طرح درس ضرب ریاضی سوم ابتدایی

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس ضرب ریاضی سوم ابتدایی شامل 7 صفحه ورد قابل ویرایش می باشد و برای پایه سوم دبستان طراحی شده است. در این درس، دانش آموزان با مفهوم و عملیات ضرب آشنا می شوند. هدف این درس آموزش دادن روش های ضرب و تمرین آن ها در مسائل ریاضی ساده و زندگی روزمره است. در پایان این جلسه، دانش آموزان باید بتوانند تعداد دسته ها و اعضای دسته ها را تشخیص دهند و عبارت ضرب را براساس اشیا و اشکال موجود نوشته و بیان کنند. همچنین، آن ها باید بتوانند به سوالات مطرح شده در کتاب درس پاسخ دهند و در زندگی روزمره خود از عملیات ضرب استفاده کنند، مانند در خریدهای روزانه و سایر موارد.

نام درس : ریاضی موضوع درس : ضرب
پایه : سوم
منطقه : نام آموزشگاه :
نام معلم : ( مجری ):
تعداد دانش آموزان : 21 نفر
زمان لازم تدریس: 40-35دقیقه
مشخصات کلی
آموزش ضرب
موضوع

در پایان این جلسه از دانش آموزان انتظار می رود که :
تعداد دسته و اعضای دسته را بتوانند از هم تشخیص دهند.
با توجه به اشیا و اشکالی که در اختیار دارند، عبارت ضرب مورد نظر را نوشته و بیان کنند.
فعالیتهایی که در کتاب طراحی شده است را پاسخ دهند.
دانش آموزان بتوانند در زندگی روزمره از عملیات ضرب استفاده کنند. ( به طور مثال در خریدهای روزانه و…. )

اهداف
رفتاری
کتاب ریاضی . طلق و ماژیک . تخته پاک کن . قاشق . خلال دندان . چوب کبریت . اعداد ریاضی . سبد . درب بطری نوشابه . نی . لیوان یکبار مصرف . حلقه ی ورزشی . لب تاب . کارت اعداد. نماد ضرب . .مداد. جایزه . خرگوش تن پوش . کارت های امتیاز. شکلات .مقوای شطرنجی.سی دی آموزشی ضرب
وسایل آموزشی
الگوی بارش فکری
1-بیان و تفهیم موضوع جلسه
2-اعلام وظایف اعضا
3-بیان قوانین جلسه
4-شروع جلسه بارش مغزی و ارایه نظرات (ارایه درس )
5-ثبت نظرات و آرای بیان شده
مراحل الگو

ضمن سلام و احوالپرسی و دقت در شرایط فیزیکی کلاس از جهت نور و حرارت و شادابی کلاس و حضور و غیاب و با دقت در شرایط روحی – روانی و جسمی دانش آموزان و طی بازدید از تکالیف جلسه ی گذشته ، در مورد آگاهی درس جدید از بچه ها چند سوالی میپرسم تا ببینم در چه سطحی از آموزش قرار دارند. سپس درس را شروع می کنم.

فعالیت های قبل از تدریس

پخش آیت الکرسی

خوش آغازی
دانش آموزان در سالهای گذشته الگوی چند تا چند تا و گذری کوتاه بر ضرب داشته اند.
از دانسته های بچه ها در مورد دسته بندی به صورت بازی طراحی میشود.طرح درس ضرب ریاضی سوم ابتدایی به طور مثال بازی با نی و لیوان یکبار مصرف که در 5 لیوان هر کدام 2 نی بگذارید.
ارزشیابی ورودی
درب کلاس زده می شود و معلم در را باز می کند ، پشت در یک خرگوش ایستاده است و اجازه می گیرد که به کلاس وارد شود. معلم اجازه می دهد و می گوید : بفرمایید . دانش آموزان با دیدن آقا خرگوشه حسابی تعجب کردند.
خرگوشه : سلام بچه ها می دونید من کی هستم ؟
خرگوشم و باهوشم
امتیازا هر چی بشه من دو برابر میکنم
تلاش تو هر چه باشه پاداشو بیشتر میکنم
دانش آموزان همه با هم تعجب می کنند. معلم میپرسد آقا خرگوشه شما واقعا این کار رو میکنی ؟ بچه ها بذارید من امتحانش کنم یه سر مدادی بهش بدم ببینم دو برابرش می کنه ؟ خرگوشه سر مدادی رو میگیره و توی سبدش میذاره و بعد با گفتن هو ، هو، یا هیاهو دست توی سبدش میکنه و میگه این دو برابر !!!!! همه ذوق میکنند و براش دست میزنند.
خرگوشه میگه : حالا شما به حرفای خانم معلم گوش کنید و یاد بگیرید تا من امتیازتونو دو برابر کنم و جایزه بگیرید .

الگوی بارش فکری . روشهای پرسش و پاسخ ، نمایشی و …..
الگو و روش hg

ایجاد انگیزه
با توجه به الگوی تدریس ( بارش مغزی ) دانش آموزان به 7 گروه سه نفری تقسیم میشوند و یک رییس و یک منشی و یک نفر مشاور ، که مجموعا سه نفر همگروهی هستند .

تشکیل گروه ها
( گروه بندی )
گام اول ” بیان و تفهیم موضوع تدریس ”
با کشیدن درخت روی تابلو توجه بچه ها را به موضوع جلب می کنم و میپرسم برای اینکه راحت تر بتوانیم تعداد گنجشک ها را بشماریم چه باید بکنیم ؟ پاسخ دانش آموزان متفاوت میباشد . امروز میخواهیم بعد از اینکه شما جمع کردن و تفریق کردن را در کلاس اول و دوم یاد گرفتید یک نماد و عبارت دیگر را یاد میگیرید، در این بین با برگشت به اطلاعات قبلی دانش آموزان و نوشتن یک عبارت منها و یک عبارت جمع ، زمینه سازی برای ضرب میکند.
گام دوم ” اعلام وظایف اعضا ” ( رییس . منشی . مشاور )
دانش آموزان را به 7 گروه 3 نفری تقسیم می کنیم و یک رییس برای نگهداشتن و تقسیم وقت و هماهنگ کردن گروه برای بیان نظرات گروه تعیین می کنیم .
گام سوم ” بیان قوانین جلسه ”
به این مرحله که میرسیم ، قوانین را بازگو می کنم:
پسرهای عزیزم امروز 4 قانون برای کلاس تعیین می کنم که همگی ملزم به رعایت آنها هستیم .
1-انتقاد ممنوع است ، یعنی هرکس باید نظر خود را بیان کند و حق نداریم نظر او را انتقاد کنیم ، باید یاد بگیریم که بدون ترس از مسخره شدن نظراتمان را ارایه دهیم . منظور این است که اگر دوست شما اشتباه پاسخ داد ، کسی نباید ایرادش را بگیرد. ( با ذکر آیه ی شریفه ی مسخره گر سخت کیفر میشود، این قانون را مستحکم تایید میکنم ) ” تلفیق با درس مطالعات اجتماعی و هدیه ها ”
2-هر کس نظرات غیر معمول بدهد بهتر است. منظور این است که خلاقانه باشد نه تکراری. ایده ای عجیب و غریب باشد .
3-هرچه تعداد ایده ها ی گروه بیشتر باشد بهتر است ، البته در زمان تعیین شده بوسیله ی ساعت شنی .
4-در پایان همه ی ایده ها با هم ترکیب می شود ، و اصلاح میشود یعنی هرکس از اعضا باید علاوه بر ایده های خود نظرات دیگر اعضا را اصلاح و ترکیب کنند.
گام چهارم ” شروع جلسه ی بارش مغزی و ارایه نظرات ”
خب حالا هر کس دوست داره کارت امتیاز و جایزه و ستاره بگیره و بعد بده به آقا خرگوشه و دو برابر بشه چشم و گوشو دلش رو امانت بده به من تا بعد درس تحویلتون بدم .
و سپس با دادن مسیولیت به هر گروه برای انجام فعالیت ، تدریس را شروع می کنم.
” تولید اندیشه ”
از رییس گروه ها میخواهم وسایلی که در اختیار دارند را بین اعضا گروه تقسیم کنند.
سپس با رفتن به پای تخته و نوشتن عبارت های ضرب و دسته بندی کردنشان و عبارتهای دیگر که به صورت زیر هم نوشته شده است طرح درس ضرب ریاضی سوم ابتدایی از دانش آ موزان میخواهم که بوسیله ی وسایلی که در دسترس شان است ، یک به یک عبارت ها را بسازند و روی نیمکت قرار دهند و با هم گروهی هایشان تبادل نظر کنند در مورده ی نحوه ی چیدن و کناره هم قرار دادن و بعد از اینکه هر عبارت را به صورت مجسم ساختند عبارتش را روی طلق بنویسند و نتیجه ی کارشان را به منشی بگویند تا منشی جمع آوری کند و در آخر جمع بندی کنند.آموزگار از دانش آموزان میخواهد وسایلی را که قرار بود همراهشان باشد را روی میز قرار دهند و با نخود و لوبیا عبارت ضربی خواسته شده را روی میزهایشان بسازند.
در هنگامی که دانش آموزان مشغول فعالیت گروهی و فردی هستند آموزگار به گروه ها سر میزند و آنها را هدایت میکند، تا نمونه های جدید و بدیعی را بیان کنند و ارایه دهند و دانش آموزان ساعی مورد تشویق قرار میگیرند. در تمام مراحل تدریس چک لیست ریاضی مربوط به ضرب کامل میشود
مجدد با رجوع به تخته و عبارتهایی که زیرهم نوشته شده است ، تدریس را ادامه میدهم و با کشیدن شکل برای هر عبارت به دانش آموزان نحوه ی بدست آوردن پاسخ از روی شکل را توضیح میدهم و از دانش آموزان میخواهم روی طلق شکل هر عبارت را بکشند.
بعد از آن به بچه ها می گویم به عبارت ها نگاه کنید. چه چیزی در آنها مشترک است؟ پاسخ میدهند عدد 2 .
ضمن تشویق گروه ها توضیح میدهم که این عدد 2 که ثابت و وسط قرار میگیرد اعضای دسته و به عددهایی که در ابتدا قرار دارند و با الگوی یکی یکی جلو میرود تعداد دسته میگویند.و به مجموع این عبارتها ضرب میگویند. طرح درس ضرب ریاضی سوم ابتدایی نماد ضرب را نشان میدهم و توضیح میدهم که این نماد مانند بعلاوه و تفریق یا علامت است که وقتی بین دو عدد قرار میگیرد باعث میشود یک عدد جدید به دست آید که به آن حاصلضرب میگویند. سپس از هر گروه میپرسم که نحوه ی دسته بندی کردنشان را توضیح دهند و گروههای دیگر با رعایت قانون و نظم موافقت و یا مخالفت خود را بیان میکنند.
آموزگار از دانش آموزان میخواهد که با استفاده از مقوای شطرنجی که دارند 2 دسته ی 4 تایی را روی آن رنگ کنند .در این حین از دانش آموزان در مورده استفاده های دیگر از مقوای شطرنجی میپرسد که دانش آموزان با استفاده از دانسته هایشان و در مورده تقارن صحبت میکنند.
در تمام مراحل تدریس آموزگار در بین نیمکتها راه میرود و کارهای بچه ها را نگاه میکند و با تشویق های لفظی ایجاد انگیزه ی بیشتری ایجاد میکند برای دست ورزی. آموزگار در حین راه رفتن در کلاس نظر بچه ها را به سرامیک های کف کلاس جلب میکند و گچ سرامیک ها را به 5 دسته ی دوتایی تقسیم میکند و عبارت را از بچه ها میپرسد و روی تخته مینویسد.سپس آموزگار با یک مثال ملموس در مورد زندگی روزمره ، مجدد ذهن دانش آموزان را جهت یادگیری بیشتر درگیر میکند و میپرسد: بچه ها فکر کنید4 مهمان یکباره برای شما می آید و مادرتان از شما میخواهد به او در پذیرایی کمک کنید ، وشما به سر یخچال میروید و میبینید که فقط 8 میوه دارید حالا برای هر کدام باید چند میوه بگذارید؟ بچه ها میگویند در ظرف های میوه 2 عدد میوه میگذاریم ، بعد آموزگار میپرسد چند دسته ی دوتایی شد؟ بپه ها پاسخ میدهند که 4 دسته ی دوتایی میشود 8 تا.آموزگار با تشویق دانش آموزان تدریس را ادامه میدهدو از بچه ها میخواهد که با خلال دندانهایی که دارند یک عبارت ضربی بسازید و بنویسیدکنید .یک عبارت بر روی طلق هایتان برایش بنویسید.
سپس با استفاده از شکلات هایی که روی میز قرار دارد و با کمک سرگروه ها تدریس را ادامه میدهم بدین گونه که: به هر سرگروه تعداد مشخصی شکلات میدهم و میگویم با کمک همگروهی هایتان دسته های 2 تایی بسازید. و هر گروه سریعتر کار انجام دهد ستاره و کارت امتیاز میگیرد.
بعد از این مرحله ،آموزگار به پای تخته میرود وبا استفاده از پیراهن های مقوایی رنگی که دارد دسته های 2 تایی میسازد و از دانش آ موزان میخواهد عبارت آنرا بیان کنند. و بعد از شنیدن پاسخ دانش آموزان ،ادامه میدهد که 4 نفر از سرگروه ها به وسط کلاس بیایند و حلقه های ورزشی را بردارند و بعد 4 نفر از دانش آموزان را میخواهد که با آنها درون حلقه ها بایستند و سپس عبارت ضربی را میپرسد و میخواهد که روی طلق هایشان بنویسند.
به این مرحله که رسیدیم بچه ها کم کم به درک مجسم ضرب دست می یابند.
در تمام مراحل تدریس دانش آموزان با راهنماییهای معلم مشغول دست ورزی هستند تا به صورت مجسم یاد بگیرند و بتوانند دسته بندی کنند و مفهوم را به کمک مدل سازی و هم فکری با هم گروهانشان پاسخ صحیح را بدست بیاورند.
در آخرین مراحل از آموزش از دانش آموزان میخواهم که یک عبارت ضرب با هر وسیله ای که دوست دارند بسازند هر گروه از یک وسیله جهت دسته بندی استفاده میکنند و عبارتش رو مینویسند
گام پنجم ” ثبت نظریات و آرای بیان شده ”
در این مرحله با توجه به توضیحات آموزگار و مدل سازی در گروه ها دانش آموزان نظریات خود را اعلام می کنند و با هدایت آموزگار سعی میکنند آموختههای خود را از دسته بندی بیان کنند.
در این مرحله نتایج و نظرات به صورت منسجم روی برگه ها توسط منشی ها نوشته میشود و به آموزگار جهت جمع بندی تحویل داده میشود، طرح درس ضرب ریاضی سوم ابتدایی و هر گروه در مورده آن توضیح میدهند و دیگران نیز نظرات خود را بیان میکنند .با دادن اندکی زمان به منشی ها.سپس از آنها میخواهم که تمارین مربوط به مبحث تدریس شده را با هم حل کنند . بعد از انجام و پایان این گام از دانش آموزان میخواهم جدول ضرب 2 را که روی تابلو نوشته ام را باهم بخوانند و با قاشق ریتم به خواندنشان بدهند

ارایه درس
در حین اجرای مراحل الگو ، سوالاتی از دانش آموزان پرسیده میشود و بازخورد مناسب در نظر گرفته میشود.
مانند : 2 دسته ی 5 تایی میشود چند تا ؟
2 دسته ی 4 تایی میشود چند تا ؟

ارزشیابی تکوینی
داخل سبد یکسری توپ قرار داده ام و روی آنها یک عبارت ضرب نوشتم ، به هر گروه یک توپ پرت میکنم و توپ را وقتی گرفتند باید حاصل عبارت را بگویند و یکی از همگروهی ها باید سریع با وسایلی که در اختیار دارند شکلش را بسازند.
بر چه اساسی درب بطری نوشابه ها ، نی ، خلال دندان ها و…. را دسته بندی کردید؟

با کدام وسیله راحت تر و سریع تر توانستید دسته بندی کنید؟

ارزشیابی پایانی
1-از دانش آموزان میخواهیم در منزل با نخو

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس ضرب ریاضی سوم ابتدایی”

مجموعه طرح درس سوم ابتدایی، منبعی جامع برای یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح سوم ابتدایی است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل تمامی حوزه‌های آموزشی این سطح را پوشش می‌دهد. دروس متنوعی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش، عربی و هدیه قرآن در این مجموعه گنجانده شده‌اند. دانش‌آموزان با استفاده از این مجموعه، فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند.

در این بخش، لیست طرح درس های پایه سوم دبستان به صورت جداگانه قرار داده شده است. با کلیک بر روی هر طرح درس، شما می توانید آن را به صورت جداگانه دریافت کنید. این طرح های درسی، به شما کمک می کنند تا به طور منظم و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه سوم دست یابید. با استفاده از این طرح ها، شما می توانید به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید.

طرح درس ریاضی سوم ابتدایی

طرح درس علوم سوم ابتدایی

طرح درس فارسی سوم ابتدایی

طرح درس قرآن سوم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی سوم ابتدایی

طرح درس ضرب ریاضی سوم ابتدایی
طرح درس ضرب ریاضی سوم ابتدایی