طرح درس سرگذشت دانه علوم دوم ابتدایی درس نهم

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس سرگذشت دانه علوم دوم ابتدایی درس نهم تشکیل شده از 4 صفحه ورد و قابل ویرایش می باشد درس سرگذشت دانه شامل عناوینی مانند آزمایش کنید، علم و زندگی، فعالیت ها، مشاهده کنید، ایستگاه فکر و گفت و گو کنید است. هدف کلی این درس آشنایی دانش آموزان با انواع دانه ها و مفهوم آن و چگونگی رشد آنها است.

برای دستیابی به این هدف، اهداف جزئی درس شامل درک کنند به چه چیزی دانه می گویند، توانایی فهرست کردن انواع دانه ها، شناخت شباهت و تفاوت دانه ها و آشنایی با سرگذشت دانه ها است. اهداف رفتاری درس نیز شامل فعالیت فعال در جلسات، توانایی نقاشی دانه ها، جمع آوری دانه های مختلف، فعالیت در آزمایشات کلاسی، توانایی پرورش دانه تا تبدیل گیاه، توجه به کاربرد دانه ها و نگهداری آن‌ها و توان و …

طرح درس روزانه
نام کتاب
علوم تجربی
پایه
دوم دبستان
عنوان درس
سرگذشت دانه
زمان
45 دقیقه
عناوین درس
آزمایش کنید، علم و زندگی، فعالیت ها، مشاهده کنید، ایستگاه فکر، گفت و گو کنید و …

هدف کلی
دانش آموزان با انواع دانه ها و مفهوم آن و چگونگی رشد آنها آشنا شوند.

اهداف جزئی
درک کنند به چه چیزی دانه می گویند.
بتواند انواع دانه را فهرست کند.
به شباهت و تفاوت دانه ها پی ببرد.
با سرگذشت دانه ها آشنا شود.

اهداف رفتاری
بتوند در فعالیت ها فعال باشد.
بتواند نقاشی دانه ها را بکشد
دانه های مختلف را جمع آوری کند.
در آزمایشات کلاس فعال باشد.
به پرورش دانه تا تبدیل گیاه عمل کند.
دانه های مختلف را با توجه به کاربردشان مورد توجه قرار دهد.
بتواند دانه های مختلف را بکارد و نگهداری کند.
روحیه ونگرش همکاری داشته باشند.
از دانه و سرگذشت آن به قدرت خدا پی ببرند.
به سمت شناخت دیگر نعمت های خدا سوق داده شوند.

روش‌های تدریس و مدل کلاس
روش همیاری، روش فعال و کارآیی تیمی، با تاکید بر رویکرد فناوری ارتباطات و اطلاعات

مواد و رسانه‌های آموزشی
کتاب درسی، رایانه ،پروژکتور، سی دی یا پاورپوینت تهیه شده توسط معلم، ماژیک ،تخته، دانه های مختلف

آمادگی و ایجاد انگیزه
6 دقیقه
سلام و احوال پرسی، حضور و غیاب، توجه به حالات جسمی و روحی دانش آموزان،رفع مشکلات اجتماعی فردی و تیمی دانش آموزان
ذکر حدیثی از امام باقر (ع) : حسادت از اخلاق مومن نیست جز در جستجوی علم

روشن کردن پروژکتور و نشان دادن اولین اسلاید یا مضمون (خداست که دانه ها و هسته ها را در زیر خاک می رویاند)

ارزشیابی ورودی
6 دقیقه
پرسش و پاسخ از درس قبلی جهت اطمینان از یادگیری آنان
سوالاتی از دانش آموزان برای پی بردن به اطلاعات پایه آنها از دانه ها
مثلا دانه چیست؟ کی میتونه چند تا دانه نام ببره ؟

ارائه درس
20 دقیقه
با عنایت به طرح کارایی تیم، اجرای زیر توسط معلم و فراگیر انجام میشود

در ابتدا اعضای تیم ها را که به صورت ناهمگن انتخاب شده اندرا در 5گروه چند نفره به همراه نقش های آنها(نماینده و منشی و..) قرار می دهیم. حال معلم با روشن کردن پروژکتور به پخش یک کلیپ 5 دقیقه ای با محوریت دانه و سرگذشت آن (به صورت فیلم استریپکه طی زمان طولانی رشد گیاه را نمایش می دهد)اقدام می کند و از تیم ها می خواهد کتاب را بسته و با دقت گوش فرا دهند.
بعد از اتمام فیلم، معلم شروع به سخن می کند و می گوید بچه ها امروز می خواهیم در مورد دانه صحبت کنیم. طرح درس سرگذشت دانه علوم دوم ابتدایی درس نهم حال شما دیدید که دانه از کجا می آید و چه شرایطی را طی می کندتا تبدیل شود به … (البته بهتر است این مطلب را به صورت پرسش هایی مطرح کندتا تیم ها پس از مشورت باهم دهند. )
در ادامه ما می توانیم با بیرون آوردن چند نمونه دانه از جیب نمونه های ملموسی از دانه را به فراگیران نشان دهیم و حتی به دو تیم دانه بدهیم تا به خانه ببرد و آن را بکارد و به کلاس بیاورد.
درصورتی که کلاس مشتاق باشد به سراغ اسلاید ها می رویم و در قالب جملات ساده (حتما برگرفته از کتاب درسی باشد) مفاهیم دانه را آموزش می دهیم و از بچه ها می خواهیم میوه هایی را که با خود آورده اند بیرون آورند وتیم بعد از بررسی آنها به گفت و گو درس پاسخ دهند و به صورت تیمی گزارش دهند.

ارزشیابی پایانی و جمع بندی
7 دقیقه
حال ارزشیابی تکوینی را جهت اطمینان از توجه کامل فراگیران به موضوع درسی و رفع اشکالات احتمالی در حین تدریس انجام می دهیم.که همان گزارش که تیم ها می دهند میتواند خود ارزشیابی تکوینی تلقی شود.
برای نیل به اهداف کلی از چند نفر به صورت تصادفی سوالات مختلفی می پرسیم.
در این قسمت از تکنیک (یک سوال مطرح کن) استفاده می کنیم. بدین صورت که با هدایت معلم یکی از فراگیران سوالاتی از قسمت های مختلف درسی می پرسند و فراگیران دیگر به آنها پاسخ می دهند و در صورت نیاز به چند آدرس وبلاگ یا وب سایت با محوریت دانه اشاره می کنیم که در صورت علاقه فراگیران بتوانند با کمک والدین خود به آن ارجاع کنند.

تعیین تکلیف
6 دقیقه
بعد از ذکر نکات اخلاقی در باب تعلق نعمت های بزرگی از طرف خداوندبه ما انسان ها و لزوم شکر گذاری از آنها، برای جلسه آینده، از فراگیران می خواهیم :
– متن درسی را خوانده و به سوالات مختلف در متن درس مربوطه پاسخ دهند.
– دانه هایی را که به آنها سپرده شد را بکارند و نتیجه کار را به کلاس بیاورند.
– در صورتی که مطالب علمی از اینترنت پیدا کردند به عنوان مطلبی کمک درسی به کلاس بیاورند.
– با کمک تیم خود دانه های قابل دسرس خود را جمع آوری کنند و با ذکر نامشان بر روی مقوایی بچسبانند و با خود بیاورند.
و با شعار همیاری زیر کلاس را پایان می دهیم (شکر گزاری از خدا با زبان و عمل)

راهنمای تدریس ( نکات آموزشی و فعالیت های پیشنهادی )
از بچه ها بخواهید در گروه های دو نفری تعدادی دانه سالم از انواع مختلف لوبیا، باقلا و نخود را تهیه و دانه ها را روی دستمال تمیزی خیس کنند و پس از رشد به خاک منتقل و رویدادهای رشد دانه ها را به دقت مشاهده و با نقاشی یا عکس گرفتن ثبت کنند.
وقتی بچه ها دانه می کارند، توجه آنها را به این نکته جلب کنید که در طبیعت، دانه ها بدون مراقبت ما سبز می شوند و در واقع خداوند مهربان آنچه مورد نیاز دانه بوده است را در همه مراحل رشد آن در اختیارش قرار داده است، از بچه ها بخواهید در این باره باهم گفتگو کنند.
همچنین دانش آموزان باید میزان رشد بخش های گیاه را اندازه گیری کنند. مثلاً طول ساقه را اندازه گیری و یا تعداد برگ ها را بشمارند، نتایج را در زمان های مختلف ثبت و در فاصله های زمانی تنظیم و گزارش کنند. بچه ها باید مشاهدات خود را با واژه های خود بیان کنند و جدول را نیز به تدریج با رشد لوبیا تکمیل کنند. آنها باید گیاه کاشته شده حداقل یک گروه دیگر را مشاهده و با کار خود مقایسه کنند.
هر چه دقت بچه ها در بیان جزئیات بیشتر باشد، به این معنی است که مشاهده دقیق تری را انجام داده اند. طرح درس سرگذشت دانه علوم دوم ابتدایی درس نهم در صورت امکان در مدرسه یا کلاس مکانی را به نگهداری گیاهان کاشته شده اختصاص دهید. همچنین از والدین دانش آموزانی که در این باره اطلاعات و تجربه دارند، کمک بگیرید.
از بچه ها بخواهید از انواع دانه ها در غذاها و خوراکی های خانواد هشان فهرست تهیه و فهرست هایشان را با هم ادغام کنند. آنان می توانند فهرست خود را به دیوار کلاس آویزان کنند و در کنار هر دانه، نمونه واقعی آن را نیز بچسبانند. بچه ها می توانند درباره غذاهایی هم که از این دانه ها تهیه می شوند اطلاعات جمع آوری و گزارش کنند.
دانه های گیاهان استفاده های گوناگونی دارند مثلاً از دانه آفتاب گردان، سویا، کلزا، روغن خوراکی؛ از کرک های دانه پنبه، پارچه و از دانه های بادام و بادام زمینی کرم، صابون و مواد آرایشی تهیه می شود. دانه ساییده شده گیاه کاکائو و میوه وانیل برای تهیه شیرینی و بستنی به کار می رود. میوه ساییده سماق، فلفل و زیره به عنوان چاشنی و دانه بو داده و ساییده شده قهوه به عنوان نوشیدنی مصرف می شود. دانه به و میوه خاکشیر استفاده دارویی دارند.
بخش های مختلف دانه ها غذای ماست.مثلاً در بادام همه دانه را می خوریم و درباقلا پوسته را جدا کرده و بقیه را می خوریم.
جانورانی مثل گنجشک، قمری، سنجاب، موش، خفاش از دانه ها و میوه ها تغذیه می کنند. دانه هایی که سبک اند و یا زائده ای به شکل بال یا پر دارند، به کمک باد جابه جا می شوند.
لوبیا به علت آسانی کار انتخاب شده است. ممکن است بچه ها تجربه کاشتن دانه های دیگری را داشته باشند یا بخواهند این تجربه را به دست آورند. بنابراین از آنها بخواهید در خانه و یا در صورت امکان در مدرسه دانه های مختلف را خیس کنند و بعد بکارند و با یکدیگر مقایسه کنند. به ویژه از آنها بخواهید به کمک والدین خود بذر سبزیجات گوناگون را بکارند و از محصول آنها استفاده کنند.
در صورت امکان بچه ها را به باغ یا مزرعه ببرید تا مراحلی از چرخه زندگی یک گیاه را از نزدیک مشاهده و از آن گزارش تهیه کنند.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح درس سرگذشت دانه علوم دوم ابتدایی درس نهم”

مجموعه طرح درس دوم ابتدایی، یک منبع جامع برای یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح دوم ابتدایی است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل تمامی حوزه‌های آموزشی این سطح را پوشش می‌دهد. دروسی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش و هدیه قرآن و... در این مجموعه گنجانده شده‌اند. با استفاده از این مجموعه، دانش‌آموزان فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند. این مجموعه به عنوان یک راهنما و راهکار مناسب برای دانش‌آموزان در مدارس و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین نتایج را در فرایند یادگیری خود بدست آورند.

در این بخش، لیست طرح درس های پایه دوم دبستان به صورت جداگانه قرار داده شده است. این طرح های درسی که برای هر درس جداگانه طراحی شده اند، به شما کمک می کنند تا به صورت منظم و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه دوم دست یابید. با کلیک بر روی هر طرح درس، می توانید آن را به صورت جداگانه دریافت کنید و با استفاده از آن، به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید. این لیست طرح درس ها، یک راهنمای کاربردی برای شما خواهد بود تا به طور منظم و سازماندهی شده، درس های مورد نیاز خود را به خوبی پیگیری کنید.

طرح درس ریاضی دوم ابتدایی

طرح درس تربیت بدنی دوم ابتدایی

طرح درس علوم دوم ابتدایی

طرح درس فارسی دوم ابتدایی

طرح درس قرآن دوم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی دوم ابتدایی

طرح درس سرگذشت دانه علوم دوم ابتدایی درس نهم
طرح درس سرگذشت دانه علوم دوم ابتدایی درس نهم