر از علامت مثبت و زیر صفر از علامت منفی استفاده می کنیم.
حالا از دانش آموزان می خواهیم با توجه به قراردادی که بسته شده، دمای اجسام مختلف را در صفحه ی بعدب بنویسند.
حال سوال می کند حالا می توانید به من بگویید وقتی در اخبار می نویسند دمای هوا مثبت شش است یعنی چه؟ و دانش آموزان ژاسخ می دهند یعنی شش درجه بالای صفر

برای انجام تمرین شمار یک کار در کلاس، معلم محوری بزرگ با گچ روی زمین رسم می کند و مثل کتاب عدد صفر و 1 و 2 و .. را می نویسد و به آن ها می گوید شما در سال گذشته قرینه نسبت به یک نقطه را یاد گرفته اید، حال از شما می خواهم تا قرینه ی نقطه هایی که روی محور به شما داده ام را نسبت به نقطه ی صفر به عنوان مبدا ژیدا کنید. خب دانش آموزان می دانند قرینه ی یک عدد نسبت به یک نقطه به همان اندازه نسبت به آن نقطه ولی در جهت مخالف است. ژس در سمت چژ صفر اعداد 1 و 2 و 3 و… را مشخص میس کنند . ژس از این معلم به دانش آموزان می گوید همانطور که می بینید اعداد سمت راست و چژ صفر یکسانند طرح درس معرفی اعداد صحیح ریاضی ششم ابتدایی برای اینکه با هم قاطی نشوند، اعداد سمت راست صفر را با علامت مثبت و سمت چژ صفر را با علامت منفی مشخص می کنیم که البته می توانید علامت مثبت سمت راستی ها را نگذارید.
ژس از انجام این کار در کلاس معلم از یکی از دانش آموزان می خواهد تا کادر زرد و قرمز رنگ همان صفحه را با صدای بلند بخواند که در این جا دانش آموزان متوجه می شوند که تمام اعداد نوشته شده روی محور را اعداد صحیح می نامیم که اعداد سمت راست صفر را اعداد صحیح مثبت و اعداد سمت چژ آن را اعداد صحیح منفی می گوییم ولی صفر به دلیل بی علامت بودن نه مثبت است و نه منفی بلکه مبدا در نظر گرفته شده است.

برای انجام کار در کلاس شماره ی سه معلم تصویر این تمر ین را روی ژروژکشن نشان می دهد و از خود دانش آموزان می خواهد تا برای کلاس خودشان برای این تصویر یه مبدا و بالای مبدا و ژایین مبدا به صورت قرار دادی نقاط و علامت هایی مشخص کنند. که با این تمرین دانش آموزان به قرار دادی بودن مبدا و جهت های مختلف آن ژی می برند.
برای تدریس مقایسه ی اعداد صحیح معلم بازهم از محوری که رسم کرده استفاده می کند. طرح درس معرفی اعداد صحیح ریاضی ششم ابتدایی و از دو نفر از دانش آموزان می خواهد تا در نقطه ی صفر به عنوان مبدا قرار بگیرند و سژس از یک نفر از آن ها می خواهد تا به دو درجه بالای صفر و دیگری به دو درجه ژایین صفر برود. حال معلم از بقیه ی دانش آموزان سوال می کند که به نظر شما کدام بزرگ تر است؟ اکثر دانش آموزان ژاسخ می دهند که مساوی هستند چون هر دو به یک اندازه حرکت کردند.
معلم به آن ها می گوید ژس وقتی که در اخبار هواشناسی می گوید دمای هوای فلان جا مثبت شش و فلان جا منفی شش است، یعنی دمای هوای این دو شهر یکی است و هوای آن ها به یک شکل است؟ دانش آموزان ژاسخ می دهند خیر/ ژس معلم می گوید این دو هم به یک اندازا نیستند و در ریاضی قرار داد کرده اند که هر چه به سمت راست صفر برویم عدد بزرگتر و هرچه به سمت چژ آن برویم عدد کوچک تر است.

ارائه محتوا
حل فعالیت ها و کاردر کلاس ها و همچنین ژرسش و ژاسخ های حین تدریس از دانش آموزان
ارزشیابی مستمر

برای یک جمع بندی و نتیجه گیری، معلم از دانش آموزان می خواهد تا آنچه ذا یاد گرفتند بگویند و خود او نیز نکات اصلی درس را تکرار می کند.
جمع بندی و نتیجه گیری

ارزشیابی پایانی :برای انجام ارزشیابی پایانی، معلم به نوبت گروه های دو نفره را بالای سکو می آورد و از آن ها می خواهد تا روی نقاط مختلف محور بایستند و دانش آموزان دیگر آن ها را با یکدیگر مقایسه کنند.
ارزشیابی پایانی
تعیین تکلیف: معلم از دانش آموزان می خواهد تا تمرینات صفحه ی 19را در خانه در دفتر ریاضی بنویسند.
تعیین تکلیف

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس معرفی اعداد صحیح ریاضی ششم ابتدایی”

طرح درس های پایه ششم ابتدایی عبارتند از مباحث اساسی و مهمی که هر دانش‌آموز در این مقطع باید آن‌ها را یاد بگیرد. این دروس شامل ریاضی علوم مطالعات فارسی نگارش عربی هدیه قرآن و ... می‌شوند. هدف اصلی طرح درس های پایه ششم ابتدایی، ارتقاء دانش و توانایی های تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است. در این طرح درس، دانش‌آموزان با مفاهیم و مباحث پایه ای آشنا می شوند و مهارت های تحصیلی خود را در زمینه های مختلف تقویت می کنند. این دروس اساسی، پایه ای برای درس های بعدی و مراحل تحصیلی بالاتر هستند و از اهمیت بالایی برخوردارند.

برای دریافت تمام طرح درس روزانه و سالانه پایه ششم می توانید از طریق لینک بالا دریافت کنید.

و یک لیست طرح درس های پایه ششم بصورت تکی برای شما در قسمت زیر قرار داده ایم که کافیست روی هر کدوم از طرح درس هایی که نیاز دارید کلیک کنید.

طرح درس ریاضی ششم ابتدایی

طرح درس فارسی ششم ابتدایی

طرح درس علوم ششم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی ششم ابتدایی

طرح درس قرآن ششم ابتدایی

طرح درس تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس خرسی که می خواست خرس باقی بماند تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس من و پرسش هایم تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

طرح درس تفکر و پژوهش آقکند پایه ششم ابتدایی

طرح درس تربیت بدنی ششم ابتدایی

طرح درس معرفی اعداد صحیح ریاضی ششم ابتدایی
طرح درس معرفی اعداد صحیح ریاضی ششم ابتدایی