طرح درس روزانه مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس نخستین شهرها چگونه به وجود آمدند

تومان 10,000

شناسه محصول: طرح درس روزانه مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس نخستین شهرها چگونه به وجود آمدند1691338659339 دسته: , , ,

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس روزانه مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس نخستین شهرها چگونه به وجود آمدند تشکیل شده از 5 صفحه ورد و قابل ویرایش می باشد در این طرح درس، دانش آموزان با تقسیم کار اجتماعی و نیاز به کسب غذا و امنیت در محل سکونت آشنا می شوند. همچنین ویژگی های تمدن، مانند توسعه کشاورزی، حرفه های دستی و تجارت، به عنوان عواملی که به پیدایش شهرها منجر شدند، مورد بررسی قرار می گیرد.

در این درس، موقعیت برخی از تمدن های باستانی نیز روی نقشه نشان داده می شود. همچنین برخی از ویژگی های تمدن ایلامی، مانند معماری، هنر و زبان، مورد بررسی قرار می گیرد. با استفاده از روش های بحث گروهی، سخنرانی، پرسش و پاسخ، تصویر خوانی و نقشه خوانی، دانش آموزان با اطلاعاتی در خصوص پیدایش شهرها و تمدن های باستانی آشنا می شوند.

نام کتاب درسی: تعلیمات اجتماعی مقطع تحصیلی: چهارم ابتدایی
موضوع درس: درس 9 نخستین شهرها چگونه به وجود آمدند؟
تهیه کننده: مدت جلسه:45 دقیقه
نام مدرسه: تعداد دانش آموزان: تاریخ:

اهداف
هدف کلی : از دانش آموزان انتظار می رود در پایان درس با پیدایش شهرها آشنا شوند.
اهداف رفتاری : انتظار می رود دانش آموز بتواند:
1-به وجود آمدن شهرها را با توجه به تقسیم کار اجتماعی توضیح دهد.
2- ویژگی های تمدن را نام ببرد.
3- موقعیت برخی از تمدن های باستانی را روی نقشه نشان دهند.
4- برخی از ویژگی های تمدن ایلامی را برشمارد.
رفتار ورودی
دانش آموزان با مطالب سال قبل آشنا هستند.
ارزشیابی تشخیصی
سوالاتی از درس قبل از دانش آموزان می پرسیم.
رسانه های آموزشی
کتاب تعلیمات اجتماعی چهارم ابتدایی- فیلم و تصاویر آموزشی – تصاویری از خطوط میخی ایلامی، تصاویری از معبد چغازنبیل و شهر شوش و آثار به جا مانده از دوران ایلامی ها
روش های یاددهی – یادگیری
تلفیقی از روش های بحث گروهی، سخنرانی- پرسش و پاسخ – تصویر خوانی و نقشه خوانی
مدل چینش کلاس
به صورت ردیفی – گروهی

عنوان
فعالیت های دانش آموزان
فعالیت های معلم
زمان
فعالیت های مقدماتی ارزشیابی رفتار ورودی و ایجاد انگیزه
شاداب و با انرژی وارد کلاس می شویم و با نام و یاد خدا بعد از حضور غیاب و احوال پرسی با دانش آموزان و بررسی تکالیف و ارزشیابی تشخیصی درس را شروع می کنیم.

زمان 5 دقیقه

ارائه درس
شروع درس
ابتدا از دانش آموزان بخواهید که تصور کنند سوار برماشین شده اند و به هزارن سال قبل برگشته اند. به آن ها بگویید که در آن زمان ها بسیاری از آدم هادر روستا ها ساکن بودند و کشاورزی می کردند؛ به تدریج بر رونق و تولید محصولات کشاورزی آن ها اضافه شد و آن ها مازاد بر نیازشان تولید می کردند.
بنابراین فهمیدند که نباید همه ی افراد برای تأمین غذا کشاورزی کنند، طرح درس روزانه مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس نخستین شهرها چگونه به وجود آمدند سپس عده ای به کارهای دیگر پرداختند. دانش آموزان به صحبت های معلم گوش می کنند و خودشان را در ماشین زمان تصور می کنند. از دانش آموز سؤال کنید افراد به چه کارهایی دیگری در جامعه ی آن روز مشغول شدند. دانش آموزان ممکن است به ساخت ابزارهای ابتدایی، وسایل زندگی، داد و ستد و نیز دوختن لباس و کوتاه کردن موی سر و بهداشت اشاره کنند.
از دانش آموزان بپرسید انسان های آن زمان چگونه بدون پرداخت و دریافت پول، کالاهای مورد نیاز خود را خرید و فروش می کردند؟ در ادامه مبادله ی کالا به کالا را شرح دهید. از دانش آموزان بپرسید مبادله کالا به کالا چه مشکلاتی را برای آنان به همراه داشت. طرح درس روزانه مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس نخستین شهرها چگونه به وجود آمدند ( انجام فعالیت ص 36 ) برای آنان توضیح دهید چون بهای کالاها یکسان نبود (به دلیل اینکه مقدار کار صورت گرفته برای هر کالا مساوی نبود.) بنابراین، احتیاجات افراد متفاوت بود، فردی به برنج نیاز داشت و خودش بیل یا چاقو می ساخت، اما فرد مقابل به این ابزارها محتاج نبود.
دانش آموزان ممکن است حدس هایی بزنند از آن ها بخواهید در گروه خود حدس هایشان را بررسی کنند. به دانش آموزان توضیح دهید با رونق کشا.ورزی و تقسیم کارها و افزایش جمعیت به تدریج روستاهای بزرگ به شهر تبدیل شوند و شهرهای بزرگ به وجود آمد.
دانش اموزان نحوه ی شکل گیری شهرهای بزرگ را با توجه به افزایش جمعیت و احتیاجات انسان ها یاد می گیرند.
آموزش تمدن
کلمه تمدن را روی تخته کلاس بنویسید از دانش آموزان بخواهید تصویر ص 37 را ببینند، ویژگی های تمدن را برشمارید و درباره ی هر ویژگی توضیح دهید به دانش آموزان بفهمانید زمانی که در طی یک دوره ی زمانی که جوامع بشری دارای این خوصیات شدند، به مرحله ی تمدن رسیدند.
در ادامه به آن ها بگویید در سرزمین ما نیز در گذشته های خیلی دور تمدن های در نقاط مختلف سرزمین مان به وجود آمده بود. به آن ها بگویید که در این تمدن ها به فاصله کم یا بیشتر از یکدیگر به وجود آمده اند. دانش اموزان صحبت های معلم را گوش می کنند طرح درس روزانه مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس نخستین شهرها چگونه به وجود آمدند با ویژگی های تمدن آشنا می شوند. ارزشیابی
انجام فعالیت های درس، توضیح به وجود آمدن شهرها، بیان ویژگی های یک تمدن، توصیف تمدن ایلام براساس مؤلفه های تشکیل یک تمدن، انجام کار گروهی و پرسش و پاسخ، تصویرخوانی نقشه ی تمدن ها، انجام قسمت به کار ببندیم انتهای فصل.

35دقیقه

تعیین تکلیف

تعدادی نماد (شکل های تصویری ) طراحی کنید و با آن ها جمله های ساده به صورت خط تصویری بنویسید.

5 دقیقه

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس روزانه مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس نخستین شهرها چگونه به وجود آمدند”

مجموعه طرح درس چهارم ابتدایی در واقع یک منبع آموزشی جامع است که به منظور یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح چهارم ابتدایی طراحی شده است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل به تمامی حوزه‌های آموزشی این مقطع تحصیلی می‌پردازد. دروسی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش، عربی و هدیه قرآن در این مجموعه قرار دارند. با استفاده از این مجموعه، دانش‌آموزان فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند.

در این قسمت، لیست طرح درس های پایه چهارم دبستان به صورت تکی قرار داده شده است. شما می توانید با کلیک بر روی هر طرح درس، آن را به صورت جداگانه دریافت کنید. این طرح های درسی به شما کمک می کنند تا به طور مرتب و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه چهارم دست پیدا کنید. با استفاده از این طرح ها، می توانید به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید.

طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی

طرح درس علوم چهارم ابتدایی

طرح درس فارسی چهارم ابتدایی

طرح درس قرآن چهارم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی چهارم ابتدایی

طرح درس روزانه مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس نخستین شهرها چگونه به وجود آمدند
طرح درس روزانه مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس نخستین شهرها چگونه به وجود آمدند