طرح درس مفهوم تقسیم ریاضی سوم ابتدایی

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس مفهوم تقسیم ریاضی سوم ابتدایی شامل 5 صفحه ورد قابل ویرایش است. این طرح درس درس ریاضی را در پایه سوم دبستان پوشش می‌دهد. هدف کلی این درس، آموزش مهارت‌های مربوط به مفهوم تقسیم و عبارت نویسی آن است. در پایان این درس، دانش‌آموزان قادر خواهند بود جواب ضرب‌ها را سریع بیان کنند، عبارت‌های ضرب را شکل‌بندی کنند و از شمردن رو به جلو و معکوس استفاده کنند. آن‌ها نیز مفهوم تقسیم را درک خواهند کرد و قادر به کشیدن شکل‌های مربوط به تقسیم خواهند بود. نماد تقسیم را در جایگاه مناسب قرار خواهند داد و در تمرینات گروهی همکاری خواهند کرد. این درس به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد که تقسیم در زندگی روزمره چه اهمیتی دارد. در این طرح درس از روش حل مساله، روش اکتشافی و فعالیت گروهی استفاده می‌شود و برای تدریس آن نیاز به وسایلی مانند نی، کش، کیسه حساب ریاضی و …

نمونه ای از طرح درس پیشنهادی
درس ریاضی ( موضوع: مفهوم تقسیم ) پایه سوم ابتدایی
هدف کلی : مهارت در مفهوم تقسیم و عبارت نویسی آن
اهداف جزیی: دانش آموزان در پایان درس می توانند:

-جواب ضرب ها را سریع بیان کنند.
-برای عبارت های ضرب شکل بکشند.
-در شمردن از شمارش معکوس و رو به جلو استفاده نمایند.
-به مفهوم تقسیم پی می برند.
-قادر به کشیدن شکل برای تقسیم می باشند.
-نماد تقسیم را در جایگاه درست قرار می دهند.
-در گروه همکاری می کنند.
-به مفهوم دسته و تعداد آن در تقسیم کردن پی می برند.
-تمرینات را با علاقه انجام می دهند.
-به اهمیت تقسیم در زندگی روزانه پی می برد.

روش تدریس :روش حل مساله – روش اکتشافی- فعال گروهی
وسایل مورد نیاز تدریس:  نی – کش – کیسه حساب ریاضی و اشیا ملموس- کتاب و …
انجام مراحل مقدماتی:  سلام و احوال پرسی- حضورو غیاب- دیدن تکالیف و …

ارزشیابی تشخیصی :
-برای ضرب های داده شده شکل بکشد.
-یک مساله کلامی با توجه به ضرب نوشته شده بسازد.
– با توجه به عدد داده شده شمارش چند تا چند تا رو به عقب داشته باشد.
———————————————————————————————————-

ایجاد انگیزه :
از دانش آموزی خواسته می شود یک بسته شکلات را طوری بین همه دانش آموزان تقسیم نماید که به هر کدام بیشتر از 1 دانه شکلات برسد و تعداد همه مساوی باشد. بعد از انجام کار با راهنمایی ذهن دانش آموزان را به درس جدید ( تقسیم ) می رسانیم .
———————————————————————————————————-

اجرای مراحل تدریس
بعد از معرفی درس و گروه بندی دانش آموزان به دو صورت تقسیم تدریس می شود
( مرحله اول تقسیم، مشخص کردن تعداد دسته ) در تقسیم نوع اول باید دانش اموزان تعداد دسته ها را مشخص کنند .طرح درس مفهوم تقسیم ریاضی سوم ابتدایی در این مرحله معلم از دانش آموزان می خواهد که از کیسه حساب تعداد 32 عدد نی یا مهره و یا لوبیا در آورده , سپس دستور کار داده و میخواهد که وسایلروی میز را 8تا8تا جدا کنند و بعد از جدا کردن بگویند چند تا 8تا تقسیم کردند و خواهند گفت : به 4 تا 8تا تقسیم شده است،معلم باز هم برای تمرین بیشتر می تواند از مثال های دیگری استفاده نمایدبه طور مثال ، 14 دانش آموز را جلوی کلاس آورده و به یکی از دانش آموز بگوید 2تا2تا جدا کن تا همه ببینند که در چند دسته قرار می گیرندوخواهند دید که 12 تا تقسیم بر 2تا به 7دسته تبدیل می شود.( پایان مرحله اول )

( مرحله دوم تقسیم، مشخص کردن تعداد اشیائ داخل دسته)   معلم تعداد 9 نفر از دانش آموزان را ابتدا جلو کلاس آورده و سپس یک نفر دیگر را هم کنار آن ها قرار داده و تعدا د 27 عدد نی را دست آن یک نفر داده و از او می خواهد تا نی ها را به طور مساوی بین این 9 نفر تقسیم نماید.
دانش آموز مربوطه شروع به تقسیم می کند. زمان تقسیم برای دانش آموز دو حالت ممکن است وجود داشته باشد .
(حالت اول) نی ها را یکی یکی بین دانش آموزان تقسیم نماید تا به انتها برسد.
( حالت دوم ) از همان ابتدا با توجه به مفهوم ضربی که در ذهن دارد به هر کدام 3 تا 3تا داده .که هر 2 حالت صحیح می باشد، بهتر است که دانش آموزان حالت اول را در پیش بگیرند.
بعد از انجام کار از دانش آموز خواسته می شود که روند کاری را توضیح داده و معلم روی تخته تایی می کند .

که 27 نی تقسیم بر 9 نفر می شود 3 نی  از دانش آموزان می خواهد به جای خود برگردند. سپس بچه ها را به گروههای شش نفره تقسیم می کند و می خواهد که کیسه ی حساب ها را بردارند و هر گروه تعداد 35    چیز شبیه به هم از کیسه ها خارج کرده ( هر چه که باشد) و به سر گروهها می گوید که 35 تا چیز را بردارند و به طور مساوی بین دوستان خود در گروه پنج نفری تقسیم نمایند و آن ها شروع به کار کرده در این جا معلم می تواند تاکید داشته باشد که یکی یکی وسیله ها را تقسیم نمایند تا مطمئن شوند که به همه به طور یکسان رسیده است .

بعد از پایان کارها معلم از سرگروهها می خواهد روند کاری و نتیجه را توضیح دهند طرح درس مفهوم تقسیم ریاضی سوم ابتدایی و در پایان معلم پاسخ صحیح را بعد از تایید روی تخته می نویسد که 35 چیز مثل هم تقسیم بر 5 نفر می شود 7 تا چیز .
بعد از چند مر حله دست ورزی و اطمینان از یادگیری مفهوم درس از بچه ها خواسته می شود که کتاب ها را باز کنند و صفحه مورد نظر را بیاورند و فعالیت داخل کتاب نیز مرحله به مرحله انجام می گیرد و در پایان معلم عبارت نویسی تقسیم را آموزش می دهد و چند تمرین در زمینه عبارت نویسی برای اطمینان کار انجام می گیرد و معلم همزمان ارزشیابی تکوینی را از دانش آموزان در جریان آموزش دارد.
معلم می تواند این درس را به همراه درس حاشیه ای که مفهوم موازی و کار در کلاس می باشد را به جلسه بعد موکول نماید . همزمان بعد از انجام فعالیت درس سوم برگشت به تصویر موضوعی فصل 4 داشته باشد و مفاهیم تدریس شده را از تصویر موضوعی کتاب بیان نماید.
بعد از پایان درس جلسه اول این فعالیت نوبت به ارزشیابی پایانی می رسد.

———————————————————————————————————-
ارزشیابی پایانی:در این جا بهتر است آزمون عملکردی گرفته شود می توان بچه ها را به حیاط برده و از آن ها خواسته که با دقت به اطراف خود نگاه کنند و هر چیز مثل همی را که به طور مساوی تقسیم شده را پیدا کرده و عبارت آن را بنویسند و بیان کنند .
یا چند تمرین به حالت های مختلف داده و از بچه ها پرسش شود .

———————————————————————————————————-
تکلیف در منزل : دانش آموزان را با توجه به سبک یادگیری تکلیف آماده نموده.
گروهی با اشیا بر روی مقوا تقسیم مورد نظری که داده شده را بسازند.
گروه دیگر برای تقسیم های داده شده شکل بکشند .
گروه بعدی می توانند چند مساله با توجه به نوع تقسیم بسازند و در کلاس بیان کنند.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس مفهوم تقسیم ریاضی سوم ابتدایی”

مجموعه طرح درس سوم ابتدایی، منبعی جامع برای یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح سوم ابتدایی است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل تمامی حوزه‌های آموزشی این سطح را پوشش می‌دهد. دروس متنوعی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش، عربی و هدیه قرآن در این مجموعه گنجانده شده‌اند. دانش‌آموزان با استفاده از این مجموعه، فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند.

در این بخش، لیست طرح درس های پایه سوم دبستان به صورت جداگانه قرار داده شده است. با کلیک بر روی هر طرح درس، شما می توانید آن را به صورت جداگانه دریافت کنید. این طرح های درسی، به شما کمک می کنند تا به طور منظم و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه سوم دست یابید. با استفاده از این طرح ها، شما می توانید به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید.

طرح درس ریاضی سوم ابتدایی

طرح درس علوم سوم ابتدایی

طرح درس فارسی سوم ابتدایی

طرح درس قرآن سوم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی سوم ابتدایی

طرح درس مفهوم تقسیم ریاضی سوم ابتدایی
طرح درس مفهوم تقسیم ریاضی سوم ابتدایی