طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس از محیط زیست مراقبت کنیم

تومان 10,000

شناسه محصول: طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس از محیط زیست مراقبت کنیم1691338659379 دسته: , , ,

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس از محیط زیست مراقبت کنیم تشکیل شده از 6 صفحه ورد و قابل ویرایش می باشد در این طرح درس، مفهوم زیستگاه و تأثیر عوامل مختلف بر آن به دانش آموزان آموزش داده می شود. همچنین، راهکارهایی نیز برای محافظت از محیط زیست به دانش آموزان آموزش داده می شود.

برای بهبود یادگیری دانش آموزان، در این درس از روش های متنوعی استفاده می شود. از جمله این روش ها می توان به بحث گروهی، سخنرانی، پرسش و پاسخ و تلفیقی از این روش ها اشاره کرد. همچنین، از رسانه های آموزشی مختلفی نیز استفاده می شود تا به دانش آموزان کمک شود تا بهترین یادگیری را داشته باشند. با این درس، دانش آموزان به عنوان شهروندان آگاه و مسئول، با مفاهیم محیط زیست و مراقبت از آن آشنا می شوند.

نام کتاب درسی: تعلیمات اجتماعی مقطع تحصیلی: چهارم ابتدایی
موضوع درس:درس 19 از محیط زیست مراقبت کنیم.
تهیه کننده: مدت جلسه:45 دقیقه
نام مدرسه: تعداد دانش آموزان: تاریخ:

اهداف
هدف کلی: از دانش آموزان انتظار می رود در پایان درس با زیستگاه آشنا شوند. اهداف رفتاری: انتظار می رود دانش آموز بتواند:
1-تعریف زیستگاه را بداند.
2- مفهوم زیستگاه را در یک زنجیره غذایی شرح دهد.
3- عواملی که زیستگاه را با خطر مواجه میکند را بشناسد.
4- برای محافظت از محیط زیست, راهکارهایی را بیان کند.
5- چند نشانه برای مراقبت از محیط زیست طراحی کند.
6- معنی برخی از تابلوهای محیط زیست را بداند.
رفتار ورودی
دانش آموزان با مطالب سال قبل آشنا هستند.
ارزشیابی تشخیصی
سوالاتی از درس قبل از دانش آموزان می پرسیم.
رسانه های آموزشی
کتاب تعلیمات اجتماعی چهارم ابتدایی- فیلم و تصاویر آموزشی – تصاویری از زیستگاه های مختلف جانوری و گیاهی – تابلوهای خطر زیست محیط و اخطارها
روش های یاددهی – یادگیری
تلفیقی از روش های بحث گروهی، سخنرانی- پرسش و پاسخ
مدل چینش کلاس
به صورت ردیفی – گروهی

عنوان
فعالیت های دانش آموزان
فعالیت های معلم
زمان
فعالیت های مقدماتی ارزشیابی رفتار ورودی و ایجاد انگیزه
شاداب و با انرژی وارد کلاس می شویم و با نام و یاد خدا بعد از حضور غیاب و احوال پرسی با دانش آموزان و بررسی تکالیف و ارزشیابی تشخیصی درس را شروع می کنیم.

زمان 5 دقیقه

ارائه درس
برای شروع درس بهتر است از تصویر انگیزشی درس آغاز نمایید, دانش آموزان دوره ی ابتدایی به حیوانات علاقمندند, از دانش آموزان بخواهید یک رابطه ی غذایی بین موجودات داخل عکس ایجاد نمایند به عنوان نمونه فندق را با پیکان به سنجاب وصل کنند, در ادامه سنجاب را به روباه, بدین صورت یک زنجیره غذایی درست میشود. فندوق (گیاه) ← سنجاب (گیاهخوار)← روباه (گوشت خوار) مفهوم پیوستگی و ارتباطی که بین موجودات زنده در یک زنجیره غذایی را دارند توضیح دهید دانش آموزان با علاقه مندی به حیوانات فعالیت را انجام می دهند طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس از محیط زیست مراقبت کنیم و چند زنجیره غذایی را درست میکنند.
برای توضیح بیشتر زنجیره غذایی بین موجودات زنده از حلقه های زنجیر مثال بزنید؛ هر حلقه اتصال حلقه های بعدی خود را ایجاد می کند بنابراین در بین حیوانات نیز چنین رابطه ای وجود دارد یعنی موجودات انرژی و بقای خود را برای ادامه زندگی از موجود قبلی به دست می آورند. در ادامه از اولین حلقه, یا گیاهان سبز (تولیدکنندگان) صحبت کنید حلقه های بعدی را مصرف کننده می گویند که شامل گیاهخواران و گوشتخواران است. طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس از محیط زیست مراقبت کنیم حلقه آخر تجزیه کنندگان (باکتری, مخمر و…) نام دارند. تجزیه کنندگان → (گوشت خواران) → علف خواران → گیاه سبز نام موجودات زیر را روی تابلو بنویسید و از دانش آموزان بخواهید یک رابطه ی غذایی برای آن بنویسد: گیاه سبز- گورخر- شیر دانش آموزان درباره ی زنجیره غذایی مطالبی را یاد میگیرند. آن ها میتوانند برای تعدادی از موجودات یک زنجیره غذایی ترسیم کنند.
از دانش آموزان بپرسید اگر یکی از حلقه های زنجیره غذایی از بین برود چه اتفاقی میافتد؟ ذهن دانش آموزان به مسئله توازن غذایی در زنجیرههای غذایی جلب نمایید؛ عنوان مثال, اگر تعداد خرگوش های یک منطقه کم شود چه تاثیری بر روی مارها, جغدها و یا روباه های آن منطقه خواهد گذشت؟ حیوانات نامبرده با کمبود شکار (خرگوش) مواجه می شود! و یا اگر تعداد ملخ های یک ماهی زیاد شود چه تاثیرات منفی خواهد داشت؟ نابودی مزارع اطراف سیل هجوم ملخ ها به روستاهای اطراف آن ناحیه. به دانش آموزان توضیح دهید در هر زیستگاه این اگر زنجیره ای غذایی نابود شوند در آن زیستگاه تعادل برهم خورد و صدمات جبران ناپذیری بر محیط زیست وارد می آید.
دانش آموزان به سؤال معلم در خصوص حذف یکی از حلقه های زنجیره غذایی فکر میکند. طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس از محیط زیست مراقبت کنیم پاسخ آن ها ممکن است به این مطلب مربوط باشد که سایر حلقه های بعدی با مشکل تامین غذا مواجه می شوند و در نهایت ممکن است که به نابودی شان منجر گردد. در ادامه دانش آموزان با توازن در زیستگاه ها آشنا شده و به فهم درستی از رابطه ی موجودات زنده از لحاظ تامین غذا برای زنده ماندن پی میبرند.
زیستگاه را برای دانش آموزان تعریف کنید. درباره ی اهمیت زیستگاه ها بر زندگی آدمی و نیز سایر موجودات بر روی زمین با دانش آموزان بحث کنید. دانش آموزان درباره ی زیستگاه مطالبی از معلم خود می آموزند.
انجام فعالیت شماره ی 1 و 2 صفحه 85
دانش آموزان با انجام این فعالیت, به عمق این مطلب ژی می برند که بود و نبود برخی از موجودات در زنجیره غذایی چه تاثیرات مهمی می تواند در محیط زیست و زندگی آدمی بگذارد. از این لحاظ زندگی آدمیان متاثر از روابط غذایی موجودات زنده در زیستگاه هاست. لذا علت ممنوعیت برخی از فعالیت های اقتصادی (نظیر صید ماهی و….) در برخی از فصول سال, داد بر این موضوع است.
لذا حیات زیستگاه های جانوران نیز ممکن است با زیستگاه های انسان رابطه تنگاتنگی داشته باشد. دانش آموزان درباره سئوالات 1 و 2 فعالیت صفحه 85 با یکدیگر بحث می کنند. ارزشیابی
تعریف زیستگاه و زنجیره غذایی, ترسیم زنجیره غذایی, پیامدهای بر هم خوردن تعادل در زنجیره ی غذایی, بیان راهکارهایی برای حفظ محیط زیست, طراحی چند نشانه از (علائم اخطار) برای حفظ محیط زیست, چک لیست معلم و آزمونک.

35دقیقه

تعیین تکلیف

1ز زبان موجودات زنده در طبیعت یک انشا بنویسید.

5 دقیقه

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس از محیط زیست مراقبت کنیم”

مجموعه طرح درس چهارم ابتدایی در واقع یک منبع آموزشی جامع است که به منظور یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح چهارم ابتدایی طراحی شده است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل به تمامی حوزه‌های آموزشی این مقطع تحصیلی می‌پردازد. دروسی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش، عربی و هدیه قرآن در این مجموعه قرار دارند. با استفاده از این مجموعه، دانش‌آموزان فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند.

در این قسمت، لیست طرح درس های پایه چهارم دبستان به صورت تکی قرار داده شده است. شما می توانید با کلیک بر روی هر طرح درس، آن را به صورت جداگانه دریافت کنید. این طرح های درسی به شما کمک می کنند تا به طور مرتب و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه چهارم دست پیدا کنید. با استفاده از این طرح ها، می توانید به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید.

طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی

طرح درس علوم چهارم ابتدایی

طرح درس فارسی چهارم ابتدایی

طرح درس قرآن چهارم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی چهارم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس از محیط زیست مراقبت کنیم
طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس از محیط زیست مراقبت کنیم