طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس جمع و تفریق کسر صفحه 30 و 31

تومان 10,000

شناسه محصول: طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس جمع و تفریق کسر صفحه 30 و 311691156400592 دسته: , , ,

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس جمع و تفریق کسر صفحه 30 و 31 شامل 5 صفحه ورد قابل ویرایش است. هدف اصلی این طرح درس، آشنایی دانش‌آموزان با جمع و تفریق کسرها است. در این درس، دانش‌آموزان با استفاده از شکل و محور، جمع و تفریق دو کسر را یاد می‌گیرند و توانایی حل مسائل با استفاده از جمع و تفریق کسرها را به دست می‌آورند. همچنین، با کاربرد کسر در حل مسائل روزمره و چگونگی جمع و تفرق کسرها آشنا می‌شوند.

در روش تدریس این درس، از روش تلفیقی استفاده می‌شود. در این روش، معلم با استفاده از روش‌های حل مسئله، نمایشی، پرسش و پاسخ و…، دانش‌آموزان را در یادگیری جمع و تفریق کسرها همراهی می‌کند. در این روش تدریس، از مواد و وسایل آموزشی سیب زرد و قرمز، کتاب و تخته استفاده می‌شود.

مشخصات
کتاب : ریاضی پایه: چهارم ابتدایی عنوان: جمع و تفریق کسر صفحه 30-31
زمان: 45 آموزگار:
هدف کلی
آشنایی با جمع و تفریق کسرها
زمان
اهداف جزیی
آشنایی با جمع و تفریق دو کسر با استفاده از شکل
آشنایی با جمع و تفریق دو کسر با استفاده از محور
توانایی حل مسئله با استفاده از جمع و تفرق کسرها
علاقه به یادگیری جمع و تفریق کسرها

اهداف رفتاری
حیطه مهارتی:
بتواند با استفاده از شکل های مختلف جمع و تفریق کسرها را نشان دهد.
بتواند با کشیدن محور حاصل جمع و تفریق کسرها را بدست آورد.
بتواند مسائل را با استفاده از جمع و تفریق کسرها حل کند.
حیطه نگرشی:
به کاربرد کسر در حل مسائل روزمره پی ببرد.
به چگونگی جمع و تفرق کسرها علاقه نشان دهد.

مواد و وسایل آموزشی
سیب زرد و قرمز، کتاب، تخته

روش تدریس
تلفیقی( حل مسئله، نمایشی، پرسش و پاسخ و ….)

رفتار ورودی
انتظار می رود که دانش آموز:
با مفهوم کسر آشنا شده باشد
بتواند کسرها را باهم مقایسه کند.
عدد مخلوط را بشناسد و بتواند یک کسر از یک شکل را به صورت عدد مخلوط بنویسد.

آمادگی
سلام و احواپرسی، حضور و غیاب، بررسی تمرین های مربوط به جلسه قبل و رفع اشکال.
3
ارشیابی آغازین
ارزشیابی ورودی:
با توجه به واحد داده شده عدد مخلوط مربوط به شکل زیر را بنویسید.

کدام یک از کسرهای زیر بزرگتر است؟ چرا؟ با رسم شکل نشان دهید و

ارزشیابی تشخیصی:
الف)چه کسری از شکل مقابل قرمز است؟
ب) چه کسری از شکل مقابل سبز است؟
ج) چه کسرس از شکل مقابل رنگ شده است؟

5

ارائه درس جدید
در هنگام ورود به کلاس دو عدد سیب زرد و قرمز با خود به کلاس می برم و روی میز می گذارم و به این ترتیب برای دانش­آموزان ایجاد انگیزه می شود.
بعد از انجام ارزشیابی تشخیصی شماره دو نفر از دانش آموزان را به طور تصادفی میخوانم تا بیرون بیایند و در مقابل بقیه دانش­آموزان بایستند. سیب زرد را به 4 قسمت مساوی تقسیم می کنم و بچه ها نشان می دهم می گویم این سیب چند قسمت است؟(4 قسمت مساوی)
خب من می خواهم 2 قسمت از این چهار قسمت مساوی سیب زرد را به زهرا بدهم. سپس نام یکی دیگر از دانش­آموزان را صدا می­زنم تا کسر مربوط به آن را بنویسد.()
سپس سیب قرمز را نیز به 4 قسمت مساوی تقسیم می کنم و 1 قسمت از آن را به سارا می دهم.نام یک نفر دیگر را نیز صدا می زنم تا کسر آن را بنویسد().
سپس از زهرا و سارا می خواهم تا سیب هایشان را باهم شریک شوند و می­پرسم حالا باهم چند قسمت مساوی سیب دارید؟( 3 قسمت مساوی)
3 قسمت از چند قسمت مساوی؟؟ ( 3 قسمت از 4 قسمت مساوی)
بچه ها کی می تونه بیاد و این کسر رو بنویسه؟
آفرین بچه ها. خودتون و دوستانتون رو تشویق کنید. پس می­توانیم بنویسیم:
بچه ها حالا اگه زهرا و سارا تصمیم بگیرند یک قسمت از سیب هاشون را به فاطمه بدهند، طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس جمع و تفریق کسر صفحه 30 و 31 چند سیب برای خودشان باقی می ماند؟ گفتیم که آن­ها با هم سیب داشتند حالا اگه یک قسمت را به فاطمه بدهند یعنی از سیب ها را به او بدهند دو قسمت برایشان باقی می ماند؛ 2 قسمت از چهار قسمت مساوی یعنی .پس می ­نویسیم:
خب بچه ها موضوع درس امروز ما هم جمع و تفریق کسرها است. حالا صفحه 30 کتاب را باز کنید و فعالیت 1و 2 را حل کنید. بعد از حل از دو نفر از دانش آموزان می خواهم تا جواب خود را روی تخته بنویسند و در صورت نیاز تکرار و اصلاح می شود.
بچه ها حالا همه دقت کنید تا سوال 3 را با کمک هم حل کنیم. ما جمع و تفریق کسرها را با استفاده از شکل یاد گرفتیم حالا می خواهیم آن را با استفاده از محور یاد بگیریم. برای اینکار ابتدا باید به مخرج کسر نگاه کنیم تا بفهمیم که هر واحد را به چند قسمت مساوی تقسیم کنیم.پس برای بدست آوردن حاصل جمع کسر ابتدا باید هر واحد را به 9 قسمت مساوی تقسیم کنیم. سپس کسر اول را روی محور نشان دهیم. و بعد به اندازه کسر دوم روی محور جلو می رویم() عددی که به آن می رسیم جواب کسر است یعنی: . حالا خودتون جواب این جمع را با استفاده از محور به دست بیاورید.
به نظرتون حالا اگه بخواهیم حاصل تفریق کسرها را با استفاده از محور بدست بیاوریم باید چیکار کنیم؟
برای تفریق هم مثل جمع کسرها ابتدا باید با توجه مخرج کسر تعداد قسمت های هر واحد را مشخص کنیم. طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس جمع و تفریق کسر صفحه 30 و 31 سپس کسر اول را روی محور مشخص می کنیم ولی برخلاف جمع کسرها که به اندازه کسر دوم روی محور به جلو حرکت می کردیم برای تفریق باید به اندازه کسر دوم از کسر اول در جهت مخالف یا برعکس روی محور حرکت کنیم. مثال برای بدست آوردن حاصل این کسر ابتدا هر واحد را به 7 قسمت مساوی تقسیم می کنیم سپس کسر اول را روی محور نشان می دهیم() سپس به اندازه به سمت عقب بر می گردیم. حالا سوال1 صفحه 32 را حل کنید. و بعد از حل به آوردن دانش آموزان پای تابلو و نوشتن جواب هر سوال به تصحیح آن ها می پردازم.

27

جمع بندی و نتیجه گیری
ما امروز یاد گرفتیم که حاصل جمع و تفریق دو کسر را با استفاده از شکل و محور به دست آوریم و به این صورت بسیاری مسائلی که در زندگی برای ما به وجود می آید را حل نماییم.
2
ارزشیابی مستمر
سوال ها و تمرینات مطرح شده حین تدریس.

ارزشیابی پایانی
حاصل عبارت زیر را با استفاده از رسم شکل بدست بیاورید.

جواب عبارت زیر را با استفاده از محور بدست بیاورید.

6
تکلیف
سوال 2-4 صفحه 32 را حل کنید.

2

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس جمع و تفریق کسر صفحه 30 و 31”

مجموعه طرح درس چهارم ابتدایی در واقع یک منبع آموزشی جامع است که به منظور یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح چهارم ابتدایی طراحی شده است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل به تمامی حوزه‌های آموزشی این مقطع تحصیلی می‌پردازد. دروسی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش، عربی و هدیه قرآن در این مجموعه قرار دارند. با استفاده از این مجموعه، دانش‌آموزان فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند.

در این قسمت، لیست طرح درس های پایه چهارم دبستان به صورت تکی قرار داده شده است. شما می توانید با کلیک بر روی هر طرح درس، آن را به صورت جداگانه دریافت کنید. این طرح های درسی به شما کمک می کنند تا به طور مرتب و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه چهارم دست پیدا کنید. با استفاده از این طرح ها، می توانید به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید.

طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی

طرح درس علوم چهارم ابتدایی

طرح درس فارسی چهارم ابتدایی

طرح درس قرآن چهارم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی چهارم ابتدایی

طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس جمع و تفریق کسر صفحه 30 و 31
طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس جمع و تفریق کسر صفحه 30 و 31