طرح درس تقویم مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس تقویم مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی برای دانش آموزان پایه چهارم دبستان طراحی شده است. این طرح درس شامل 5 صفحه ورد قابل ویرایش می باشد و در آن به آموزش مفاهیم مرتبط با تقویم پرداخته می شود. هدف کلی این درس آشنایی دانش آموزان با تقویم است. در این درس، دانش آموزان آموزش موارد استفاده از تقویم را درک خواهند کرد و به دنبال پیدا کردن برخی از روزهای تعطیل و غیر تعطیل در تقویم خود خواهند بود. همچنین، آنها باید بتوانند روز تولد خود و اعضای خانواده خود را در تقویم پیدا کنند و اعداد و روزهای یک ماه را در یک تقویم جدید بازنویسی کنند.

برای آموزش این درس، از روش های تلفیقی بحث گروهی، سخنرانی و پرسش و پاسخ استفاده می شود. همچنین، معلم می تواند از کتاب تعلیمات اجتماعی چهارم ابتدایی، فیلم و تصاویر آموزشی و انواع تقویم های رومیزی، دیواری، سررسید، جیبی و … استفاده کند.

نام کتاب درسی: تعلیمات اجتماعی مقطع تحصیلی: چهارم ابتدایی
موضوع درس:درس 21 تقویم
تهیه کننده: مدت جلسه:45 دقیقه
نام مدرسه: تعداد دانش آموزان: تاریخ:

اهداف
هدف کلی: از دانش آموزان انتظار می رود در پایان درس با تقویم آشنا شوند.
اهداف رفتاری: انتظار میرود دانش آموز بتواند:
1-موارد استفاده از تقویم را توضیح دهد.
2- برخی از روزهای تعطیل و غیر تعطیل را در تقویم بیابد.
3- روز تولد خود و برخی از اعضای خانواده اش را روی تقویم پیدا کند.
4- اعداد و روزهای یک ماه را در یک تقویم جدید بازنویسی کند.
رفتار ورودی
دانش آموزان با مطالب سال قبل آشنا هستند.
ارزشیابی تشخیصی
سوالاتی از درس قبل از دانش آموزان می پرسیم.
رسانه های آموزشی
کتاب تعلیمات اجتماعی چهارم ابتدایی- فیلم و تصاویر آموزشی – انواع تقویم رومیزی, دیواری, سررسید, جیبی و …. کاربرگه ی شماره ی 12

روش های یاددهی – یادگیری
تلفیقی از روش های بحث گروهی، سخنرانی- پرسش و پاسخ
مدل چینش کلاس
به صورت ردیفی – گروهی

عنوان
فعالیت های دانش آموزان
فعالیت های معلم
زمان
فعالیت های مقدماتی ارزشیابی رفتار ورودی و ایجاد انگیزه
شاداب و با انرژی وارد کلاس می شویم و با نام و یاد خدا بعد از حضور غیاب و احوال پرسی با دانش آموزان و بررسی تکالیف و ارزشیابی تشخیصی درس را شروع می کنیم.

زمان 5 دقیقه

ارائه درس
انجام فعالیت شماره 1:
قبل از تدریس درس, از دانش آموزان بخواهید که با خود تقویم به کلاس بیاورند. نظر دانش آموزان را به انواع تقویم هایی که آورده اند جلب کنید! توضیح دهید که تقویم ها ممکن است رومیزی, دیواری, جیبی و یا به شکل سررسید باشند.
بستگی به شکل استفاده از تقویم و نیز نحوه ی کاربرد آن, شکل تقویم ها متفاوت است. از فراگیران سئوال کنید آیا تاکنون از تقویم استفاده کردند؟ چرا و کجا؟ از فراگیران درباره ی ماه های هر فصل سئوال کنید. بپرسید هر فصل چند ماه دارد؟ نام ماه های هر فصل را جداگانه روی تابلو بنویسید. طرح درس تقویم مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی سئوال کنید الان چند ماه از عید نوروز گذشته و چند ماه و یا روز به سال جدید مانده است؟ دانش آموزان تقویم های خود را روی میز می گذارند و به تنوع تقویم ها و شکل کارایی آن, پی می برند. آن ها به سوال معلم مبنی بر استفاده تقویم پاسخ می دهند.
از دانش آموزان بخواهید با توجه به تصویر صفحه 93 ( دختری که نمودار ماه های سال را در دست دارد) ماه های سال را نام ببرند. در ادامه نام ماه های سال را روی تابلو بنویسید و تعداد روزهای هر ماه را از بچه ها بپرسید. با این فعالیت فراگیران, تفاوت تعداد روزهای سال را در ماههای مختلف, متوجه می شوند. از آنها بخواهید برای مثال چند ماه مانند خرداد, شهریور, مهر, بهمن و اسفند را در تقویم خود یافته و تعداد روزهای آن را بررسی کنند. دانش آموزان ماه های سال را از روی نمودار صفحه 93 درس, میخوانند و تعداد روزهای ماههای مختلف را می شمارند. آن ها با تقویمی که در دست دارند به متفاوت بودن تعداد روزهای برخی ماهها پی میبرند. طرح درس تقویم مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی (6 ماه اول سال, هر ماه 31 روز دارد. در نیمه ی دوم سال از مهر تا بهمن هر ماه 30 روز دارند؛ فقط ماه آخر سال یعنی اسفند 29 روز دارد که هر 5 سال یکبار 30 روزه میشود)
از دانش آموزان بخواهید ماهی که در آن هستیم در تقویم بیابند. در ادامه روزهای تعطیل رسمی آن را پیدا کند. (غیر از چهار روز جمعه در ماه). رنگ قرمز به معنای تعطیل رسمی است. در همان ماهی که هستید روزی را تعیین کنید که قرار است, مثلا در مدرسه برنامه اجرا شود, به عنوان مثال روز هفتم ماه. بپرسید به تقویم نگاه کنند و بگویند روز هفتم ماه کدام روز از هفته است؟ آیا این روز در تقویم مناسبت خاص دارد؟ تا آن روز چند روز باقی است؟ با انجام این فعالیت ها کاربرد تقویم برای بچه ها بیشتر روشن میشود.
دانش آموزان با تقویمی که در اختیار دارند به سئوالات معلم پاسخ می دهند. دانش آموزان با بررسی در تقویم به سئوالات معلم جواب میدهند.
انجام فعالیت شماره 3 و 2 :
از دانش آموزان بخواهید روزهای مهمّ در تقویم مانند 13 آبان و روز های 11 و 12 اردیبهشت را پیدا کنند. طرح درس تقویم مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی از فراگیران بخواهید تا روز های دیگری مانند روز تولد خودش, روز طبیعت, روز ملی فنّاوری, روز درختکاری, نوروز و… را داخل تقویم بیابند.
دانش آموزان روزهایی که معلم مشخص کرده را از تقویم پیدا میکنند.
درباره آخرین روز تعطیل هفته یعنی روز جمعه صحبت کنید. درباره کارهایی که می توان در این روز انجام داد با آنها بحث کنید.
فراگیران درباره ی اهمیت روز جمعه بعنوان آخرین روز تعطیل در هفته مطالبی فرا میگیرند.
انجام کاربرگه ی شماره ی 13 :
هدف از انجام این کار برگه, تعمیق یادگیری و کاربردی سازی مفاهیمی است که دانش آموز در درس به آن دست یافته است. اهمیت تقویم و کاربرد آن در زندگی, تقویم را به یکی از پرکاربردی ترین وسایل آدمی کرده است.
دانش آموزان کاربرگه ی شماره 12 را انجام می دهند و پاسخ های خود را در گروه بررسی میکنند
ارزشیابی بیان نحوه استفاده از تقویم در انجام کارهای روزانه, انجام کاربرگه ی شماره ی 13.

35دقیقه

تعیین تکلیف

*روی تقویم روز تولد خود و اعضای خانواده تان و عید غدیر, عید قربان و عید مبعث را پیدا کنید و علامت بزنید.

5 دقیقه

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس تقویم مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی”

مجموعه طرح درس چهارم ابتدایی در واقع یک منبع آموزشی جامع است که به منظور یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح چهارم ابتدایی طراحی شده است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل به تمامی حوزه‌های آموزشی این مقطع تحصیلی می‌پردازد. دروسی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش، عربی و هدیه قرآن در این مجموعه قرار دارند. با استفاده از این مجموعه، دانش‌آموزان فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند.

در این قسمت، لیست طرح درس های پایه چهارم دبستان به صورت تکی قرار داده شده است. شما می توانید با کلیک بر روی هر طرح درس، آن را به صورت جداگانه دریافت کنید. این طرح های درسی به شما کمک می کنند تا به طور مرتب و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه چهارم دست پیدا کنید. با استفاده از این طرح ها، می توانید به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید.

طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی

طرح درس علوم چهارم ابتدایی

طرح درس فارسی چهارم ابتدایی

طرح درس قرآن چهارم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی چهارم ابتدایی

طرح درس تقویم مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی
طرح درس تقویم مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی