طرح درس پوشش گیاهی و زندگی جانوری در ایرانمطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی

تومان 10,000

طرح درس پوشش گیاهی و زندگی جانوری در ایرانمطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی تشکیل شده از 6 صفحه ورد و قابل ویرایش می باشد در این طرح درس، دانش آموزان با ویژگی های پوشش گیاهی و جانوری در نواحی مختلف ایران، از جمله نواحی معتدل خزری، گرم و خشک، سرد و کوهستانی آشنا می شوند. هدف این درس، آشنایی دانش آموزان با پوشش گیاهی و زندگی جانوری در ایران است. برای دستیابی به این هدف، اهداف رفتاری مشخص شده اند که شامل توضیح ویژگی های پوشش گیاهی و جانوری در نواحی مختلف، بازشناسی آب و هوای نواحی با توجه به پوشش گیاهی و جانوری و نام بردن نمونه های گیاهی و جانوری در نواحی مختلف ایران است.

برای انتقال این مطالب، از روش های تلفیقی بحث گروهی، سخنرانی و پرسش و پاسخ استفاده می شود. همچنین، از رسانه های آموزشی مانند کتاب تعلیمات اجتماعی چهارم ابتدایی، فیلم و تصاویر آموزشی و تصاویری از پوشش گیاهی و…..

نام کتاب درسی: تعلیمات اجتماعی مقطع تحصیلی: چهارم ابتدایی
موضوع درس:درس 18پوشش گیاهی و زندگی جانوری در ایران
تهیه کننده: مدت جلسه:45 دقیقه
نام مدرسه: تعداد دانش آموزان: تاریخ:

اهداف
هدف کلی: از دانش آموزان انتظار می رود در پایان درس با پوشش گیاهی و زندگی جانوری در ایران آشنا شوند.
اهداف رفتاری: انتظار میرود دانش آموز بتواند:
1-ویژگیهای پوشش گیاهی و جانوری در ناحیه ی معتدل خزری را توضیح دهد.
2- ویژگیهای پوشش گیاهی و جانوری در ناحیه گرم و خشک را توضیح دهد.
3- ویژگی های پوشش گیاهی و جانوری در ناحیه سرد و کوهستانی را توضیح دهد.
4- با توجه به تصاویر پوشش گیاهی و جانوری یک منطقه, ناحیه آب و هوایی آن را باز شناسد.
5- نمونه های گیاهی و جانوری در نواحی مختلف آب و هوایی ایران را نام ببرد.
رفتار ورودی
دانش آموزان با مطالب سال قبل آشنا هستند.
ارزشیابی تشخیصی
سوالاتی از درس قبل از دانش آموزان می پرسیم.
رسانه های آموزشی
کتاب تعلیمات اجتماعی چهارم ابتدایی- فیلم و تصاویر آموزشی – تصاویری از پوشش گیاهی و جانوری در ایران – فیلم و مستند زندگی گیاهی و جانوری در ایران
روش های یاددهی – یادگیری
تلفیقی از روش های بحث گروهی، سخنرانی- پرسش و پاسخ
مدل چینش کلاس
به صورت ردیفی – گروهی

عنوان
فعالیت های دانش آموزان
فعالیت های معلم
زمان
فعالیت های مقدماتی ارزشیابی رفتار ورودی و ایجاد انگیزه
شاداب و با انرژی وارد کلاس می شویم و با نام و یاد خدا بعد از حضور غیاب و احوال پرسی با دانش آموزان و بررسی تکالیف و ارزشیابی تشخیصی درس را شروع می کنیم.

زمان 5 دقیقه

ارائه درس
برای شروع درس بهتر است ترتیب یک بازدید از منطقه سکونت دانش آموزان داده شود. پارک (شهر) و مراتع و دشتها (روستا) میتواند گزینه ی مناسبی باشد, لذا دقت دانش آموزان را به تنوع گیاهی و جانوری منطقه ی مورد نظر جلب نمایید, از آنها بخواهید انواع گیاهان را با دقت ببینند. طرح درس پوشش گیاهی و زندگی جانوری در ایرانمطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی از فراگیران سوال کنید چه جانورانی در اطراف شما زندگی می کنند؟ در خیابان چه جانورانی زندگی می کنند؟ آیا گیاهان محل زندگی خودشان را می شناسند؟ که درختهایی در اطراف شان وجود دارد؟ به چه جانوران و گیاهانی علاقه مند هستند؟ به دانش آموزان یادآور شوید که چون محل زندگی شما در ناحیه خواص آب و هوایی قرار دارد, لذا در این ناحیه گیاهان و جانوران خاصی زندگی میکنند.
دانش آموزان با میل فراوان و اشتیاق وافر در این اردوی نیم روزه حضور می یابند و با دقت و مشاهده علمی به اطراف خود نگاه می کنند و سعی می کنند این بار متفاوت از روزهای قبل به طبیعت اطراف خود را نظر کنند.از دانش آموزان درباره برخی از گونه های گیاهی و جانوری خاص سوال کنید, طرح درس پوشش گیاهی و زندگی جانوری در ایرانمطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی برای مثال درخت نخل, درخت گردو, خرس, شتر, کوسه, عقرب و… در ادامه ذهن فراگیران را به این سوال سوق دهید که چرا در برخی نواحی, فقط گونه های خاصی می توانند زندگی کنند.دانش آموزان به گونه های گیاهی و جانوری خاصی که معلم نام برد فکر می کنند و سعی می کنند در گروه های خود به پاسخ صحیح نزدیک شوندتصویر خوانی یکی از روش های یادگیری درس مطالعات اجتماعی است لذا لازم است از دانش آموزان بخواهید به تصاویر درس توجه کنند آن ها نواحی چهارگانه آب و هوایی ایران را یاد گرفته اند و احتمالا میتواند با دیدن تصاویر بین پوشش گیاهی و جانوری ارتباط برقرار کند.
دانش آموزان با هدفمندی, به تصاویر توجه میکنند و سعی میکنند بین تصاویر تمایز قائل شوند.تصاویری از نواحی گرم و خشک را روی تابلو نشان دهید, گونه های گیاهی و جانوری را معرفی کنید, بوته های خاردار, برگ سوزنی, شتر, عقرب, مارمولک ,مار و …. به دانش آموزان بگویید کمبود آب و گرمای زیاد در این ناحیه, گونه های گیاهی و جانوری تبدیل به نمونه های خاص این منطقه کرده و این موجودات توانستند در این ناحیه سازگاری پیدا کنند, طرح درس پوشش گیاهی و زندگی جانوری در ایرانمطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درباره ی ویژگیهای خاص شتر با بچه ها صحبت کنید و از عظمت خدا در آفرینش موجودات هستی سخن به میان آورید.برای معرفی ناحیه ی سرد و کوهستانی از دامنه های زاگرس و معرفی جنگل های وسیع بلوط و پسته ی کوهی صحبت به میان آورید و نیز جانورانی چون بزکوهی, گوزن و روباه. از فعالیت های دامپروری در مراتع سرسبز رشته کوه البرز و زاگرس اشاراتی داشته باشید, ناحیه معتدل خزری را به واسطه ی رطوبت و باران فراوانش شامل تنوع گونه های گیاهی و جانوری است از خرس و گراز و لاک پشت گرفته تا انواع پرندگان و نیز دوزیستان و ماهیان.
دانش آموزان به تصاویر گونه های گیاهی و جانوری نواحی متعدد ایران توجه می کنند. با پوشش های گیاهی و جانوری خاص هر منطقه آشنایی پیدا میکنند. یک فیلم کوتاه مستند از زندگی گیاهان و جانوران مناطق خاص آب و هوایی ایران در کلاس نمایش دهید. مشاهده فیلم میتواند تاثیر زیادی در تعمیق یادگیری دانش آموزان داشته باشد. دانش آموزان فیلم مستند گونه ای گیاهی و جانوری ایران را مشاهده میکنند و لذت میبرند.
ارزشیابی:
توضیح ویژگی های گیاهی جانوری نواحی آب و هوایی ایران, مقایسه ی زیست بوم جانوران (بافت جغرافیایی مناطق), شناخت گیاهان و جانوران نواحی آب و هوایی ایران.

35دقیقه

تعیین تکلیف

تصاویری از گیاهان و جانوران نواحی آب و هوایی مختلف ایران را تهیه کنید و با کمک معلم روی یک نقشه ی ایران بچسبانید.

5 دقیقه

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس پوشش گیاهی و زندگی جانوری در ایرانمطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی”

مجموعه طرح درس چهارم ابتدایی در واقع یک منبع آموزشی جامع است که به منظور یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح چهارم ابتدایی طراحی شده است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل به تمامی حوزه‌های آموزشی این مقطع تحصیلی می‌پردازد. دروسی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش، عربی و هدیه قرآن در این مجموعه قرار دارند. با استفاده از این مجموعه، دانش‌آموزان فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند.

در این قسمت، لیست طرح درس های پایه چهارم دبستان به صورت تکی قرار داده شده است. شما می توانید با کلیک بر روی هر طرح درس، آن را به صورت جداگانه دریافت کنید. این طرح های درسی به شما کمک می کنند تا به طور مرتب و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه چهارم دست پیدا کنید. با استفاده از این طرح ها، می توانید به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید.

طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی

طرح درس علوم چهارم ابتدایی

طرح درس فارسی چهارم ابتدایی

طرح درس قرآن چهارم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی چهارم ابتدایی

طرح درس پوشش گیاهی و زندگی جانوری در ایرانمطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی
طرح درس پوشش گیاهی و زندگی جانوری در ایرانمطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی