طرح درس علوم چهارم ابتدایی درس مخلوط ها در زندگی

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس علوم چهارم ابتدایی درس مخلوط ها در زندگی هدف این طرح درس، آشنایی با مفاهیم اساسی و کاربردی مخلوط ها در زندگی است. برای این منظور، از روش آزمایشگاهی، مکاشفه ای، بارش مغزی و پرسش و پاسخ برای تدریس استفاده می شود.

در این درس، فراگیران با این مفهوم آشنا می شوند که هر چه ذرات یک ماده ریزتر باشند، سریعتر در حلال خود حل می شوند. در این راستا، مواد و وسائل آموزشی این درس شامل زمان سنج، لیوان، پودر نبات، نبات خرد شده، شاخه نبات، آب، قاشق و هاون هستند. همچنین، ارزشیابی تشخیصی (ورودی) با پیشنهاد پای تابلو و دسته بندی مخلوط ها توسط دانش آموزان انجام می شود.

کتاب:علوم پایه:چهار
مقطع:ابتدایی
موضوع درس : صفحات : مدت جلسه : تاریخ : طراح :
مخلوط ها در زندگی 9و10 45دقیقه 1396 زهرا اسکندری
اهداف کلی
آشناشدن با مخلوط ها در زندگی
هدفهای جزئی

فراگیران با فرایند حل شدن تدریجی یک حل شونده در یک حلال آشنا می شوند.
فراگیران با این مفهوم که هر چه ذرات یک ماده ریزتر باشند، سریعتر در حلال خود حل می شوند آشنا می شوند.
روش تدریس

آزمایشگاهی، مکاشفه ای، بارش مغزی، پرسش و پاسخ
مواد و وسائل آموزشی

زمان سنج، لیوان، پودر نبات، نبات خرد شده، شاخه نبات، آب، قاشق، هاون
مدل کلاس

نیمکت ها به صورت گروهی چیده شود تا هر کدام جداگانه آزمایش را انجام دهند.

ارزشیابی تشخیصی (ورودی)
چند تصویر از انواع مخلوط ها را پای تابلو می چسبانیم و به نوبت از تعدادی از دانش آموزان می خواهیم همراه با توضیح آن ها را دسته بندی کنند.

5دقیقه

معرفی درس جدید و
ایجاد انگیزه

قبل از شروع درس نمایشی کوتاه به وسیله ی خود دانش آموزان اجرا می شود. نمایش به این صورت است که در یک خانواده یک خواهر و برادر به اسم علی و زهرا بر سر اینکه کدام یک می توانند سریعتر چایی های خود را شیرین کنند تا زودتر به مدرسه برسند بحث می کنند. حال از دانش آموزان می خواهیم آن ها به این دو خواهر و برادر کمک کنند.

5دقیقه

ارائه درس جدید

در ابتدا به روش بارش مغزی سؤالاتی از دانش آموزان می پرسیم. از جمله: برای شیرین کردن چایی از چه موادی استفاده می کنیم؟ طرح درس علوم چهارم ابتدایی درس مخلوط ها در زندگی شما از کدام یک استفاده می کنید؟ کدامیک از آن ها بهتر حل می شوند؟ کدام یک از آن ها سریعتر حل می شود؟ به نظر شما علی و زهرا در نمایش چگونه می توانند سریعتر چایی شیرین درست کنند؟
پاسخ های دانش آموزان را به خوبی گوش داده و سپس سؤال اصلی خود را با خطی درشت پای تابلو می نویسیم؛ “چگونه می توانید سریعتر چای شیرین تهیه کنید؟”
اجازه می دهیم هر کدام فرضیه های خود را در این باره مطرح کنند . فرضیه های دانش آموزان را بر روی تابلو نوشته تا در تیررس نگاه آن ها باشد.
سپس از دانش آموزان می خواهیم با استفاده از فعالیت صفحه ی10 ،آزمایش را انجام دهند تا به درستی یا نادرستی فرضیه های خود پی ببرند.
در حین آزمایش دانش آموزان را علاقمند می کنیم تا به نحوه ی پخش شدن ذرات نبات در آب دقت کنند تا به جزییات اتفاقات در فرایند حل شدن توجه کنند. به جداشدن ذرات نبات از یکدیگر، پراکنده شدن تدریجی آن ها در آب و بالاخره ناپدید شدن نبات در آب توجه داشته باشند.
از گروه ها می خواهیم نتیجه و مشاهدات خود از آزمایش انجام شده را یادداشت نمایند.
در پایان از هر گروه می خواهیم نتیجه و مشاهداتی که یادداشت کرده اند برای کلاس توضیح دهند.
پس از اینکه به خوبی به صحبت های آن ها گوش دادیم سؤالاتی در این باره که چرا این نتیجه را گرفته اید؟ از آن ها می پرسیم.

20دقیقه

ارزشیابی تکوینی

در حین انجام آزمایش معلم به گروه ها سر می زند تا در جریان فعالیت هایشان قرار گیرد ودر این بین سؤالاتی نیز از آن ها می پرسد تا مطمئن شود که دانش آموزان به خوبی در جریان آزمایش قرار دارند،

3دقیقه
جمعبندی و نتیجه گیری

به صورت تصادفی دو نفر از دانش آموزان را انتخاب کرده تا آنچه را که از این آزمایش یادگرفته اند برای دوستانشان بگوید. طرح درس علوم چهارم ابتدایی درس مخلوط ها در زندگی اگر دانش آموزی توضیحی اشتباه داد از او می خواهیم برای پاسخ دادن از هم گروهی هایش کمک بگیرد.

3دقیقه

ارزشیابی پایانی

ارزشیابی پایانی را معلم پس از اینکه دانش آموزان یادداشت های گروه خود را خواندند از آن ها می پرسد.

7دقیقه
تعیین تکلیف
از دانش آموزان می خواهیم چند نمونه از موادی را که سریعتر در آب حل می شوند و چند نمونه ی دیگری که دیرتر حل می شوند را حدس زده و به کلاس بیاورند.

2دقیقه

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس علوم چهارم ابتدایی درس مخلوط ها در زندگی”

مجموعه طرح درس چهارم ابتدایی در واقع یک منبع آموزشی جامع است که به منظور یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح چهارم ابتدایی طراحی شده است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل به تمامی حوزه‌های آموزشی این مقطع تحصیلی می‌پردازد. دروسی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش، عربی و هدیه قرآن در این مجموعه قرار دارند. با استفاده از این مجموعه، دانش‌آموزان فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند.

در این قسمت، لیست طرح درس های پایه چهارم دبستان به صورت تکی قرار داده شده است. شما می توانید با کلیک بر روی هر طرح درس، آن را به صورت جداگانه دریافت کنید. این طرح های درسی به شما کمک می کنند تا به طور مرتب و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه چهارم دست پیدا کنید. با استفاده از این طرح ها، می توانید به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید.

طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی

طرح درس علوم چهارم ابتدایی

طرح درس فارسی چهارم ابتدایی

طرح درس قرآن چهارم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی چهارم ابتدایی

طرح درس علوم چهارم ابتدایی درس مخلوط ها در زندگی
طرح درس علوم چهارم ابتدایی درس مخلوط ها در زندگی