طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس ضرب عدد در کسر صفحه 40 و 41

تومان 10,000

طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس ضرب عدد در کسر صفحه 40 و 41 این طرح درس شامل 3 صفحه ورد قابل ویرایش است و در صفحات 40 و 41 کتاب قرار دارد. هدف کلی این درس، آشنایی دانش آموزان با مفهوم نصف، ثلث، ربع و خمس و درک رابطه آن ها می باشد. علاوه بر این، درس به دانش آموزان آموزش می دهد که چطور باید گنجایش را محاسبه کرد و برای شکل های مختلف، ضرب مناسب را بنویسند. با این درس، دانش آموزان مهارت های عملکردی و مهارت های حیطه ­شناختی خود را در مورد مفاهیم ضرب عدد در کسر، نصف، ثلث، ربع و خمس و گنجایش تقویت می کنند. همچنین، با افزایش رغبت دانش آموزان به این مباحث، نگرش آن ها نسبت به این دروس نیز بهبود می یابد.

مشخصات کلی

باسمه تعالی
کتاب:ریاضی پایه: چهارم موضوع درس : ضرب عدد در کسر
صفحات : 40،41مدت جلسه : 35دقیقه

زمان
هدف کلی

ضرب عدد در کسر

اهداف جزئی

آشنایی بامفهوم نصف،ثلث،ربع و خمس
آشنایی با رابطه نصف،ثلث،ربع و خمس
آشنایی با مفهوم گنجایش

اهداف
عملکردی
حیطه­ِشناختی
درک مفهوم نصف،ثلث،ربع و خمس
درک مفهوم گنجایش

مهارتی
بتواند نصف،ثلث،ربع و خمس را روی شکل بکشد.
بتواند با انجام آزمایش به سوالات مربوط به آن مبحث جواب دهد.
بتواند برای شکل­های مورد نظر ضرب مناسب بنویسد.

نگرشی
افزایش رغبت دانش­آموزان به مباحث گنجایش و نصف،ثلث،ربع و خمس
علاقمند شدن به مبحث ضرب عدد در کسر

روش تدریس
نمایشی- سخنرانی- پرسش و پاسخ

وسایل کمک آموزشی
ماژیک – کتاب -وایت برد، شکل های برای نشان دادن نصف،ثلث،ربع و خمس، یک پارچ بزرگ،یک پارچ کوچک،سه عد استکان کوچک و یک لیوان یزرگ

ایجاده انگیزه
طرح یک داستان مثلا: سارا نماینده­ی یک کلاس می­باشد و اعضای آن کلاس به گروه های مختلفی تقسیم شده است و اعضای گروه ­ها به ترتیب :2،3،4،5می باشد و معلم از او خواسته که چهار دانه سیب را به هر گروه بدهد حالا سرگروه باید هر سیب را چطوری قاچ کن تا به همه­ی اعضای آن گروه برسد؟
5
ارزشیابی تشخیصی
یک شکل به آنها می دهیم تا یک ضرب مناسب برای آن بنویسند.
خود ضرب عدد در کسر را می دهیم تا حل کنند.و مراحل کار خود را توضیح دهند.
10

ارائه درس

روش تدریس کار در کلاس: سوال 1:ابتدا تعدادی تیله در اختیار آنها قرار می دهیم تا کسر 3÷1(به صورت خط کسری نوشته شود) را پیدا کنند سپس به سوال جواب بدهند.
سوال 2: از دانش آموزان می خواهیم تا کسر های مورد نظر را روی محور یا شکل هایی که از قبل تهیه کردیم نشان دهند و بعد خودان به نتیجه برسند که کدام کر به صفر نزدیک تر است.
سوال 3: ابتدا دو سوم تخم مررغ ها را با شکل نشان می دهیم و سپس تعدا ردیف را ضرب در تعداد تخم مرغ ها در یک ردیف می کنیم.
سوال 4: یک سیب را به 7 قسمت مساوی تقسیم می کنیم و 5 نفر از دانش­آموزان را جلوی کلاس می آوریم سپس از یکی آنها می خواهیم که به هر کدام دو قسمت از 7قسمت بدهد. وقتی دانش­آموز نتوانست این کار را انجام دهد باید دلیلش را توضیح دهد.
سوال 5: ابتدا هشت نان پای تابلو رسم می کنیم سپس سه چهارم هر نان را خط می زنیم در آخر قسمت هایی باقی مانده را می شماریم که تعدا هشت می شود چون در اینجا واحد ما 4 است پس دو نان باقی می ماند هر چهار چهارمی یک نان است.
بعد از مطرح کردن مسئله در قسمت ایجاده انگیزه این کار را به صورت عملی انجام می دهیم و روش قاچ کردن هر گروه را به همه ی دانش آموزان نشان می دهیم طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس ضرب عدد در کسر صفحه 40 و 41 مثلا ابتدا گروه اول که دو نفر بودن و سیب را به دو نیم کردن به همه نشان می دهیم سپس به ترتیب رو ش قاچ کردن گروه های دیگر را ( اگر گروهی نتوانست به صورت مساو تقسم کند مثلا گروهی که باید سیب را به سه قسمت تقسیم کنند آنها را راهنمایی می کنیم) بعد از اتمام کار گروه ها به ترتیب به آنها می گوییم که به روش تقیم کار گروه اول نصف،گروه ،دوم ثلث ،گروه سوم ربع و گروه چهارم خمس می گویند. دانش­آموزان عزیز این کلمات جایگزین کسر های ، ، و می شود.
قسمت فکر کنید: با کمک پارچ و لیوان استکان هایی که از قبل آماده کردیم آزمایش را انجام می دهیم تا دانش­آموزان عینا ببینند و به جواب سوالات دست یابند.

ارزشیابی پایانی

باید نصف،ثلث،ربع و خمس را روی شکل نشان دهند و به صورت کسر بنویسند یا یک ضرب عدد در کسر را به آنها می دهیم تا حل کنند.
5
3
خلاصه و جمع بندی نتیجه گیری:

دانش­آموزان عزیز نصف هما کسر است ،ثلث همان ،ربع همان کسر و خمس همان است.

تعیین تکلیف
نصف، ثلث ،ربع و خمس را را با کمک نقاشی ها خوبتون بکشید و به مدرسه بیاورید.
تمرین صفحه­ی 41 را در خانه انجام دهید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس ضرب عدد در کسر صفحه 40 و 41”

مجموعه طرح درس چهارم ابتدایی در واقع یک منبع آموزشی جامع است که به منظور یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح چهارم ابتدایی طراحی شده است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل به تمامی حوزه‌های آموزشی این مقطع تحصیلی می‌پردازد. دروسی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش، عربی و هدیه قرآن در این مجموعه قرار دارند. با استفاده از این مجموعه، دانش‌آموزان فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند.

در این قسمت، لیست طرح درس های پایه چهارم دبستان به صورت تکی قرار داده شده است. شما می توانید با کلیک بر روی هر طرح درس، آن را به صورت جداگانه دریافت کنید. این طرح های درسی به شما کمک می کنند تا به طور مرتب و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه چهارم دست پیدا کنید. با استفاده از این طرح ها، می توانید به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید.

طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی

طرح درس علوم چهارم ابتدایی

طرح درس فارسی چهارم ابتدایی

طرح درس قرآن چهارم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی چهارم ابتدایی

طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس ضرب عدد در کسر صفحه 40 و 41
طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس ضرب عدد در کسر صفحه 40 و 41