طرح درس عددهای چهاررقمی ریاضی سوم ابتدایی

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس عددهای چهاررقمی ریاضی سوم ابتدایی تشکیل شده از 5 صفحه ورد و قابل ویرایش می باشد هدف کلی طرح درس تقریب زدن در اعداد چهاررقمی و آشنایی با گسترده نویسی اعداد است. اهداف جزئی این درس شامل آشنایی با تقریب زدن، گسترده نویسی اعداد و کاربرد تقریب در اعداد چهاررقمی می‌باشد. همچنین، دانش‌آموزان در این درس با واحد اندازه‌گیری جرم نیز آشنا می‌شوند و باید بتوانند به درستی جرم یک شی را محاسبه کنند. اهداف شناختی این درس شامل ایجاد اشتیاق در دانش‌آموزان برای انجام فعالیت‌های ریاضی، توجه بیشتر به اعداد و ارقام اطراف و پی بردن به قانونمندی بین اعداد است. در این درس، از روش تلفیقی تدریس استفاده می‌شود که شامل پرسش و پاسخ، سخنرانی و داستان است. برای انجام این درس از ابزار و وسایلی مانند کتاب، ماژیک، تخته وابت برد و کارتهای اعداد استفاده می‌شود.

مشخصات کلی
کتاب: ریاضی
عنوان درس: عددهای چهاررقمی- فصل دوم- ص 38
پایه­ی سوم
محل تدریس: کلاس درس
طراح:
هدف کلی
آشنایی با تقریب در اعداد چهار رقمی
اهداف جزئی
آشنایی با گسترده نویسی اعداد
آشنایی با تقریب زدن
آشنایی با کاربرد تقریب در اعداد چهاررقمی
آشنایی با واحد اندازه­گیری جرم(گرم و کیلو گرم)
اهداف عملکردی
اهداف شناختی:
دانش­آموز بتواند شیوه­ی گسترده نویسی در اعداد چهاررقمی را توضیح دهد.
دانش­آموز نحوه­ی تقریب زدن در اعداد چهار رقمی را شرح دهد.
اهداف مهارتی:
دانش­آموز بتواند اعداد چهاررقمی را به صورت گسترده بنویسد.
دانش­آموز بتواند اعداد چهاررقمی را به درستی تقریب بزند.
دانش­آموز بتواند به درستی جرم یک شی را محاسبه کند.
اهداف شناختی:
دانش­آموز مشتاق انجام فعالیت­های ریاضی شود.
دانش­آموز با دقت بیشتری به اعداد و ارقام اطراف خود توجه کند.
دانش­آموز با پی بردن به قانونمندی بین اعداد خداوند متعال را شکرگذار باشد.
الگوی تدریس
روش تدریس: تلفیقی(پرسش و پاسخ/ سخنرانی/ داستانی)

ابزار و وسایل:کتاب/ماژیک/ تخته وابت برد/ کارتهای اعداد/

چیدمان کلاس:دانش­آموزان به صورت گروه­های سه نفره بر روزی میزهای خود به صورت خطی نشسته اند.
فعالیت­های مقدماتی
آمادگی
سلام و احوالپرسی/ حضور و غیاب/ گروهبندی کردن دانش­آموزان/ بررسی تکالیف جلسه قبل

ارزشیابی آغازین
ورودی:
از درس جلسه­ی قبل تمریناتی گفته می­شود.1) چند عدد چهار رقمی برای نوشتن گفته می­شود2) مکان تقریبی اعداد 54و 87 را بر روی محور نشان دهند.
تشخیصی:
از آنها می­پرسم بچه­ها تا حالا شده مثلا پدر یا مادرتون بخوان به شما پول بدن مثلا هزارو هفتصد تومن بعد شما بهشون بگین خب رندش کن و دوهزار تومن بهمون بده؟؟ یا وقتی می­رین مغازه خرید می­کنین و خریداتون مثلا شده پنج­هزار و صد تومن دیگه مغازه دار می­گه رندش و به من بده و فقط پنج­هزار تومن از شما می­گیره؟؟ به نظرتون منظور از رند کردن چیه؟؟
انگیزه سازی
پرسش­های آغازین باعث ایجاد انگیزه و کنجکاو نمودن دانش­اموزان به مطلب امروز کلاس درس می­شود.
ارائه محتوا
قسمت اول تدریس برای تمرین شماره1و2
چهار دانش­آموز را پای تابلو می­آورم و کارت اعداد را آماده می­کنم. و شروع به تعریف داستان می­کنم: یکی بود یکی نبود یه خونواده بودن که به خوبی و خوشی داشتن کنار هم زندگی می­کردند. این خونواده دوتا بچه داشتن. طرح درس عددهای چهاررقمی ریاضی سوم ابتدایی اسم بچه­ی کوچیکشون یکان بود خیلی نازو کوچولو بود،یه عدد مثلا3 را پای تابلو به دست او می­دم. بچه­ی بزرگتر اسم دهگان بود و یه عدد هم به دست اون می­دم و یه عدد صفر بش می­دم که بزاره تو جیبش. و مادرشون هم صدگان بود و یه عدد دست اون می­دم و دوتا صفر بهش می­دم و می­زاره تو جیبش. سپس می­گم اسم پدرشون هزارگان بود و یه عدد بهش می­دم و سه تا صفر بهش می­دم که تو جیبش بزاره.
بعد از کل کلاس می­پرسم بچه­ها به نظرتون عدد مال کدومشون از همه بیشتره؟؟ دانش­آموزا می­گن پدر. خب بچه­ها به نظرتون کدوم از همه کمتره؟؟ دانش­آموزا می­گن بچه­ی کوچیکه.
بعد بهشون می­گم: یکان کیه کیه کیه؟؟؟ یکان می گه: منم منم منم منم. دهگان کیه کیه کیه؟؟ دهگان می­گه منم منم منم. …تا هزارگان.
خب بچه­ها عددهارو باهم بخونین: میشه 7452
خب بچه­ها حالا ببینیم هر کدومشون تو جیباشون چی دارن.
به یکان می­گم: یکان ناز و کوچولو چی تو جیبت داری برامون. یکان با حالت ناراحتی می­گه : خانم من هیچی ندارم. دهگان می­گه من یه دونه صفر دارم. صدگان می گه من از شما بیشتر صفر دارم من دوتا صفر دارم. هزارگان می گه من سه تا صفر دارم.(صفراشونو همراه خودشون درمیارن و کنار خودشون قرار می­دن). خب بچه­ها عدد دهگان چند بود؟؟5 با صفرش میشه چند 50. عدد صدگان با صفراش میشه چند؟؟400. هزارگان با صفراش میشه چند؟؟7000. پس بچه­ها 2+50+400+700 میشه 7452.
خب بچه­ها حالا می­خوام تو گروه­هاتون عدد 6521 رو به صورت گسترده بنویسین. آفرین بچه­های گلم.
بچه­ها حالا راحت سوال یک صفحه38 رو حل کنید.
بعد گروه­ها پای تابلو می­آیند جواب سوالارو یکی یکی پای تابلو می­نویسند.
قسمت دوم برای تمرین شماره3
ابتدا چند منحنی پای تابلو می­کشم و بع بچه­ها می گویم بچه­ها آقا خرگوشه می­خواد از ایت تپه­ها عبور کنه. (پایین تپه­ی اول =0 نیمه­ی تپه=50 بالای تپه را 100 می­گذارم) خب بچه­ها آقا خرگوشه شرو ع به بالارفتن از تپه می­کنه و به پنجاه می­رسه(بر روی تابلو نشان داده می­شود.) بعد کشان کشان خود را کمی بالاتر می­رساند. بچه­ها به نظرتون روی چه عددی ایستاده؟؟ بله هفتاد. بچه­ها به نظرتون آقا خرگوشه برگرده نزدیکتره یا بره بالا؟؟؟ آفرین بره بالا چون نیم راه و رفته. خب رسید به 100. حالا از تپه داره میاد پایین از نیمم رد شده. طرح درس عددهای چهاررقمی ریاضی سوم ابتدایی خیلی خسته شده بچه­ها به­ نظرتون الان رو چه عددیه؟؟ آفرین تقریبا 20. خب بچه­ها برگرده به صد نزدیکتره یا برسه به صفر؟؟؟؟ آفرین به صفر چون از نیم کمتره و نزدیک به صفره. خب بچه­ها الان باید تپه­ی بعدی رو رد کنه(پایین تپه نوشته شده 0 نیمه آن 500 بالای تپه1000) . این قسمت هم مانند تپه­ی قبل به بچه­ها آموزش داده می­شود. با این تمرین بچه­ها می­اموزند اعداد را به راحتی رند کنند.
خب بچه­ها حالا می­خواهم در گروه­های خود مشورت کنید و بگویید عدد 7834 به 7000 نزدیکتر است یا به 8000.
خب حالا تمرین شماره دو رو با مشورت هم گروهیاتون حل کنید.
قسمت سوم تدریس تمرین انجام بده
بچه­ها کیا می­دونن وزنشون چنده؟؟؟ یکی یکی پای تابلو می­نویسم. 34کیلوگرم،40 کیلو گرم و….
اره بچه ها هر چیزی یه واحد خاص خودش و داره مثلا ما نمی­تونیم بگیم قدش 40 کیلوگرم یا نمی­تونیم بگیم فاصله­ی دو شهر پونصد کیلو گرم.
خب بچه­ها حالا اگه بخوایم دقیق تر بگیم چی؟؟ مثلا من امروز رفتم میوه خریدم از سه کیلو بیشتر بود از چهار کیلو کمتر بود..(با حالت تعجب می گم) خب حالا تکلیف چیه؟؟ چیکار کنیم؟؟ تو گروه­هاتون مشورت کنید و ببینم چه راه حل هایی ارائه می­دین.
بعد می­گم بچه­ها برای اینکه کارمون راحت­تر بشه از واحد گرم استفاده می­کنیم. مثلا سه کیلو هفتصدگرم.
خب بچه­ها مگه نه هزار یعنی هزارتا یکی خب هر کیلوگرم یعنی هزارگرم…کیلو یعنی هزار مثلا یک کیلو متر هزار متر یک کیلوگرم هزار گرم.
خب بچه­ها من چنتا وزنه پای تابلو می­کشم شما وزن جسم رو بگین.(ترازو پای تابلو کشیده می­شود، در یک سمت ترازو یک شی و در سمت دیگر وزنه­ها قرار گرفته­اند). یک وزنه یک گرمی ، سه وزنه­ی ده­گرمی و یک وزنه­ی صد گرمی گذاشته شده است. میشود چنتا؟؟؟1+30+100= 131گرم
خب حالا تمرین آخر صفحه را انجام دهید.
ارزشیابی تکوینی
.تمام سوالات و فعالیت­هایی که در حین تدریس آورده شده­اند ارزشیابی تکوینی بوده­اند.
جمع­بندی و نتیجه­گیری
به هر کدام از گروه­ها یکی از این مباحث: گسترده­نویسی، تقریب زدن، محاسبه­ی جرم اشیا داده می­شود و از آنها می­خواهم به طور خلاصه و با مثال بگویند چه چیزی امروز یاد گرفته اند.
بعد از آنها می­خواهم با پی­بردن به شگفتی بین اعداد به چه چیزی پی می­برند؟؟ سپس به آفرینش بی­همتای خداوند و وجود نظم در خلقتش اشاره می­کنم.
ارزشیابی پایانی
بر روی کارتهایی اعداد چهار رقمی را نوشته و آنها را بین گروه­ها توزیع می­کنم و از آنها می­خواهم آن عدد را به صورت گسترده بنویسند و بگویند به کلام عدد پشت کارت نزدیک تر است. پاسخ­های خود را بلند برای کلاس همراه با دلیل اعلام کنند.
تکلیف
تکلیف بسطی-امتدادی: بچه­ها وقتی به خانه می­روید با دیدن اعداد هزارتایی بر روی ترازوهای دیجیتال یا تلویزیون یا روزنامه و.. پنج عدد را بنویس سپس آنها را به صورت گسترده بنویس و بگو آن عدد به چه عدد روند دیگری نزدیک است.
یا
بچه ها توی زنگ هنر لیوان­های اعداد رو که تصویرشون رو بهتون نشون دادم درست کنید و برای هم گروهیاتون گسترده نویسی اعداد رو توضیح بدین.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس عددهای چهاررقمی ریاضی سوم ابتدایی”

مجموعه طرح درس سوم ابتدایی، منبعی جامع برای یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح سوم ابتدایی است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل تمامی حوزه‌های آموزشی این سطح را پوشش می‌دهد. دروس متنوعی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش، عربی و هدیه قرآن در این مجموعه گنجانده شده‌اند. دانش‌آموزان با استفاده از این مجموعه، فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند.

در این بخش، لیست طرح درس های پایه سوم دبستان به صورت جداگانه قرار داده شده است. با کلیک بر روی هر طرح درس، شما می توانید آن را به صورت جداگانه دریافت کنید. این طرح های درسی، به شما کمک می کنند تا به طور منظم و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه سوم دست یابید. با استفاده از این طرح ها، شما می توانید به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید.

طرح درس ریاضی سوم ابتدایی

طرح درس علوم سوم ابتدایی

طرح درس فارسی سوم ابتدایی

طرح درس قرآن سوم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی سوم ابتدایی

طرح درس عددهای چهاررقمی ریاضی سوم ابتدایی
طرح درس عددهای چهاررقمی ریاضی سوم ابتدایی