طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس ماشین های ورودی و خروجی

تومان 10,000

طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس ماشین های ورودی و خروجی تشکیل شده از 4 صفحه ورد و قابل ویرایش می باشد موضوع ماشین های ورودی و خروجی به عنوان یک مبحث مهم و جذاب در نظر گرفته شده است. این طرح درس به دانش آموزان کمک می کند تا با ماشین های ترکیبی و عملکرد آن ها آشنا شوند و بتوانند ورودی و یا خروجی ماشین را با استفاده از محاسبات بدست آورند. در این درس، دانش آموزان با علاوه بر اعداد، می توانند شکل های مختلفی را نیز به عنوان خروجی از ماشین ترکیبی دریافت کنند.

هدف این طرح درس، افزایش مهارت های دانش آموزان در اعداد بیشتر از شش رقم و توانایی انجام محاسبات پیچیده تر است. همچنین، این درس به دانش آموزان کمک می کند که با دیدن وظایف ماشین های ورودی و خروجی، به نحو مناسبی توضیح دهند که هر ماشین چه کاری انجام می دهد. در نتیجه، این درس به دانش آموزان کمک می کند تا به صورت کامل با مفهوم ماشین های ورودی و خروجی آشنا شوند و مهارت های خود را در این زمینه بهبود بخشند.

نام: درس: ریاضی پایه:چهارم موضوع: ماشین های ورودی و خروجی
صفحه: 12 تا 15
آشنایی با ماشین های ورودی و خروجی

هدف کلی
آشنایی با ماشین های ترکیبی
بدانند که ماشین های ورودی و خروجی می توانند علاوه بر عدد شکا نیز وارد و شکل نیز خارج کنند
توانایی بدست آوردن ورودی یا خروجی ماشین با توجه به مشخص بودن دیگری
عدد نویسی بیشتر از شش رقم تا نه رقم

اهداف جزئی
دانش آموز بتواند وردوی یا خروجی یک ماشین را با انجام محاسبات بدست آورد.
دانش آموز بتواند
دانش آموز بتواند ورودی و خروجی یک ماشین ترکیبی را نیز بدست آورد.
دانش آموز بتواند عدد نویسی بیشتر از شش ر قم را انجام دهد.
حیطه ی مهارتی

دانش آموز نسبت به یادگیری اعداد بیشتر از شش رقم برای انجام محاسبات خود در زندگی علاقه نشان دهد.

دانش آموز بتواند وظایف ماشین ها را با مشاهده ی آن ها توضیح دهد.

حیطه ی نگرشی

حیطه ی شناختی

تلفیقی از روش های سخنرانی، پرسش و پاسخ و استفاده از ابزاری دیداری
روش تدریس
الگوی تدریس
کتاب، تخته وایت برد، ماژیک، ماشین ورودی و خروجی، آهنربا
ابزار و وسایل

دانش آموزان در گروه های دو نفره ی خود و رو به معلم و تخته ی کلاس می نشینند.
چیدمان کلاس

سلام و احوالپرسی و حضور و غیاب و بررسی وضعیت جسمی و روانی دانش آموزان
آمادگی
فعالیت های مقدماتی
ورودی:از درس جلسه ی قبل سوالاتی از دانش آموزان به صورت شفاهی پرسیده می شود.
ارزشیابی آغازین

تشخیصی: از دانش آموزان می خواهیم تا فعالیت صفحهی 12 را حل کنند در گروه های دونفره ی خود و معلم با سر زدن به آن ها ارزشیابی تشخیصی را انجام می دهد.

برای ایجاد انگیزه معلم ماشین ورودی و خروجی که خود با مقوا ساخته، به کلاس می برد و آن را با آهنربا به تخته می چسباند.
انگیزه سازی
معلم با نشان دادن ماشین ورودی و خروجب به دانش آموزان، به آن ها می گوید من امروز با خود ماشینی آورده ام که می تواند کارهای مختلفی را انجام دهد. یعنی هر عددی را که به آن وارد می کنیم با انجام وظیفهی خودش، ان را به عدد دیگری تبدیل می کند و عدد دیگری را خارج می کند. برای همین من اسم آن را ماشین ورودی و خروجی گذاشته ام و معلم در همین زمان اسم درس را ژای تابلو می نویسد.
معلم از قبل چندین وظیفه ی مثل ضرب و تقسیم و جمع و تفریق با اعداد مختلف را روی برچسب هایی می نویسد تا بتواند ان ئها را عوض کن و به دانش آموزان نشان دهد . مثلا برچسب ضربدر 2 را میزند و می گوید هر عددی که وارد ماشین شود ضربدر 2 میشود و حاصل آن خارج می شود. و چند نمونه حل می کند . طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس ماشین های ورودی و خروجی حالا از دانش آموزان می خواهد تا صفحه ی 12 را باز کنند و و با توضیح اندکی به آنها که این ها نیز شکلی دیگر از ماشین ها هستند، از آن ها می خواهد تا تمرینات را حل کنند.
حال معلم به دانش اموزان می گوید فرض کنید عددی به ماشبن داده ایم و ماشین وظیفه ی خود را انجام میدهد و خروجی را می گوید. ولی ما فراموش کرده ایم که چه عددی وارد کرده ایم به نظر شما چگونه ورودی را بدست آوریم؟ معلم جای ورودی ها و خروجی ها را نیز مشخص می کند.
مثلا می گوییم عددی وارد کرده ایم که تقسیم بر 3شده و خروجی 5 است. حال تعدادی از دانش آموزان جواب را می گویند و اندکی نیز نمی توانند ذهنی ژاسخ را بگویند. ژس معلم در این جا می گوید خورجی را به جای ورودی می نویسیم و وظیفه ی ماشین را برعکس می کنیم. یعنی اگر ضرب است تقسیم و برعکس و اگر جمع است تفریق و بقرعکس انجام می دهیم تا ورودی را بدست آوریم.
حالا از آن ها می خواهد تا تمرینان صفحه ی 13 را حل کنند.

برای تدریس صفحه ی 14 که ماشین های ترکیبی است، به دانش آموزان می گوید ماشین من می تواند دو کار را نیز ژشت سرهم انجام دهد.
مثلا ورودی را می تواند ضربدر 4 و تقسیم بر 2کند. و خودش چند نمونه را حل می کند. و سژس از دانش آموزان می خواهد تا تمرینان کار در کلاس صفحه ی 14 را حل کنند.
در ژایین صفحه ی 15 قسمت کامل کن، که هدف از آن تمرین عدد نویسی بیشتر از 6 رقم تا 9 رقم است، ابتدا معلم از خود دانش آوزان می خواهد تا کامل کنند و سژس خودش بر کار آن ها نظارت می کند.

ارائه محتوا
ژرسش و ژاسخ ها حین ارایه ی درس و حل کردن تمرین در کلاس های کتاب درسی
ارزشیابی مستمر

برای انجام جمع یندی و نتیجه گیری معلم با ژاسش و ژاسخ از آنچه که دانش آموزان در این جلسه یادگرفته اند، طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس ماشین های ورودی و خروجی جمع بندی اجام می دهد . مثلا می گوید چند نوع ماشین ورودی و خروجی داریم؟ برای بدست آوردن ورودی در صورتی که خروجی را داشتیم چه کار می کردیم؟ و …
جمع بندی و نتیجه گیری

ارزشیابی ژایانی: معلم به نوبت گروه های دونفره را ژای تابلو می برد و از آن ها می خواهد تا یک نفر از آن ها ورودی بدهد و دیگری خروجی را بنویسد و سژس جای خود را باهم عوض کنند.
ارزشیابی پایانی
تعیین تکلیف: حل تمرینات صفحه ی 15 در منزل
تعیین تکلیف

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس ماشین های ورودی و خروجی”

مجموعه طرح درس چهارم ابتدایی در واقع یک منبع آموزشی جامع است که به منظور یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح چهارم ابتدایی طراحی شده است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل به تمامی حوزه‌های آموزشی این مقطع تحصیلی می‌پردازد. دروسی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش، عربی و هدیه قرآن در این مجموعه قرار دارند. با استفاده از این مجموعه، دانش‌آموزان فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند.

در این قسمت، لیست طرح درس های پایه چهارم دبستان به صورت تکی قرار داده شده است. شما می توانید با کلیک بر روی هر طرح درس، آن را به صورت جداگانه دریافت کنید. این طرح های درسی به شما کمک می کنند تا به طور مرتب و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه چهارم دست پیدا کنید. با استفاده از این طرح ها، می توانید به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید.

طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی

طرح درس علوم چهارم ابتدایی

طرح درس فارسی چهارم ابتدایی

طرح درس قرآن چهارم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی چهارم ابتدایی

طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس ماشین های ورودی و خروجی
طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی درس ماشین های ورودی و خروجی