طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس 17 نواحی آب و هوایی ایران

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس 17 نواحی آب و هوایی ایران این طرح درس شامل 6 صفحه ورد قابل ویرایش است و از دانش آموزان انتظار می رود در پایان درس با شرایط آب و هوایی ایران آشنا شوند. در این درس، دانش آموزان با انواع آب و هوا در ایران آشنا می شوند و محدوده های آب و هوایی را روی نقشه نواحی ایران نشان می دهند. ویژگی های چهار ناحیه آب و هوایی ایران نیز توضیح داده می شود و دانش آموزان نواحی مهم آب و هوایی ایران را از نظر دما و بارش مقایسه می کنند.

در این درس، تصاویری از نواحی آب و هوایی ایران و نقشه های مربوط به این مناطق نمایش داده می شود. دانش آموزان نیز محل تقریبی شهر یا روستای خود را روی نقشه آب و هوایی ایران نشان می دهند. برای یادگیری بهتر، در این درس از روش های بحث گروهی، سخنرانی، پرسش و پاسخ استفاده می شود .

نام کتاب درسی: مطالعات اجتماعی مقطع تحصیلی: چهارم ابتدایی موضوع درس:درس 17 نواحی آب و هوایی ایران
تهیه کننده: مدت جلسه:45 دقیقه
نام مدرسه: تعداد دانش آموزان: تاریخ:

اهداف
هدف کلی: از دانش آموزان انتظار می رود در پایان درس با شرایط آب و هوایی ایران آشنا شود.
اهداف رفتاری: انتظار می رود دانش آموز بتواند:
1-انواع آب و هوا را در ایران نام ببرد محدوده های آب و هوایی را روی نقشه نواحی ایران نشان دهد.
2- ویژگیهای چهار ناحیه آب و هوایی ایران را توضیح دهد.
3- نواحی مهم آب و هوایی ایران را از نظر دما و بارش مقایسه کند.
4- از روی نقشه, چند شهر در نواحی مختلف آب و هوایی را نام ببرد.
5- محل تقریبی شهر, یا روستای خود را روی نقشه آب و هوایی ایران نشان دهد.
رفتار ورودی
دانش آموزان با مطالب سال قبل آشنا هستند.
ارزشیابی تشخیصی
سوالاتی از درس قبل از دانش آموزان می پرسیم.

رسانه های آموزشی
کتاب تعلیمات اجتماعی چهارم ابتدایی- فیلم و تصاویر آموزشی – تصاویری از نواحی آب و هوایی ایران – نقشه نواحی آب و هوایی ایران
روش های یاددهی – یادگیری
تلفیقی از روش های بحث گروهی، سخنرانی- پرسش و پاسخ
مدل چینش کلاس
به صورت ردیفی – گروهی

عنوان
فعالیت های دانش آموزان
فعالیت های معلم
زمان
فعالیت های مقدماتی ارزشیابی رفتار ورودی و ایجاد انگیزه
شاداب و با انرژی وارد کلاس می شویم و با نام و یاد خدا بعد از حضور غیاب و احوال پرسی با دانش آموزان و بررسی تکالیف و ارزشیابی تشخیصی درس را شروع می کنیم.

زمان 5 دقیقه

ارائه درس
آمادگی برای شروع درس:
زمانی که درس را تدریس می کنید احتمالا آغاز فصل بهار است به دانش آموزان بگویید نخست شرایط آب و هوایی منطقه ی سکونت تان را در نظر بگیرند. برای هر گروه دانش آموزی, یک شهر پیشنهاد دهید. برای مثال, اگر شما در بیرجند زندگی میکنید و بخواهید به جزیره قشم مسافرت کنید, تحقیق کنید هوای قشم چگونه است؟ برای رفتن به آنجا چه لباس و وسایلی باید همراه داشته باشید؟ (دانش آموزان با توجه به اخبار هواشناسی اطلاعات لازم را گردآوری نمایند) طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس 17 نواحی آب و هوایی ایران دانش آموزان این تحقیق را انجام دهند و جلسه بعدی آماده کنند.
دانش آموزان با اشتیاق تحقیق را انجام می دهند. در آغاز شروع درس از دانش آموزان بخواهید تحقیق خود را بصورت گروهی کنار تابلوی کلاس بخوانند, در ادامه نتیجه گیری کنید که در نواحی مختلف کشورمان, آب و هواهای گوناگون وجود دارد. دانش آموزان به صورت گروهی تحقیق خود را برای بقیه میخوانند.
توجه دانش آموزان را به نقشه ی نواحی آب و هوایی صفحه 75 جلب نمایید, به دانش آموزان بگویید چون کشور ایران کشوری پهناور است بنابراین, دارای آب و هواهای متنوعی است, یعنی زمانی که در نقاط سردسیر مثل اردبیل و همدان برف می بارد می توان در سواحل جنوبی کشور مانند استانهای هرمزگان و بوشهر شنا کرد و از تفریحات تابستانی لذت برد, بحث تنوع آب و هوایی ایران را در ذهن دانش آموزان بیشتر باز کنید از دانش آموزان بخواهید از روی نقشه شهرهایی که در نواحی مختلف آب و هوایی هستند نام ببرند.
دانش آموزان به نقشه توجه می کنند و از روی نقشه شهرهای که در نواحی مختلف آب و هوایی قرار دارند نام میبرند. طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس 17 نواحی آب و هوایی ایران نام چهار ناحیه آب و هوایی را روی تخته کلاس بنویسید و دانش آموزان را به چهار گروه تقسیم کرده و از گروه ها بخواهید هر یک از انواع نواحی آب و هوایی ایران را با توجه به عکس ها و نمودارها بررسی و متن را بخوانند و شرح بدهند.
تاکید بیشتری بر روی نمودار دما و بارش شهرها کنید, برای مثال بپرسید, آیا همه ماه های سال در رامسر باران می بارد؟ سوال کنید از کجا بفهمیم؟ جواب از روی نمودار بارش شهر رامسر. در ادامه سوال کنید آیا در بندرعباس همه ی ماه های سال باران می بارد؟ چندماه هوا خشک چرا باران نمی بارد؟ طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس 17 نواحی آب و هوایی ایران چهار ماه و از اول خرداد تا آخر شهریور ماه باران نمی بارد. دانش آموزان در گروه های خود به بررسی چهار ناحیه آب و هوایی ایران پرداخته و با توجه به تصاویر و نمودار بارش و دما, ویژگیهای چهار شهر (بم, بندر عباس, همدان و رامسر را مطالعه می کنند) نمودار دمای چهار شهر (همدان, رامسر, بم و بندر عباس) را مقایسه کنید و از دانش آموزان بخواهید مشخص کنند در چه ماه هایی از سال و کدام شهر ها بیشترین دما و کمترین دما را داشته اند.
مقایسه نمودارهای مهارتی مهم و درخور توجه است, لذا از دانش آموزان بخواهید حتما از روی نمودار ها, مقایسه ها را انجام دهند. دانش آموزان در گروه های خود به بررسی چهار ناحیه آب و هوایی ایران پرداخته و با توجه به تصاویر و نمودار بارش و دما, ویژگیهای چهار شهر (بم, بندر عباس, همدان و رامسر) را مطالعه می کنند.
انجام فعالیت صفحه 79
از دانش آموزان بخواهید سوالات 1 و 2 و 3 را در گروه خود بررسی کنند و به پاسخ درست برسند. هدف از ارائه این فعالیت تعمیق آشنایی دانش آموزان از نوع پوشاک و وسایلی است که باید در سفرهایشان به شهرهای مختلف در نظر بگیرند.
هدف از انجام فعالیت شماره ی 4 این است که دانش آموزان فهمی از موقعیت جغرافیایی و ناحیه آب و هوایی شهر محل سکونتشان بر روی نقشه نواحی آب و هوایی ایران داشته باشند. طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس 17 نواحی آب و هوایی ایران دانش آموزان به صورت گروهی به سئوالات فعالیت صفحه 79 توجه کرده و پاسخ های خود را با نظارت معلم بررسی میکنند. ارزشیابی مقایسه ی نواحی آب و هوایی ایران از روی نقشه, خواندن نمودار دما و بارش شهرها, فهرست کردن وسایل و ابزارهای لازم برای سفر به مناطق مختلف آب و هوایی, پیدا کردن محل زندگی خود روی نقشه آب و هوایی.

35دقیقه

تعیین تکلیف

میزان دمای شهر خود را با توجه به اخبار هواشناسی در چند ماه مختلف بنویسید

5 دقیقه

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس 17 نواحی آب و هوایی ایران”

مجموعه طرح درس چهارم ابتدایی در واقع یک منبع آموزشی جامع است که به منظور یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح چهارم ابتدایی طراحی شده است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل به تمامی حوزه‌های آموزشی این مقطع تحصیلی می‌پردازد. دروسی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش، عربی و هدیه قرآن در این مجموعه قرار دارند. با استفاده از این مجموعه، دانش‌آموزان فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند.

در این قسمت، لیست طرح درس های پایه چهارم دبستان به صورت تکی قرار داده شده است. شما می توانید با کلیک بر روی هر طرح درس، آن را به صورت جداگانه دریافت کنید. این طرح های درسی به شما کمک می کنند تا به طور مرتب و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه چهارم دست پیدا کنید. با استفاده از این طرح ها، می توانید به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید.

طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی

طرح درس علوم چهارم ابتدایی

طرح درس فارسی چهارم ابتدایی

طرح درس قرآن چهارم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی چهارم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس 17 نواحی آب و هوایی ایران
طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی درس 17 نواحی آب و هوایی ایران