طرح درس همزه قرآن دوم ابتدایی

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس همزه قرآن دوم ابتدایی شامل 4 صفحه ورد قابل ویرایش است. این طرح درس برای دانش آموزان پایه دوم دبستان طراحی شده است. در این درس، موضوع آموزش همزه در قرآن به دانش آموزان آموزش داده می شود. برای این منظور، وسایل کمک آموزشی مانند ماژیک و تخته، کلاس و کتاب قرآنی گلبرگ های گروه بندی استفاده می شود. هدف کلی این درس، آموزش همزه در قرآن است. اهداف جزئی این درس شامل آشنایی کودکان با همزه همراه با حرکات دیگر و توانایی تلفظ صحیح همزه در کلمات قرآنی است. علاوه بر اهداف آموزشی، اهداف رفتاری نیز برای این درس تعیین شده است. این اهداف شامل تقویت علاقه دانش آموزان به قرآن و یادگیری آن، آموزش همزه در کنار حرکات مختلف، توانایی پیدا کردن کلمات همزه دار در درسهای گذشته و ایجاد علاقه به کمک به دیگران است. در ورودی این درس، معلم با روحیه و انرژی بالا و با لبخند وارد کلاس می شود و س

طرح درس
نام درس : آموزش قرآن
مقطع : دوم ابتدائی
موضوع درس : آموزش همزه
وسایل کمک آموزشی : ماژیک و تخته – کلاس – کتاب قرآنی گلبرگ های گروه بندی
اهداف :
هدف کلی : آموزش قرآن درس همزه (ء)
هدف جزئی :
1- آشنایی کودکان با همزه همراه با حرکات دیگر
2- دانش آموز بتواند همزه را در کلمات قرآنی در کنار هر حرکت درست تلفظ کند و تشخیص دهد .
اهداف رفتاری
1- تقویت علاقه دانش آموزان به قرآن کریم و یادگیری آنو توشیق به کمک به دیگران (عاطفی )
2- همزه را در کنار حرکات مختلف یاد بگیرد و نمونه ها را بخواند (دانش – مهارت)
3- دانش آموز برای جلسه بعد 5 کلمه همزه دار در درسهای گذشته پیدا کند و در دفتر خود بنویسد با کمک پدر و مادر.
4- ایجاد علاقه به کمک به دیگران (عاطفی)
رفتار ورودی: معلم سرحال و پر انرژی و با روی گشاده و شاداب وارد کلاس می شود و به دانش آموزان سلام و احوالپرسی می کند . سلام بچه ها حالتون خوبه ؟ دماغتون چاقه ، حال دست و پاهاتون چطوره خوبه ؟ حال دفتر و کتابها چطور همگی خوبن ، حال مامان و بابا ، آجی و داداشی چطور ؟
بچه ها همه شاد می شن و می خندن و می گن همه خوبن .
معلم خوب الحمدالله خدارو شکر که همه خوبن ایشالا که همیشه همینطور خوب باشن .
بچه های گلم از جاهاتون معلومه که غایب نداریم !
بچه ها بله همه حاضرند ، معلم الحمدالله که حال همه خوبه و همه هستن.
معلم بسم الله الرحمن الرحیم را پای تابلو می نویسد. و باز هم به دانش آموزان یادآوری می کند که هر کاری را با نام خداوند شروع کنند .
دیدن تکالیف : معلم : خوب عزیزانم ان شااله که تکالیفتون رو انجام دادین بگذارین روی میز بیام ببینم .( آفرین آفرین احسنت هزار آفرین به همه شما که اینقدر خوب تکالیفتون رو انجام دادید .
ارزشیابی تشخیص :
معلم : ببینم گلهای نازم درس جلسه قبلتون رو یاد گرفتید ؟ درسمون چی بود ؟ یکی از دانش آموزان : خانم سوره نصر ، آفرین احسنتم ، حالا همتون سوره نصر رو با هم یکصدا و بلند بخونید. هزار آفرین به شما شکوفه های قرآن . حالا خودتون رو یک تشویق جانانه بکنید تا هم سرحال باشید هم درس امروز رو شروع کنیم .
ایجاد انگیزه و ارائه تدریس :
گلهای نازم : بچه های کوچه اتل و متل همون ( َ ِ ُ ) رو که یادتون هست بهتون گفته بودم شعرش رو یکبار دیگه با هم می خونیم تا یادتون بیاد (معلم پای تابلو اتل و متل زیر را می نویسد ).
اتل متل ( َ ) بالا سر ( ِ ) زیر سر ( ُ ) برو بالا ( او) ناقلا زیرک و بلا (یـ) با عصا (ی) با عصا ( ً ٍ ٌ ) اَن و اِن و اُن
یادتون اومد : آفرین به شما عزیزانم یادتون باشه شعرش رو خوب حفظ کنید و با هم بخونید.
خوب گلهای من: دوست دارید با یک بچه دیگه در کوچه اتل و متل آشنا بشید؟ این بچه خوب و همربان اسمش همزه (ء) کوچه اوست که چون غذا نمی خوره خیلی کوچک و ضعیف مونده مثل شما بچه های گل من بزرگ نشده ، معلم شکل همزه (ء) را کنار اتل متل ها می نویسید . طرح درس همزه قرآن دوم ابتدایی( شما که از نعمتهای خوب خدا استفاده می کنید و از پدر و مادرتون برای تهیه این نعمتها زحمت می کشند تشکر می کنید .) این همزه کوچلوی ما یک مشکلی داشت و اونم این بود که (صداش گرفته بود ) و نمی تونست صحبت کند . هرچه از او می پرسیدند فقط می گفت ( اِ )
بچه های مهربان قرآنی ما که به همه کمک می کردند تصمیم گرفتند به همزه کوچلو کمک کنند تا صداش باز بشه بنابراین همه جا همراه او بودند .( معلم شکل بچه های قرآنی یعنی( َ ِ ُ ) ( ً ٍ ٌ ) را روی تابلو می نویسد.)
همزه کوچلو با هر کدام از بچه های کوچه اتل متل که بازی می کرد صدای او را در می آورد و صداش کم کم باز شده بود .
همزه کوچلو با ( َ ) که بازی می کرد صدای ( ءَ ) در می آورد .
با ( ِ ) که بازی می کرد صدای ( ءِ ) در می آورد.
با ( ُ ) بازی می کرد صدای ( ءُ ) و با ( ً ) که بازی می کرد صدای ( ءً ) در می آورد. و با ( ٍ ) که بازی می کرد صدای ( ءٍ ) در می آورد بچه ها از اینکه توانسته بودند به او کمک کنند خیلی خوشحال بودند .
معلم چند کلمه حمزه دار پای تابلو می نویسد و با حرکات روی آن ها بازی می کند و از بچه ها سوال می کند. مثل: ماءٌ – سماءٍ و …
گروه بندی و ارزشیابی تکوینی
معلم و دانش آموزان را به 5 گروه 3 نفره تقسیم می کند و بعد لوحه صفحه 45 کتاب قرآن کلاس دوم را که کلمات همزه دار است به تابلو نصب کی کند . و از دانش آموزان می خواهد که کتابها را باز نکنند و به تابلو نگاه کنند و همه دسته جمعی کلمات را با هم بخوانند و خود معلم از روی لوحه فقط خط می برد . طرح درس همزه قرآن دوم ابتدایی چند بار به این صورت ادامه می دهیم بعد از دانش آموزان می خواهیم با هم گروهای خود به مدت 2 دقیقه تمرین کنند . بعد از یک نفر از اعضای هر گروه به انتخاب معلم خواسته می شود که با اشاره معلم هر بخشی از کلمات آن بخش را بلند بخواند و بقیه دانش آموزان از روی کتاب خود فقط خط ببرند در صورت درست خواندن تشویق شود و اگر اشکالی داشت همانجا بر طرف شود .
ارزشیابی پایانی :
دانش آموز با اشاره معلم به هر یک از کلمات لوحه آن را درست بخواند
ارائه تکلیف : در منزل لوحه را تمرین کند و برای جلسه بعد برای هر حرکت همزه ( ءَ ءِ ءُ ءً ءٍ ءٌ ) یک کلمه قرآنی از درسهای گذشته پیدا کند به کمک والدین بنویسد و بیاورد .

1 دیدگاه برای طرح درس همزه قرآن دوم ابتدایی

  1. admin

    طرح درس همزه قرآن دوم ابتدایی

دیدگاه خود را بنویسید

مجموعه طرح درس دوم ابتدایی، یک منبع جامع برای یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح دوم ابتدایی است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل تمامی حوزه‌های آموزشی این سطح را پوشش می‌دهد. دروسی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش و هدیه قرآن و... در این مجموعه گنجانده شده‌اند. با استفاده از این مجموعه، دانش‌آموزان فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند. این مجموعه به عنوان یک راهنما و راهکار مناسب برای دانش‌آموزان در مدارس و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین نتایج را در فرایند یادگیری خود بدست آورند.

در این بخش، لیست طرح درس های پایه دوم دبستان به صورت جداگانه قرار داده شده است. این طرح های درسی که برای هر درس جداگانه طراحی شده اند، به شما کمک می کنند تا به صورت منظم و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه دوم دست یابید. با کلیک بر روی هر طرح درس، می توانید آن را به صورت جداگانه دریافت کنید و با استفاده از آن، به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید. این لیست طرح درس ها، یک راهنمای کاربردی برای شما خواهد بود تا به طور منظم و سازماندهی شده، درس های مورد نیاز خود را به خوبی پیگیری کنید.

طرح درس ریاضی دوم ابتدایی

طرح درس تربیت بدنی دوم ابتدایی

طرح درس علوم دوم ابتدایی

طرح درس فارسی دوم ابتدایی

طرح درس قرآن دوم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی دوم ابتدایی

طرح درس همزه قرآن دوم ابتدایی
طرح درس همزه قرآن دوم ابتدایی