طرح درس زندگی در شهر و روستا مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی

تومان 10,000

شناسه محصول: طرح درس زندگی در شهر و روستا مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی1691338659356 دسته: , , ,

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس زندگی در شهر و روستا مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی تشکیل شده از 5 صفحه ورد و قابل ویرایش می باشد این طرح درس با هدف آشنایی دانش آموزان با تفاوت‌های زندگی در شهر و روستا تدوین شده است. در این درس، دانش آموزان با مقایسه زندگی در شهر و روستا، مشکلات شهرهای بزرگ و توصیف شهر و روستای محل زندگی خود، آشنا می‌شوند. همچنین، با استفاده از نقشه، استان محل زندگی خود را رنگ کرده و استان‌های همسایه را مشخص می‌کنند. این درس با استفاده از روش‌های بحث گروهی، سخنرانی، پرسش و پاسخ، عکس خوانی و نقشه خوانی به دانش آموزان آموزش داده می‌شود.

در این درس، هدف کلی این است که دانش آموزان در پایان درس، تفاوت‌های زندگی شهری و روستایی را بدانند. این درس با هدف ارزشیابی تشخیصی، با سوالاتی از درس قبل شروع می‌شود و با استفاده از کتاب درسی، فیلم و تصاویر آموزشی و نقشه تقسیمات کشوری و…

نام کتاب درسی: تعلیمات اجتماعی مقطع تحصیلی: چهارم ابتدایی
موضوع درس:درس 5 زندگی در شهر و روستا
تهیه کننده: مدت جلسه:45 دقیقه
نام مدرسه: تعداد دانش آموزان: تاریخ:

اهداف
هدف کلی :از دانش آموزان انتظار می رود در پایان درس تفاوت های زندگی شهری وروستایی آشنا شوند.
اهداف رفتاری: انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:
1-زندگی در شهر و روستا را با هم مقایسه کنند.
2- زندگی شهری وروستایی را مقایسه کنند.
3- مواردی از مشکلات زندگی در شهرهای بزرگ را بیان مند.
4- شهر و روستای محل زندگی خود را توصیف کند.
5- استان محل زندگی خود را روی نقشه علامت بزند و رنگ کرده و استان های همسایه را مشخص کند.
رفتار ورودی
دانش آموزان با مطالب درس قبل آشنا هستند.
ارزشیابی تشخیصی
سوالاتی از درس قبل از دانش آموزان می پرسیم.
رسانه های آموزشی
کتاب تعلیمات اجتماعی چهارم ابتدایی- فیلم و تصاویر آموزشی – کتاب درسی،کار برگه ی شماره ی 6 و 5 ، نقشه تقسیمات کشوری مناسب برای نصب در تابلوی کلاس ، نصاویری از مناظر طبیعی و شهری (شهرها و روستاهای ایران)
روش های یاددهی – یادگیری
تلفیقی از روش های بحث گروهی، سخنرانی- پرسش و پاسخ – روش عکس خوانی و نقشه خوانی
مدل چینش کلاس
به صورت ردیفی – گروهی

عنوان
فعالیت های دانش آموزان
فعالیت های معلم
زمان
فعالیت های مقدماتی ارزشیابی رفتار ورودی و ایجاد انگیزه
شاداب و با انرژی وارد کلاس می شویم و با نام و یاد خدا بعد از حضور غیاب و احوال پرسی با دانش آموزان و بررسی تکالیف و ارزشیابی تشخیصی درس را شروع می کنیم.

زمان 5 دقیقه

ارائه درس
برای شروع درس ،تصاویری از شهر و روستای محل زندگی (نزدیک به مدرسه) را به کلاس آورده ،بین گروه های آموزشی تقسیم کنید واز آن ها بخواهید عکس ها را با هم مقایسه کنند وتفاوت و شباهت را بر شمارند.
دانش آموزان با اشتیاق در گروه های خود به بررسی تصاویر شهر و روستا پرداخته و جزئیات تصاویر را با هم مقایسه می کنند.
انجام فعالیت شماره ی 1 درس:
از دانش آموزان بخواهیدتصویر الف و ب در ص 20 را با هم مقایسه کنند. در ادامه از فراگیران بخواهی اجزای تصاویر ب را مانند الف مشخص کنند هدف از انجام این تمرین توجه بیشتر دانش اموز به تفاوت های زندگی شهری و روستایی و شناخت پدیده ها در طبیعت روستایی است.
دانش آموزان فعالیت شماره ی 1 ،را انجام داده و پاسخ هایشان را در گروه خود بررسی می کنند.
انجام کاربرگه ی شماره 5:
از دانش آموزان بخواهید کاربرگه ی شماره 5 را در کلاس انجام دهند. طرح درس زندگی در شهر و روستا مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی هدف از انجام این کاربرگه، فهم دانش آموزان از موقعیت آب و هوایی روستاها و طبیعت آن است. این شناخت به دانش آموز کمک می کند تا پدیده های موجود در طبیعت روستا و ویژگی های مکانی و زندگی مردم آنجا را بشناسد.
دانش آموزان به صورت گروهی پاسخ کاربرگه را می دهند و جواب ها را بررسی می کنند.
در ادامه در ص 21 کتاب ،ویژگی های زندگی شهری، روستایی و عشایری از زبان سه دانش آموز بیان شده است. از سه دانش آموز بخواهید به صورت جداگانه مقابل دانش آموزان ایستاده و با صدای بلند مطلب را بخوانند. سه دانش آموز را به انتخاب گروه ای دانش آموزان برگزیده شده و ویژگی های زندگی شهری ،روستایی وعشایری را برای سایر دانش آموزان بلند خوانی می کنند. از دانش آموزان بخواهید .
فعالیت شماره ی 2 و 1 ص 21 را انجام دهند این دو تمرین مروری بر آموخته های دانش آموزان درباره ی ویژگی های زندگی شهر و روستاست. دانش آموزان با بررسی محاسن و مزایای زندگی در شهر و روستا به اهمیت زندگی در موقعیت های مختلف جغرافیایی آشنا می شوند. طرح درس زندگی در شهر و روستا مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی دانش آموزان مزایای زندگی در شهر و روستا را در گروه ها خود بررسی می کنند. تصاویری از شهر های مختلف و روستا ها روی تابلو نصب کنیئ و نام مکان های آن ها را به دانش آموزان بگویید از دانش آموزان بخواهید این تصاویر را با هم مقایسه کنند.از شهر های بزرگ و مشکلات زندگی مردم در این شهر ها با دانش آموزان صحبت کنید؛ از قبیل ترافیک ، آلودگی هوا،بهداشت محیط زیست و … (ابتدا اجازه دهید خود دانش آموزان به طرح و ارزیابی این مشکلات بپردازند) در ادامه توجه انش آموزان را به جدول ص 22 جلب کنید و از آن ها بخواهید پرجمعیت ترین شهر های ایران را به ترتیب از کم ترین به بیش ترین مرتب کنند.
دانش آموزان تصاویر شهر و روستا که در تابلو نصب شده را با دقت می بینند و به بررسی عکس ها و تفاوت ها وشباهتها آن می پردازند.دانش آموزان از مشکالت زندگی در شهر های بزرگ با یکدیگر بحث و گفت و گو می کنند.
انجام فعالیت شماره ی 1 و 2 ص 22 دانش اموزان با انجام این فعالیت به مرور آموخته های خود درباره ی معظلات زندگی شهری پرداخته و با ارایه راه حل های کاربردی، به عنوان یک شهروند،نقش شهروندی خود را ایفا می کنند.
دانش آموزان فعالیت شماره ی 1 و 2 را انجام داده و پاسخ هایشان را درگروه خود بررسی می کنند.
ارزشیابی مقایسه شهرها و روستا به صورت بحث شفایی در کلاس، عکس خوانی و تصویر خوانی، نقشه خوانی، آزمونک، انجام و بررسی کاربرگه های 6 و 5 ، انجام فعالیت شماره ی 1 بخش بکار ببندیم (انتهای فصل) بررسی سیاهه رفتار دانش آموز )چک لیست(

35دقیقه

تعیین تکلیف

با کمک والدین چند عکس از روستا و شهر تهیه کنید و روی کاغذی بچسبانید اجزای عکس را با فلش نشان دهید و معین کنید

5 دقیقه

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس زندگی در شهر و روستا مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی”

مجموعه طرح درس چهارم ابتدایی در واقع یک منبع آموزشی جامع است که به منظور یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح چهارم ابتدایی طراحی شده است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل به تمامی حوزه‌های آموزشی این مقطع تحصیلی می‌پردازد. دروسی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش، عربی و هدیه قرآن در این مجموعه قرار دارند. با استفاده از این مجموعه، دانش‌آموزان فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند.

در این قسمت، لیست طرح درس های پایه چهارم دبستان به صورت تکی قرار داده شده است. شما می توانید با کلیک بر روی هر طرح درس، آن را به صورت جداگانه دریافت کنید. این طرح های درسی به شما کمک می کنند تا به طور مرتب و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه چهارم دست پیدا کنید. با استفاده از این طرح ها، می توانید به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید.

طرح درس ریاضی چهارم ابتدایی

طرح درس علوم چهارم ابتدایی

طرح درس فارسی چهارم ابتدایی

طرح درس قرآن چهارم ابتدایی

طرح درس مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی چهارم ابتدایی

طرح درس زندگی در شهر و روستا مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی
طرح درس زندگی در شهر و روستا مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی