طرح درس سوره فیل و سوره ماعون قرآن دوم ابتدایی درس دهم

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس سوره فیل و سوره ماعون قرآن دوم ابتدایی درس دهم این طرح درس شامل 6 صفحه ورد قابل ویرایش است و برای دانش آموزان پایه دوم دبستان مناسب است. نام کتاب درسی که در این طرح استفاده می شود، قرآن می باشد و مدت هر جلسه درس برابر با 45 دقیقه است. اهداف کلی این درس شامل آشنایی با تلاوت سوره فیل و سوره ماعون می باشد. همچنین، هدفهای جزئی این طرح درس شامل آشنایی با فضیلت قرائت این دو سوره، علاقه به خواندن زیبا و آهنگین آنها، توانایی خواندن کلمات دارای حرف همزه “أ” و آشنایی با داستان اصحاب فیل می باشد. اهداف رفتاری این طرح درس شامل بیان پیام قرآنی و استفاده از آن در زندگی، توانایی خواندن سوره فیل و سوره ماعون به صورت صحیح و روان، بیان داستان اصحاب فیل با استفاده از تصاویر، نشان دادن همکاری و تلاش با دوستان و روانخوانی کلمات و عبارات دارای حرف “أ” است.

نام کتاب درسی: قرآن مقطع تحصیلی: دوم ابتدایی
موضوع درس: سوره فیل / سوره ماعون
تهیه کننده: مدت جلسه: 45 دقیقه
نام مدرسه: تعداد دانش آموزان: تاریخ:

اهداف
هدف کلی :
آشنایی با تلاوت سوره فیل و ماعون
هدفهای جزئی:
ازفراگیران انتظارمی رود درپایان تدریس:
1-آشنایی با فضیلت قرائت سوره فیل و ماعون
2- علاقه به خواندن زیبا و آهنگین سوره فیل و ماعون
3- توانایی خواندن کلمات دارای حرف همزه «أ»
4- آشنایی با داستان اصحاب فیل
هدفهای رفتاری :
ازفراگیران انتظارمیرود درپایان تدریس:
1-پیام قرآنی را بیاموزد و در زندگی به کار ببرند (شناختی- کاربرد)
2- بتوانند سوره فیل و ماعون را از روی لوحه خوب و روان بخوانند.( دانشی)
3- داستان اصحاب فیل را به کمک تصاویر بیان کنند.(مهارتی)
4- به همکاری و تلاش با دوستانشان علاقه نشان دهند. (عاطفی)
5- کلمات و عبارات دارای أ را روانخوانی کنند. (مهارتی)
6- به صورت دسته جمعی همراه با دوستانش سوره فیل و ماعون را بخوانند. (واکنش)
7- بدون نوار سوره ی فیل و ماعون را قرائت کنند. (روانی حرکتی – مستقل)
8- مهارت روانخوانی جدول ترکیب حروف و حرکات و خواندن کلمات قرآنی را کسب کنند (مهارتی)
رفتار ورودی
1-با همزه کرسی آشنایی دارد.
2- از روی سوره ی عصر روان می خوانند.
ارزشیابی تشخیصی
1-چه کسی می تواند فیل و ماعون را از حفظ بخواند؟
2- می دانید ماعون به چه معناست؟
رسانه های آموزشی
کتاب قرآن – وایت برد – ماژیک – لوحه – نوار آموزشی
روش های یاددهی – یادگیری
تلفیقی از روش های پرسش و پاسخ – بحث گروهی – بازی
مدل چینش کلاس
به صورت ردیفی- گروهی

عنوان
فعالیت های دانش آموزان
فعالیت های معلم
زمان
فعالیت های مقدماتی ارزشیابی رفتار ورودی و ایجاد انگیزه
سرحال و پر انرژی وارد کلاس می شوم با نام خدا شروع به صحبت می کنم و بعد از احوالپرسی از دانش آموزان و حضور و غیاب درس جدید را شروع می کنم .

زمان 5 دقیقه

ارائه درس
برای ایجاد انگیزه با دست سازه ی یک فیل وارد کلاس می شوم بعد از این که توجه دانش آموزان کاملا جلب شد وسوالاتی در ذهنشان ایجاد شد از فراگیران می خواهم سوره ی عصر را به صورت دسته جمعی بخوانند بعد لوحه ی مربوط به سوره ی فیل را روی تابلو نصب می کنم یک بار از روی نوار پخش می کنم تا با اشاره ی من بخوانند و تکرار کنند بعد معنی سوره ی فیل را به صورت شعر می خوانم (کی بو کی بود ابرهه /چیکار می کرد تو مکه /اون آدم خیلی بد /سوی مکه حمله کرد / یک لشگر فیل داشت / یک سپاه عظیم داشت/می رفت به سوی مکه /تا که بکوبه کعبه/چی شد چی شد یکباره / بارون سنگ می باره/ یه عالمه ابابیل/اومد رو لشگر فیل / تو پاهاشون سنگ داره / با دشمنا می جنگه/چی شد چی شد نتیجه /دشمنا نابود شدن / خاکستر و دود شدن /سوره ی فیل نازل شد / قصه ی ما کامل شد) بعد برای آموزش « أ » در کلمه ی مأکول به فراگیران می گویم در فارسی نیز چنین کلماتی وجود دارد مثل مأمور ، که پایشون یا همان صندلیشون حرف الف هست که خوانده نمیشه أ ء را سپس با حرکات شش گانه می نویسم و از فراگیران می خواهم که بخوانند و در ردیف پایین هم همزه را به همراه حرکات می نویسم تا دقیقا زیر هم باشند و موقعی که یک بار خواندند یک بار أ ردیف بالا را بخوانند و یک بار ردیف پایین را تا متوجه شوند که در خواندن هیچ تفاوتی نمی کند . طرح درس سوره فیل و سوره ماعون قرآن دوم ابتدایی درس دهم برای یادگیری بهتر این سوره بازی آدم آهنی را انجام می دهیم در ابتدا عملکرد آدم آهنی را برای فراگیران توضیح می دهم مثال مانند آدم آهنی راه می روم ، سخن می گویم وحرکت دست و سر و … بعد از اینکه دانش آموزان عملکرد آدم آهنی را آموختند یکی از آنان را می خواهم که آدم آهنی شده و شروع به حرکت کند و آیه ی سوره ی مورد نظر را بخواند سپس کودک دوم نیز هم مانند آدم آهنی آرام شمرده شمرده آیه ی دوم را تلاوت کند.
جلسه ی دوم : بعد از انجام فعالیت های مقدماتی سوره ی فیل را از کتاب گویا پخش می کنم تا به صورت دسته جمعی بخوانند لوحه را نصب می کنم و کلماتی که نشانه ی جدید دارند روی تابلو می نویسم تا با اشاره من به صندلی همزه و علامت ساکن روی آن به صورت بخش بخش بخوانند.
جلسه ی سوم : در ابتدا داستان اصحاب فیل را بازبان کودکانه و با توجه به تصاویر کتاب برای بچه ها تعریف می کنم سپس از روی کتاب می خوانند بعد از فرگیران می خواهم هر چه یاد گرفتنند به صورت خلاصه بیان کنند و بعد سوالاتی به صورت درک مطلب از دانش آموزان می پرسم بعد از روی لوحه به صورت فردی می خوانند و کلمات مشکل را روی تابلو می نویسم تا به صورت بخش بخش خوانده و یاد بگیرند .جلسه ی چهارم : طرح درس سوره فیل و سوره ماعون قرآن دوم ابتدایی درس دهم با یک شعر قرآنی که روی تابلو می نویسم درس را شروع می کنم (ما پیرو قرآنیم خوش خو مهربانیم / ما جمله با ایمانیم پرورده ی قرآنیم / قرآن خود را باید شام و سحر بخوانیم /کوشش کنیم همیشه تا معنی اش بدانیم / حکمش عمل نموده از آن جدا نمائیم / پیام محکمش را به دیگران رسانیم) لوحه را نصب می کنم بعد از خواندن سوره داستانش را تعریف می کنم یه پسری بود اسمش یکذب بدین بود. این یکذب بدین چه پسر بدی بود بچه ها… میدونید چرا؟ وای وای وای…یکذب بدین یتیم ها رو از خودش میروند هیچ کسی رو برای کمک کردن به مسکین ها و آدمای فقیر و نیازمند کمک کنه تشویق نمیکرد، از نماز خودش غافل بود، ریا میکرد و نه تنها خودش به یتیما و مسکین ها کمک نمیکرد بلکه نمیذاشت بقیه هم به اونا کمک کنند بچه ها،یکذب بدین یه پدر و مادری داشت.پدرش وقتی که میدید یکذب بدین نمازاشو میخونه بهش پول میداد یکذب بدین هم به همین خاطر هروقت که باباش میومد جلوش نماز میخوند و یه هدیه ای پولی چیزی میگرفت… وای وای وای… بچه ها میدونید چه قدر این کار بده که آدم به خاطر خدا نمازشو نخونه ولی به خاطر پول بخونه؟ یه روز دیگه هم وقتی که مادر یکذب بدین بهش گفت برو نمازتو بخون و یکذب بدین هم رفت نمازشو بخونه، طرح درس سوره فیل و سوره ماعون قرآن دوم ابتدایی درس دهم مادرش کباب درست کرده بود توی سفره گذاشت. یکذب بدین هم وقتی که سر نماز بود مامانش کباب رو توی سفره گذاشت دیگه، وای وای وای… امان از این شیطون بدجنس… اومد و یکذب بدین رو گول زد و یکذب بدین هم سر نماز وقتی که میخواست بره سجده دستشو دراز کرد توی سفره و یه لقمه نون و کباب برداشت و خورد… چه کار بدی بچه ها… بچه ها یه وقتی مثل یکذب بدین شیطون گولتون نزنه ها… لوحه مربوطه را نصب میکنم به صورت فردی می خوانند مطالب را جمع بندی می کنم از بچه ها می خواهم هر چه از درس جدید یاد گرفتند بیان کنند.

35دقیقه

تعیین تکلیف

هم سوره ی فیل و هم سوره ماعون را برای خانواده بخوانید.

5 دقیقه

1 دیدگاه برای طرح درس سوره فیل و سوره ماعون قرآن دوم ابتدایی درس دهم

  1. admin

    طرح درس سوره فیل و سوره ماعون قرآن دوم ابتدایی درس دهم

دیدگاه خود را بنویسید

مجموعه طرح درس دوم ابتدایی، یک منبع جامع برای یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح دوم ابتدایی است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل تمامی حوزه‌های آموزشی این سطح را پوشش می‌دهد. دروسی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش و هدیه قرآن و... در این مجموعه گنجانده شده‌اند. با استفاده از این مجموعه، دانش‌آموزان فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند. این مجموعه به عنوان یک راهنما و راهکار مناسب برای دانش‌آموزان در مدارس و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین نتایج را در فرایند یادگیری خود بدست آورند.

در این بخش، لیست طرح درس های پایه دوم دبستان به صورت جداگانه قرار داده شده است. این طرح های درسی که برای هر درس جداگانه طراحی شده اند، به شما کمک می کنند تا به صورت منظم و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه دوم دست یابید. با کلیک بر روی هر طرح درس، می توانید آن را به صورت جداگانه دریافت کنید و با استفاده از آن، به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید. این لیست طرح درس ها، یک راهنمای کاربردی برای شما خواهد بود تا به طور منظم و سازماندهی شده، درس های مورد نیاز خود را به خوبی پیگیری کنید.

طرح درس ریاضی دوم ابتدایی

طرح درس تربیت بدنی دوم ابتدایی

طرح درس علوم دوم ابتدایی

طرح درس فارسی دوم ابتدایی

طرح درس قرآن دوم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی دوم ابتدایی

طرح درس سوره فیل و سوره ماعون قرآن دوم ابتدایی درس دهم
طرح درس سوره فیل و سوره ماعون قرآن دوم ابتدایی درس دهم