طرح درس جمع دو عدد دو رقمی ریاضی دوم ابتدایی

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس جمع دو عدد دو رقمی در ریاضی دوم ابتدایی، شامل 4 صفحه ورد قابل ویرایش است و برای دانش آموزان پایه پنجم دبستان طراحی شده است. مشخصات کلی این طرح شامل نام و نام خانوادگی طراح، عنوان درس (جمع دو عدد دو رقمی)، سال تحصیلی، کلاس (دوم تعداد دانش آموزان: 25 نفر) و شماره طرح درس است. تاریخ اجرا این طرح درس در ماه آبان قرار دارد و مدت جلسه آن 45 دقیقه است.

هدف اصلی این طرح درس، آشنایی دانش آموزان با مفهوم جمع دو عدد دو رقمی به صورت فرایندی است. در این درس، دانش آموزان با جمع عدد دو رقمی به روش جدید و فرایندی آشنا می‌شوند. همچنین، این طرح درس به منظور تقویت تفکر استقرایی و درک فضایی دانش آموزان طراحی شده است. ارزش مکانی اعداد و ارقام نیز در این درس به دانش آموزان آموزش داده می‌شود و آن‌ها مفهوم فرایندی بودن جمع را درک می‌کنند.

آیا میخواهید دانش آموزان پایه پنجم بتوانند به راحتی دو عدد دو رقمی را با هم جمع کنند؟ طرح درس جدید جمع دو عدد دو رقمی در ریاضی دوم ابتدایی، به شما کمک میکند تا به این هدف برسید.

این طرح درس شامل 4 صفحه ورد قابل ویرایش است و به طور خاص برای دانش آموزان پایه پنجم دبستان طراحی شده است. با این طرح درس، دانش آموزان با جمع دو عدد دو رقمی به روش جدید و فرایندی آشنا می‌شوند. همچنین، این طرح درس به منظور تقویت تفکر استقرایی و درک فضایی دانش آموزان طراحی شده است.

مشخصات کلی
نام ونام خانوادگی طراح : درس : ریاضی سال تحصیلی :
کلاس : دوم تعداد دانش آموزان : 25نفر دبستان :
شماره طرح درس : تاریخ اجرا : آبان ماه مدت جلسه : 45 دقیقه

اهداف
عنوان درس
جمع دو عدد دو رقمی (فرایندی)

کلی
آشنایی با مفهوم جمع های دو رقمی (فرایندی)

جزئی
با جمع عدد دو رقمی به روش جدید ( فرایندی) آشنا شود .
تقویت تفکر استقرایی
تقویت درک فضایی
درک ارزش مکانی اعداد و ارقام
درک مفهوم فرایندی بودن جمع

رفتاری
1) جمع های دو رقمی ر انجام می دهد .
2) مفهوم فرایندی را بیان می کند .
3) ابتدا عددی را که ارزش مکانی بیشتری دارد را جمع می کند .
4) از سمت چپ شروع می کند .

مراحل فعالیت در کلاس
قبل از شروع درس
1) سلام و احوال پرسی
2) خواندن پیام فرآنی هفته
3) حضور و غیاب و از نبود احتمالی دانش آموزم اظهار ناراحتی می کنم.
4) دقت در وضع جسمی و روحی دانش آموزان .

رفتار ورودی
رقم را می شناسد .
عدد نویسی را بلد است . با ارزش مکانی اعداد آشناست .
جمع اعداد یک رقمی را بلد است .
جمع اعداد دو رقمی مختوم به صفر را بلد است .
گسترده نویسی را بلد است .

ارزشیابی تشخیصی
عدد 51 چند رقم دارد ؟ رقم های آن چیست ؟ یک عدد دو رقمی دیگر با این رقم ها بساز .
با کارت 5 و 8 عدد دو رقمی بساز ، بنویس و بخوان .
حاصل جمع 6+7 چند می شود ؟
حاصل جمع 40+30 چند می شود .
عدد های 45 و 78 و 34 را گسترده بنویسید .
ادامه ی اعداد زیر را بنویس

شیوی ی تدریس

مواد آموزشی
مجسم و نیمه مجسم و مجرد 0 پرسش و پاسخ – تکرار و تمرین – گروهی – اکتشافی -مکاشفه ای
کیت ریاضی – ماژیک – جدول یکی دهتایی – بسته های یکی و ده تایی . .

مراحل فعالیت در کلاس

ارائه ی مطلب
برای ایجاد انگیزه چند تصویر را که داریم شود با آن ها جمع فرآیندی را توضیح داد را به بچه ها نشان می دهیم .
از ارزشیابی تشخیصی درسمان را شروع می کنیم .
ابتدا یک دانش آموز را می آوریم و به او می گوییم از دسته های یکی و ده تایی 25 تا را بردارد سپس سوال می کنم : چند ده تایی برداشتی ؟ چند یکی برداشتی ؟ یکی ها را در کدام دست قرار دادی ؟ چرا ؟ ده تایی را در کدام دست قرار دادی؟ چرا ؟ و همین سوال ها را از گروه ها هم می پرسم نمی گویم درست یا غلط است اگر درست بود و بچه ها هم همان جواب را دادند تشویق می کنم دوباره درباره ی این عدد سوالاتی را می پرسم : چند رقمی است ؟ رقم های آن چیست ؟ ارزش کدام بیش تر است ؟ چرا ؟
سپس دانش آموز دیگری را می آورم و از او می خواهم عدد 42 را بردارد . و همان سوال ها را می پرسم . چند دهتایی برداشتی ؟ چند یکی برداشتی ؟ یکی ها را در کدام دست قرار دادی ؟ چرا ؟ دهتایی را در کدام دست قرار دادی ؟ چرا ؟ از یک دانش آموز دیگر می خواهم بیاید و نماد جمع را در دست بگیرد و بین دو دانش آموز بایستد . از بچه ها می پرسم می خواهیم چه کار کنیم ؟ بچه ها : جمع کنیم . سپس دانش آموز دیگر با نماد مساوی می آید طرح درس جمع دو عدد دو رقمی ریاضی دوم ابتدایی و کنار این ها می ایستد . به بچه ها می گویم بچه ها ما هر کاری را می خواهیم انجام دهیم اگر به ترتیب و مرحله به مرحله انجام دهیم در آن کار موفق تر هستیم . پس برای جمع کردن هم باید مرحله به مرحله کار انجام دهیم ما به این روش مرحله به مرحله فرایندی می گوییم .
پس فرایندی یعنی چه ؟ مرحله به مرحله . دوستای خوبم ما اول رقم هایی را جمع می کنیم که ارزش بیشتری داشته باشند . از یک دانش آموز دیگر می خواهم بیاید و کنار نماد مساوی بایستد . از دانش آموز اول می خواهم یکی از دست هایش را که نی وجود دارد را به او بدهد از بچه ها می پرسم : مرحله ی اول است یکی را بدهد یا دهتایی ؟ بچه ها : ده تایی . معلم : چرا ؟ بچه ها : چون ارزش آن بیشتر است . از دانش آموز دوم هم می خواهم دهتایی خود را به دانش آموز سوم بدهد . از بچه ها می پرسم چند ده تایی شد ؟ بچه ها : 6 ده تایی . ولی بچه ها این 4 ده تایی را با کل عدد 25 جمع کردیم . حالا چند تا داریم ؟ 65 تا . خوب حالا نوبت یکی از عدد های دوم است . که به حاصل جمع اولی اضافه می کنیم . می شه چند تا ؟ 67 تا . حالا چند یکی داریم ؟ 7 یکی . آفرین . عدد های ما چند رقمی بود ؟ دو رقمی . طرح درس جمع دو عدد دو رقمی ریاضی دوم ابتدایی چند مرحله انجام دادیم ؟ دو مرحله . به این جمع چه بگوییم ؟ فرایندی . فرایندی یعنی چه ؟ مرحله به مرحله . مرحله ی اول ؟ ده تایی عدد دوم را با کل عدد اول جمع کردیم . چرا ؟ چون ارزش دهتایی ها بیش تر است . مرحله ی دوم ؟ یکی های عدد دوم را با حاصل جمع قبلی جمع کردیم . . چرا ؟ چون ارزش آن کم تر است .
سپس همین کار را روی تخته و در جدول ارزش مکانی انجام می دهیم .
سپس با شکل توضیح می دهیم .
جمع 34+51 را روی تخته می نویسیم و از دانش آموزان می خواهم روی طلق خود انجام دهند و فرایندی حل کنند .
نکته : دانش آموزان باید گسترده نویسی اعداد را بلد باشند .
چون در جمع و تفریق فرایندی عدد دوم گسترده می شود .

ارزشیابی تکمیلی

کتاب ها را باز کنند و تمرین ها را به عنوان ارزشیابی پایانی حل کنند و من ارزشیابی می کنم همچنین چند تمرین را روی طلق انجام می دهند .
و برای ما توضیح می دهند .

تعیین تکلیف
از بچه ها می خواهم تحقیق کنند چه کار هایی در زندگی روزمره انجام می دهند که مرحله به مرحله و فرایندی می باشد .
5 جمع فرایندی را انجام دهند و بیاورند .
پلی کپی را که تهیه کرده ام به آن ها می دهم تا در خانه انجام بدهند .

1 دیدگاه برای طرح درس جمع دو عدد دو رقمی ریاضی دوم ابتدایی

  1. admin

    طرح درس جمع دو عدد دو رقمی ریاضی دوم ابتدایی

دیدگاه خود را بنویسید

مجموعه طرح درس دوم ابتدایی، یک منبع جامع برای یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح دوم ابتدایی است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل تمامی حوزه‌های آموزشی این سطح را پوشش می‌دهد. دروسی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش و هدیه قرآن و... در این مجموعه گنجانده شده‌اند. با استفاده از این مجموعه، دانش‌آموزان فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند. این مجموعه به عنوان یک راهنما و راهکار مناسب برای دانش‌آموزان در مدارس و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین نتایج را در فرایند یادگیری خود بدست آورند.

در این بخش، لیست طرح درس های پایه دوم دبستان به صورت جداگانه قرار داده شده است. این طرح های درسی که برای هر درس جداگانه طراحی شده اند، به شما کمک می کنند تا به صورت منظم و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه دوم دست یابید. با کلیک بر روی هر طرح درس، می توانید آن را به صورت جداگانه دریافت کنید و با استفاده از آن، به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید. این لیست طرح درس ها، یک راهنمای کاربردی برای شما خواهد بود تا به طور منظم و سازماندهی شده، درس های مورد نیاز خود را به خوبی پیگیری کنید.

طرح درس ریاضی دوم ابتدایی

طرح درس تربیت بدنی دوم ابتدایی

طرح درس علوم دوم ابتدایی

طرح درس فارسی دوم ابتدایی

طرح درس قرآن دوم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی دوم ابتدایی

طرح درس جمع دو عدد دو رقمی ریاضی دوم ابتدایی
طرح درس جمع دو عدد دو رقمی ریاضی دوم ابتدایی