طرح درس علوم سوم ابتدایی درس نیرو همه جا 1

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس علوم سوم ابتدایی درس نیرو همه جا 1 شامل 8 صفحه ورد است و قابل ویرایش می باشد. این طرح درس با هدف آشنایی دانش آموزان با مفهوم نیرو و کاربرد آن طراحی شده است. اهداف کلی این درس عبارتند از: تعریف مفهوم نیرو توسط دانش آموزان، آشنایی با نیروهای هل دادنی و کشیدنی، توانایی حرکت اجسام با هل دادن و کشیدن آنها و علاقه مندی دانش آموزان به مبحث نیرو و کاربرد آن. این درس با استفاده از روش های سخنرانی، پرسش و پاسخ و نمایشی به تدریس می پردازد. در جلسه ای ارزشیابی تشخیصی، معلم با استفاده از توپ و تناب وارد کلاس می شود و به دانش آموزان می گوید قرار است در حیاط مدرسه بازی کنند و به سوالاتی در مورد بازی ها پاسخ دهند.

علوم پایه سوم ابتدایی – صفحه63تا66 ، نیرو همه جا (1)
طراح :
آشنایی دانش آموزان با مفهوم نیرو و کاربرد آن
هدف کلی

1- دانش آموزان بتوانند مفهوم نیرو را تعریف کنند.
2- آشنایی دانش آموزان با نیروهای هل دادنی و کشیدنی
3- دانش آموزان بتوانند اجسام را با هل دادن و کشیدن به حرکت در آورند.
4- دانش آموزان به مبحث نیرو و کاربرد آن علاقه مند شوند.
اهداف جزیی
تلفیقی از روش های سخنرانی، پرسش و پاسخ و نمایشی
روش تدریس
سوال :
• بچه ها چگونه جسم ها را به حرکت در می آوریم؟
ارزشیابی تشخیصی
معلم برای ایجاد انگیزه با توپ و تناب وارد کلاس می شود و به دانش آموزان می گوید قرار است امروز برای زنگ علوم در حیاط مدرسه بازی کنیم و من چند سوال در مورد بازی ها از شما می پرسم پس خوب حواستان را به بازی ها جمع کنید.
ایجاد انگیزه
معلم دانش آموزان را کنار هم در گوشه ای از حیاط مدرسه جمع می کند.
و از دونفر از آنها می خواهد تا جلوی سایر دوستانشان والیبال بازی کنند و توپ را برای هم پاس دهند. پس از کمی بازی معلم می گوید: خب بچه ها دیدید که برای انجام بازی باید این دونفر توپ را به همدیگر پاس دهند. طرح درس علوم سوم ابتدایی درس نیرو همه جا 1 حال یک سوال، به نظر شما چگونه این دونفر توپ را به حرکت در می آوردند و آن را به یکدیگر پاس می دادند؟ بچها جواب های مختلفی میدهند از جمله، آنها توپ را به سمت یکدیگر پرتاب می کردند یا اینکه آنها به توپ ضربه می زدند.
حال معلم دانش آموزان را به دوگروه تقسیم می کند و طناب را به آنها می دهد تا مسابقه ی طناب کشی را انجام دهند و در آخر می گوید کدام گروه برنده شدند؟ دلیل برنده شدن را می پرسد. طرح درس علوم سوم ابتدایی درس نیرو همه جا 1 دانش آموزان بازهم جواب های گوناگون می دهند از جمله، آنها زور بیشتری داشتند.
پس از این بازی معلم می تواند از دانش آموزان بخواهد تا ماشینی را که در حیاط مدرسه پارک شده کمی به جلو حرکت دهندو در آخر از آنها بپرسد برای حرکت دادن ماشین چه کاری نیاز بودو
در آخر معلم برای دانش آموزان توضیح می دهد که همانطور که شما انجام دادید و دیدید برای به حرکت در آوردن توپ، ماشین و یا طناب باید به آن فشار بیاوریم یا ضربه بزنیم که در علوم بهتر است بگوییم باید به اجسام نیرو وارد کنیم تا آنها را به حرکت در آوریم.
سپس سوال می پرسد که بچه ها برای به حرکت در آوردن ماشین چگونه به آن نیرو وارد کردیم و یا برای برنده شدن در مسابقه چگونه به طناب نیرو وارد کردیم و معلم دانش آموزان را به سمت نیروهای هل دادنی و کشیدنی سوق می دهد.

ارایه درس جدید
پرسش و پاسخ حین ارایه ی تدریس
ارزشیابی تکوینی
روخوانی از متن درس توسط یکی از دانش آموزان
جمع بندی
ارزشیابی پایانی : روی کارت هایی نام تعدادی بازی نوشته و به گروه ها می دهیم و معلم دو کلمه ی هل دادنی و کشیدنی را پای تابلو می نویسد و از آنها می خواهد تا کلمه ی خود را زیر نوع نیروی مربوطه با آهنربا بچسباند.
تعیین تکلیف : معلم از دانش آموزان می خواهد تا لیستی از کارهای روزمره ی خود را در برگه ای نوشته و با انجام دادن آنها در طول روز، نوع نیروایی که برای آنها نیاز است جلوی آنها بنویسد.
ارزشیابی پایانی و تعیین تکلیف

مشخصات کلی

باسمه تعالی
کتاب: علوم پایه:سوم ابتدایی موضوع درس : نیرو صفحات : 69
مدت جلسه : 35دقیقه تاریخ :

زمان
هدف کلی

آشنایی با مفهوم نیرو

اهداف جزئی

دانش­آموزان بتوانند:
با مفهوم نیرو آشنا شود.ش
نیروهل دادن و کشیدن را تمیز دهد.

روش تدریس
نمایشی

وسایل کمک آموزشی
کتاب،توپ،میز، کیف و…

ایجاده انگیزه
از قبل میز معلم راجا به جا می­کنیم و وسایل کمک­ آموزشی را در کشوی میز قرار می دهیم و سپس از چند نفر می­خواهیم که میزرا در جای خود قرار بدهند و سپس وسایل را از کشو دربیاورند بعد از اتمام کار باید توضیح بدهند که چطور این کارا را انجام دادند.
5
ارائه درس

به یک گروه توپ می دهیم تا بازی کنند به گروه دیگر درب کلاس را باز کند و گروه دیگر پنجره را باز کنند یا کفش­های خود را دربیاورند بعد از انجام فعالیت ها به انها را متوجه کشیدن و هل دادن می کنیم.
10
ارزشیابی پایانی
تصاویری از نیرو هل دادن و کشیدن را به تابلو می چسبانیم و یک جدول به می کشیم و در یک طرف ان”هل دادن” و در طرف دیگر”کشیدن” سپس از گروه ها می خواهیم که به صورت مسابقه جدول را تکمیل کنند.
5
تعیین تکلیف
کار هایی که در خانه با هل دادن و کشیدن انجام می­شود را فهرست کنند و به کلاس گزارش کنند.
3

مشخصات کلی
نام درس:علوم تجربی
پایه تحصیلی : سوم ابتدایی

عنوان درس: درس9-نیرو، همه جا(1)-ص70

مدت زمان اجرا : 45 دقیقه

محل اجرا : کلاس درس – حیاط مدرسه
اهداف کلی

درک تاثیر نیرو در توقف حرکت، تغییر جهت حرکت و تغییر شکل جسم
اهداف رفتاری
حیطه شناختی: آشنایی با تاثیر نیرو در توقف اجسام/ آشنایی با تاثیر نیرو در حرکت اجسام/ آشنایی با تاثیر نیرو در تغییر شکل اجسام

حیطه نگرشی: تقویت باور دانش‌آموز نسبت به تاثیر نیرو در زندگی روزمره/ تقویت باور دانش‌آموز نسبت به اهمیت نظم و همکاری برای انجام امور

حیطه مهارتی: انجام فعالیت‌هایی که هریک اثر انواع نیروها را نشان می‌دهند/ مقایسه فعالیت‌های مختلف و بررسی نوع نیروهایی که در آنها وجود دارد
رسانه‌های آموزشی
کلیپ مربوط به شعر/ کله قندی/ توپ / خمیر بازی/ ماشین اسباب بازی/ نخ/ بادکنک/
روش‌های یاددهی-یادگیری
پرسش و پاسخ/مشارکتی/ کاوشگری
شرح عملکرد
فعالیت معلم
زمان
فعالیت‌های مقدماتی
1)سلام و احوالپرسی
2)حضور و غیاب
3)بررسی وضعیت جسمانی دانش‌آموزان
4)گروه‌بندی دانش‌آموزان

ارزشیابی تشخیصی
از هر گروه بخواهید تا یک یا دو مثال از تاثیر نیرو برحرکت یک جسم ساکن را بیان کنند و چگونگی آن را توضیح دهند. طرح درس علوم سوم ابتدایی درس نیرو همه جا 1 مثلا ضربه زدن به توپ ساکن که با حرکت پا و ضربه به توپ، به آن نیرو وارد می‌کنند.

ایجاد انگیزه
خوانش شعر پیش از خروج از کلاس و ورود به حیاط مدرسه با دست زدن و پا کوبیدن بچه ها( می‌توان این شعر را از قبل با دانش‌آموزان تمرین کرد تا در زمان صف‌بندی و خروج از کلاس یا در حیاط مدرسه آن را به همراه معلم بخوانند
خوشحال و شاد و خندانم(همه دانش‌آموزان لبخند بزنند)
قدر دنیا رو می‌دانم
خنده کنم من(دانش‌آموزان در زمان خواند شعر بخندند)
دست بزنم من(دانش‌آموزان با هم دست بزنند)
پا بکوبم من(دانش‌آموزان با هم پا بکوبند)
جوانم.
در دلم غمی ندارم
زیرا هست سلامت جانم
عمر ما کوتاست
چون گل صحراست
پس بیایید شادی کنیم.
بیایید باهم بخوانیم
ترانه‌ی جوانی را
عمر ما کوتاست
چون گل صحراست
پس بیایید شادی کنیم.
گل بریزم من
از روی دامن بر روی خرمن
شادانم…
(این شعر خوانی به همراه فعالیت می‌تواند به منزله گرم کردن و آمادگی جسمانی دانش‌آموزان نیز باشد)

ارائه محتوای آموزشی
تدریس خود را در قالب یک بازی انجام دهید(مثل یک زنگ ورزش). پیش از حضور دانش‌آموزان در حیاط مدرسه، دو ایستگاه طراحی کنید. این دو ایستگاه شامل چند نوع فعالیت باشد که در آنها نمایشی از انواع مختلف تاثیر نیرو را نشان دهد. به عنوان مثال برای مرحله اول ایستگاه، چند کله قندی بگذارید و از دانش‌آموز بخواهید تا با ضربه زدن به توپ، به صورت زیگزاگ از میان کله قندی‌ها عبور کند(ثاثیر نیرو در تغییر جهت حرکت جسم). در مرحله دوم دانش‌آموز با فشار دست خود یک بادکنک را بترکاند(تاثیر وارد کردن نیرو برای تغییر شکل جسم). طرح درس علوم سوم ابتدایی درس نیرو همه جا 1 در مرحله سوم دانش‌آموز باید توپ‌هایی را که به سوی او پرتاب می‌شوند، با دست بگیرد(تاثیر وارد کردن نیرو برای توقف یک جسم از حرکت). در مرحله چهارم از ایستگاه، دانش‌آموز خمیرهای بازی گلوله شده را با دست خود شکل دهد(تاثیر وارد کردن نیرو بر تغییر شکل جسم). در مرحله پنجم ماشین اسباب بازی را با یک نخ بکشد و تا مسیر مشخصی ببرد(کشیدن جسم و وارد کردن نیرو به آن).
متناسب با تعدادِ اعضای هر گروه، مراحل ایستگاه را طراحی کنید. دو گروه را برای اجرای ایستگاه، و دو گروه دیگر را برای نظارت بر فعالیت‌های دو گروهِ اجرا کننده مشخص کنید. به دو گروه ناظر جدولی بدهید که در آنها مراحل ایستگاه نوشته شده باشد. از آنها بخواهید تا با مشورت هم نوع اثر نیروی موجود در هر مرحله را یادداشت کنند و تاثیر نیرو را در آن گام بسنجند.

مراحل اجرای هر ایستگاه
اثر نیرو
نیرو به صورت کشیدن
نیرو به صورت هل دادن

بنا به صلاح‌دید شما، می‌توان برای لذت‌بخش‌تر شدن، آن را به صورت رقابتی اجرا کرد. یعنی هر گروه که سریع‌تر فعالیت‌های ایستگاه خود را انجام دهد، انتخاب شود.
در پایان، جای گروه‌ها را عوض کنید؛ به این صورت که گروه‌های ناظر وارد بازی شوند. با اتمام بازی و پرشدن فرم‌ها به کلاس بازگردید. پیش از این، نمونه‌ای از جدول فوق را روی تابلو رسم کنید تا بتوان یادداشت‌های دانش‌آموزان را بررسی کرد و سنجید. سپس برای هر مرحله، پاسخ‌های هر گروه را در کلاس بشنوید و از خود دانش‌آموزان بخواهید که درستی یا نادرستی دیدگاه‌های یکدیگر را بررسی کنند. طرح درس علوم سوم ابتدایی درس نیرو همه جا 1 آنها باید مشخص کنند که در هر مرحله نیرو چگونه و بر چه جسمی اثر می‌گذارد. در این صورت خود آنها با تحلیل به پاسخ و نتیجه درست دست می‌یابند(شما راهنما باشید و تا حد امکان از بیان پاسخ صریح بپرهیزید).

جمع‌بندی
دانش‌آموز تصاویر مربوط به صفحه هفتاد را مشاهده نماید و بگوید هر تصویر کدام یک از نمونه‌های تاثیر نیرو را نشان می‌دهد. در این مرحله، توضیحات شما درباره انواع اثر نیرو، تکمیل کننده فرایند تدریس خواهد بود.

ارزشیابی پایانی
به هر نفر(هرگروه) یک برگه بدهید. برای ارزیابی سریع‌تر بهتر است حداکثر سه سوال طراحی کنید. بهتر است در سوال به اهداف جزیی درس اشاره شود تا بهتر در ذهن دانش‌آموزان تثبیت گردد. به عنوان مثال:
1)می‌توان با وارد کردن نیرو به یک جسم، باعث تغییر جهت حرکت جسم شد. برای آن دو مثال بزنید.
2) در کدام یک از تصاویر زیر، وارد کردن نیرو به جسم، سبب تغییر شکل آن می‌شود؟
باز کردن در یخچال / مچاله کردن کاغذ / . . .

تعیین تکلیف
هریک از دانش‌آموزان مثال‌هایی از هر نمونه‌ی تاثیر نیرو بر اجسام را(در چهار حالت) که در زندگی روزمره خود دیده‌اند و می‌بینند، بیان کنند. مثلا کار با جاروبرقی و جارو کشیدن و . .

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس علوم سوم ابتدایی درس نیرو همه جا 1”

مجموعه طرح درس سوم ابتدایی، منبعی جامع برای یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح سوم ابتدایی است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل تمامی حوزه‌های آموزشی این سطح را پوشش می‌دهد. دروس متنوعی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش، عربی و هدیه قرآن در این مجموعه گنجانده شده‌اند. دانش‌آموزان با استفاده از این مجموعه، فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند.

در این بخش، لیست طرح درس های پایه سوم دبستان به صورت جداگانه قرار داده شده است. با کلیک بر روی هر طرح درس، شما می توانید آن را به صورت جداگانه دریافت کنید. این طرح های درسی، به شما کمک می کنند تا به طور منظم و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه سوم دست یابید. با استفاده از این طرح ها، شما می توانید به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید.

طرح درس ریاضی سوم ابتدایی

طرح درس علوم سوم ابتدایی

طرح درس فارسی سوم ابتدایی

طرح درس قرآن سوم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی سوم ابتدایی

طرح درس علوم سوم ابتدایی درس نیرو همه جا 1
طرح درس علوم سوم ابتدایی درس نیرو همه جا 1