طرح درس سوره حمد قرآن دوم ابتدایی درس سوم

تومان 10,000

شناسه محصول: طرح درس سوره حمد قرآن دوم ابتدایی درس سوم1690803702116 دسته: , , ,

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس سوره حمد قرآن دوم ابتدایی درس سوم این طرح درس در 5 صفحه ورد و قابل ویرایش برای مدرسان طراحی شده و هدف از برگزاری آن، ارتقای دانش و علاقه دانش‌آموزان به قرآن‌خوانی است. در این درس، موضوعاتی مثل پیام قرآنی درباره نیکوکاران و توانایی خواندن کلمات و عبارات قرآنی دارای حرف (ک) نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. هدف کلی این طرح درس آشنایی با تلاوت سوره حمد است و هدفهای جزئی آن عبارتند از آشنایی با سوره حمد و حفظ آن، آشنایی با پیام قرآنی درباره نیکوکاران و توانایی خواندن کلمات و عبارات قرآنی دارای حرف (ک). هدفهای رفتاری این درس نیز درک و فهم مفهوم پیام قرآنی، واکنش به گوش کردن قرائت آیات و خواندن عبارات سوره حمد، علاقه‌مندی به یادگیری و شنیدن سوره حمد، درک و فهم کلماتی که حروف (ک) دارند و خواندن سوره حمد به صورت دسته جمعی است.

نام کتاب درسی: قرآن مقطع تحصیلی: دوم ابتدایی موضوع درس: سوره حمد / ک
تهیه کننده: مدت جلسه: 45 دقیقه
نام مدرسه: تعداد دانش آموزان: تاریخ:

اهداف
هدف کلی :
آشنایی با تلاوت سوره حمد
هدفهای جزئی:
ازفراگیران انتظارمیرود درپایان تدریس:
1-آشنایی با سوره حمد و حفظ کردن آن
2- آشنایی با پیام قرآنی در مورد نیکو کاران
3- علاقه به خواندن زیبا و آهنگین سوره حمد
5- توانایی خواندن کلمات و عبارات قرآنی دارای حرف( ک)
هدفهای رفتاری :
ازفراگیران انتظارمیرود درپایان تدریس:
1-مفهوم پیام قرآنی را بیان کنند. (درک و فهم)
2- با گوش کردن به قرائت آیات و نگاه کردن به عبارات سوره حمد را به صورت ساده یا آهنگین بخوانند. (واکنش)
3- برای یاد گیری وشنیدن سوره حمد علاقه نشان دهند. (عاطفی)
4- مثال هایی ازکلماتی که حروف ک دارند بزنند. (درک و فهم)
5- به صورت دسته جمعی همراه با دوستانش سوره را بخواند. (واکنش)
6- به خواندن سوره حمد در خانه علاقه نشان دهند. (عاطفی)
رفتار ورودی
1-دانش آموزان با حرف (ک) در فارسی آشنا هستند.
2- سوره حمد را از حفظ می خوانند.
ارزشیابی تشخیصی
1-چه کسی می تواند سوره حمد را بخواند؟
2- در مورد سوره حمد چه می دانید؟
رسانه های آموزشی
کتاب قرآن – وایت برد – ماژیک – لوحه – نوار آموزشی
روش های یاددهی – یادگیری
تلفیقی از روش های پرسش و پاسخ – بحث گروهی
مدل چینش کلاس
به صورت ردیفی – گروهی

عنوان
فعالیت های دانش آموزان
فعالیت های معلم
زمان
فعالیت های مقدماتی ارزشیابی رفتار ورودی و ایجاد انگیزه
بعد از ورود به کلاس و سلام و احوالپرسی و ذکر یاد و نام خدای مهربان و رسیدگی به تکالیف جلسه ی قبل واطمینان از اینکه درس جلسه ی قبل را خوب یاد گرفته اند . درس جدید را شروع می کنم.

زمان 5 دقیقه

ارائه درس
برای ایجاد انگیزه دوتا حرف (کاف) روی تابلو می نویسم یکی به صورت فارسی و یکی هم به صورت کاف قرآن وآنها را تبدیل به نقاشی زیبا می کنم تا توجه دانش آموزان جلب شود بعد لوحه سوره ی حمد را قسمت دیگر تابلو نصب می کنم ابتدا از فایل صوتی پخش می کنم و با اشاره من می خوانند سپس از همه فراگیران می خواهم به صورت دسته جمعی بخوانند بعد به صورت انفرادی از روی کتاب خوانده می شود. برای آموزش حرف کاف در قرآن از دانش آموزان می خواهم حرف (ک) را که در تخته نوشتم بخوانند بعد حرف ( لــًـ) را که رو بروی آن نوشتم می گویم در کلمات قرآنی حرف (ک) به صورت ( لـًـ ) نوشته می شود طرح درس سوره حمد قرآن دوم ابتدایی درس سوم سپس از دانش آموزان می پرسم (لـً ) چه صدایی دارد؟ پاسخ می دهند (لـً ) بعد این شکل را با حرکات کوتاه ( ــَ ، ــُ ، ـــِ ) می نویسم و از آن ها می خواهم کلمات را بخوانند. مسابقه این سوره به این شکل هست که فراگیران به صورت گروهی مسابقه می دهند دو گروه را انتخاب می کنم اعضای هر گروه تک به تک سوره ی حمد را می خوانند هر گروهی که بیشتر از سه بار کلمه ای را اشتباه بخواند سوخته است و گروه بعدی برنده مسابقه خواهد شد.
جلسه ی دوم : شروع با یاد و نام خدا و ارزشیابی از سوره حمد، با یک شعر قرآنی (معنی سوره حمد) آغاز می کنم بعد لوحه را روی تابلو نصب می کنم و با اشاره من دسته جمعی می خوانند بعد انفرادی از روی کتاب.
جلسه سوم : بعد از فعالیت های مقدماتی برای تدریس پیام قرآنی ابتدا یک داستان تعریف می کنم مثال( کمک مریم کوچولو به یک پیرزن برای آوردن کیسه ی میوه هایش به خانه) بعد پیام قرآنی را روی تابلو می نویسم کمی از نیکو کاری صحبت می کنم و از چند فراگیر می خواهم پیام قرآنی و ترجمه آن را بخوانند و با توجه به تصاویر بحث و گفت و گو کنند ونتیجه را بگویند. در آخر از فراگیران می خواهم اگر کار خوب انجام دادند برای دانش آموزان تعریف کنند. بعد لوحه را نصب می کنم بعد از پخش فایل صوتی و اشاره من برای خواندن ، با همکاری یکدیگر لوحه را می خوانند . جلسه چهارم طرح درس سوره حمد قرآن دوم ابتدایی درس سوم : بعد از انجام فعالیت های مقدماتی درس را با یک دعای کلاسی شروع می کنم لوحه را روی تابلو نصب می کنم قبل از خواندن دوباره حروف ناخوانا را یاد آوری می کنم و می گویم که حرکت قبل از حروف ناخوانا با فلش به علامت حرف خوانای بعد از آن متصل می شود. بعد لوحه را با اشاره من به طور دسته جمعی می خوانیم اگر لازم بود چندین بار تکرار می کنم تا بهتر یاد بگیرند سپس به صورت فردی یک بار از روی لوحه با اشاره من ویکبار هم از روی کتاب می خوانند.بعد از اینکه اکثریت دانش آموزان به خوبی یاد گرفتند یک شعر ریتمیک را براشون می خوانم تا جواب دهندو جو کلاس شادتر شود (اونی که از همه باهوش تره منم منم اونی که از همه باحال تره منم منم اونی که از همه زرنگ تره منم منم و….) برای انجام یک مسابقه و مرور لوحه مربوط به جلسه قبل واین جلسه 6 آیه را روی تابلو می نویسم و چند بار خواندن آن ها را با بچه ها تمرین می کنم نفر شروع کننده یکی از آیات 1تا 6 را از نفر دیگر می پرسد اگر درست خواند به مرحله ی بعدی می رود و هم چنین خودش باید از نفر بعدی سوال کند اگر غلط گفت حذف می شود . وهمین طور ادامه می یابد تا کسی که همه را بدون غلط بخواند و برنده اعلام می شود.درس را جمع بندی می کنم خلاصه را می گویم از بچه ها می خواهم بگویند از درس جدید چه یاد گرفتند ارزشیابی پایانی هم با همان مسابقه ها مورد سنجش قرار می گیرد.

35دقیقه

تعیین تکلیف

از روی لوحه ها یک بار برای خانوادت بخوان.

5 دقیقه

1 دیدگاه برای طرح درس سوره حمد قرآن دوم ابتدایی درس سوم

  1. admin

    طرح درس سوره حمد قرآن دوم ابتدایی درس سوم

دیدگاه خود را بنویسید

مجموعه طرح درس دوم ابتدایی، یک منبع جامع برای یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح دوم ابتدایی است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل تمامی حوزه‌های آموزشی این سطح را پوشش می‌دهد. دروسی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش و هدیه قرآن و... در این مجموعه گنجانده شده‌اند. با استفاده از این مجموعه، دانش‌آموزان فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند. این مجموعه به عنوان یک راهنما و راهکار مناسب برای دانش‌آموزان در مدارس و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین نتایج را در فرایند یادگیری خود بدست آورند.

در این بخش، لیست طرح درس های پایه دوم دبستان به صورت جداگانه قرار داده شده است. این طرح های درسی که برای هر درس جداگانه طراحی شده اند، به شما کمک می کنند تا به صورت منظم و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه دوم دست یابید. با کلیک بر روی هر طرح درس، می توانید آن را به صورت جداگانه دریافت کنید و با استفاده از آن، به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید. این لیست طرح درس ها، یک راهنمای کاربردی برای شما خواهد بود تا به طور منظم و سازماندهی شده، درس های مورد نیاز خود را به خوبی پیگیری کنید.

طرح درس ریاضی دوم ابتدایی

طرح درس تربیت بدنی دوم ابتدایی

طرح درس علوم دوم ابتدایی

طرح درس فارسی دوم ابتدایی

طرح درس قرآن دوم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی دوم ابتدایی

طرح درس سوره حمد قرآن دوم ابتدایی درس سوم
طرح درس سوره حمد قرآن دوم ابتدایی درس سوم