طرح درس حروف ناخوانا قرآن سوم ابتدایی

تومان 10,000

شناسه محصول: طرح درس حروف ناخوانا قرآن سوم ابتدایی1691103656487 دسته: , , ,

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس حروف ناخوانا قرآن سوم ابتدایی تشکیل شده از 3 صفحه ورد و قابل ویرایش می باشد در این طرح درس، روش‌های تدریسی متنوعی از جمله فعال، پرسش و پاسخ و فعالیت گروهی و مشارکتی به کار گرفته شده است. هدف جزئی این طرح درس، آشنایی دانش‌آموزان با حروف ناخوانا در قسمت اول آن است. برای دستیابی به این هدف، اهداف رفتاری مختلفی نظیر توانایی ساختن برگه‌هایی حاوی کلمات دارای حرف ناخوانا توسط گروه‌ها، تصحیح کلمات دارای حروف ناخوانا توسط دانش‌آموزان و پاسخ به سوالات ارزشیابی تکوینی و پایانی برای دانش‌آموزان قرار داده شده است.

برای انجام این طرح درس، وسایلی مانند کتاب، ضبط صوت، نوار، لوحه، سیم مفتول، گچ، تخته سیاه، کاغذ آچار، عدس ولپه و چسب نیاز است. همچنین، کلاس به شکل U و با گروه‌بندی پنج گروه پنج نفره برای انجام فعالیت‌ها به کار گرفته .

طرح درس قرآن سوم ابتدایی
موضوع:حروف ناخوانا(قسمت اول)
مقطع: ابتدایی                                   پایه :سوم                           محل تدریس :کلاس
روش تدریس:فعال/پرسش و پاسخ/فعالیت گروهی ومشارکتی                     نوع ارزشیابی :شفاهی/کتبی
زمان تدریس:40دقیقه                                                         تعداد فراگیران:25نفر

هدف کلی:
آموزش  حروف ناخوانا

هدف جزئی:
آشنایی با حروف ناخوانا(قسمت اول)

اهداف رفتاری:
1.    گروه ها درعرض7دقیقه باعدس ولپه چهار کلمه که دارای حرف ناخواناهستند را در برگه بسازند.(مهارتی-حرکتی)
2.     دانش آموزان باسیم مفتول کلماتی که دارای حروف ناخوانا هستند رادرست کند.(مهارتی حرکتی)
3.    به سوالات ارزشیابی تکوینی وپایانی پاسخ دهند.(مهارتی-کلامی)
4.    بتواند حروف ناخواناراتوضیح دهد.(شناختی یا دانشی)
5.    به شنیدن ویاد گرفتن درس علاقه مند باشند.(عاطفی)
6.    درکار گروهی با دوستانش همکاری کند.(عاطفی)

وسایل مورد نیاز:
کتاب/ضبط صوت /نوار/لوحه/سیم مفتول/گچ/تخته سیاه/کاغذ آچار/عدس ولپه/چسب.

مدل کلاس:
کلاس به شکلUوگروه بندی که جلسات قبل انجام شده شامل پنج گروه پنج نفره است.

رفتار ورودی:
معلم باسلام کردن واردکلاس می شودوباذکرصلوات وبانام خداکلاس راشروع می کند وازدانش آموزان می خواهدباهم سوره ی حمدرابخوانندوبعدبه احوالپرسی از دانش آموزان/حضورو غیاب/ وصحبت با دانش آموزانی که جلسه قبل غایب بوده اند/ودیدن ویاپرسیدن تکالیف درس قبلی می پردازد.

ارزشیابی ورودی:
معلم ازدانش آموزان می خواهد که کنار گروه های خود که دو جلسه ی قبل گروه بندی شده اند قراربگیرندبعدهرگروه ،از گروه های دیگر پرسش کند وبعد به پای تخته بیاند وهرکدام یک مثال از درسی راکه یادگرفته اند، بنویسند.

ایجاد انگیزه وارائه درس:
قبل از ورود دانش آموزان معلم کلماتی رادررابطه باحروف ناخوانا با سیم مفتول درست کرده ودر پاکتی قرارداده وروی میز دانش آموزان گذاشته است.
بعداز وروددانش آموزان به کلاس معلم به آنها می گویدکه فعلاً به پاکتهادست نزنندوهرکس کنارگروه های خود بنشیند،وبعددرس راباکلماتی که درفارسی هست شروع می کنیم به دانش آموزان می گوییم که این کلمات راکه در تخته نوشته ام را بخوانند(موسی/عیسی/موسی/حتی /کبری و…)بعداز خواندن دانش آموزان، طرح درس حروف ناخوانا قرآن سوم ابتدایی به آنها می گوییم که کدام کلمه خوانده نشد؟آنها می گویند حرف{ یاء}چرا؟چون توخالی نوشته شده آفرین بچه هادرقرآن هم کلماتی هست که به این صورت نوشته شده ولی هنگام خواندن کلمه،خوانده نمی شوندالبته بایددقت کنید که درقرآن حروف ناخوانا، دیگر توخالی نوشته نمی شوندبلکه بصورت تو پر نوشته می شوند،کلماتی که خوانده نمی شوندبه آنها حروف ناخوانا یاحروف والی هم می گویند. حالابه این لوح نگاه کنید،ضبط راروشن می کنم بادقت به کلمات گوش کنید وبعدباردوم تکرارکنیدتا خوب یادبگیرید/بعدازاین کاربه هرگروه عدس،لپه وچسب می دهیم ومی خواهیم که گروهی چهار کلمه درست کنند که حروف ناخوانا داشته باشد وحرفی که ناخوانااست رابا لپه درست کنند،7دقیقه هم مهلت دارند.بعدازپایان 7دقیقه سرگروه هاکارهایشان رابیاورند که ببینم (بعدازاین کارازدانش آموزان ارزشیابی تکوینی می کنیم)از چندنفرازدانش آموزان می خواهیم که بلند شده واز روی لوحه کلماتی چون(اَِلی/فَهَدی/تَزَکی /قالوا/کَفَروا/ ءامَنوا/توْمَنوا  و…) را که نشان می دهیم، طرح درس حروف ناخوانا قرآن سوم ابتدایی بخوانندوبگویندحرف ناخوانای کلمه کدام است؟(بعداز درست خواندن دانش آموزان معلم آنهاراباکلماتی چون:آفرین/اَحْسَنت /طَِیبَ الله و…تشویق می کند).

رفع نقص ومرور درس:
از دانش آموزان می خواهیم که پاکتهایی که روی میزشان گذاشته بودم را باز کنندوکلمه ای که با سیم مفتول درست کرده ام رابخوانند(بعدازخواندن دانش آموزان)، هرکس دوکلمه که دارای حروف ناخوانا است راباسیم مفتول درست کندوبخواند.(بعدمعلم ازیکی ازدانش آموزان می خواهدکه بطور خیلی خلاصه حروف ناخوانا را توضیح دهد).

ارزشیابی تکمیلی:
ازدانش آموزان می خواهیم که هرکسی دردفترش سه کلمه بنویسد که دارای حرف ناخوانا باشد(البته به غیر از کلماتی که در کلاس گفته شده) ودور آن حرف ناخوانابامدادقرمزخط بکشندوبعد کلماتشان رابلند بخوانند.

تکلیف خلاقانه:
ازدانش آموزان می خواهیم که برای جلسه بعد اذان واقامه را دردفترشان بنویسند وکلماتی که دارای حروف ناخوانا هستند رابامدادقرمز دورش خط بکشند.
پایان کلاس:                      «گفتن ذکراَلْحَمْدُ لِلّهِ َربِّ اْلعالَمین است»

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس حروف ناخوانا قرآن سوم ابتدایی”

مجموعه طرح درس سوم ابتدایی، منبعی جامع برای یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح سوم ابتدایی است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل تمامی حوزه‌های آموزشی این سطح را پوشش می‌دهد. دروس متنوعی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش، عربی و هدیه قرآن در این مجموعه گنجانده شده‌اند. دانش‌آموزان با استفاده از این مجموعه، فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند.

در این بخش، لیست طرح درس های پایه سوم دبستان به صورت جداگانه قرار داده شده است. با کلیک بر روی هر طرح درس، شما می توانید آن را به صورت جداگانه دریافت کنید. این طرح های درسی، به شما کمک می کنند تا به طور منظم و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه سوم دست یابید. با استفاده از این طرح ها، شما می توانید به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید.

طرح درس ریاضی سوم ابتدایی

طرح درس علوم سوم ابتدایی

طرح درس فارسی سوم ابتدایی

طرح درس قرآن سوم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی سوم ابتدایی

طرح درس حروف ناخوانا قرآن سوم ابتدایی
طرح درس حروف ناخوانا قرآن سوم ابتدایی