طرح درس تشدید اتصالات قرآن دوم ابتدایی درس درس دوم

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس تشدید اتصالات قرآن دوم ابتدایی درس درس دوم تشکیل شده از 4 صفحه ورد و قابل ویرایش می باشد این طرح درس به منظور آشنایی دانش‌آموزان پایه دوم دبستان با تشدید و اتصالات در قرآن تهیه شده است. این درس شامل 4 صفحه ورد قابل ویرایش است و به عنوان درس دوم قرآن در پایه دوم ابتدایی قرار دارد. هدف اصلی این طرح درس، آشنایی دانش‌آموزان با حروف ناخوانا و تشدید در قالب قرآن است.

در این درس، دانش‌آموزان با کلمات تشدید دار آشنا شده و مهارت خواندن آن‌ها را تقویت می‌کنند. همچنین با خواندن کلمات و عبارات دارای حروف ناخوانا یا اتصال، مهارت خواندن آن‌ها را نیز بهبود می‌بخشند. همچنین، در این درس، سوره‌های ناس، فلق و عصر نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند و دانش‌آموزان با قرائت آن‌ها آشنا می‌شوند. امیدواریم این طرح درس، بهبود مهارت خواندن دانش‌آموزان را در قرآن و ایجاد علاقه برای یادگیری آن، بهبود بخشد.

نام کتاب درسی: قرآن مقطع تحصیلی: دوم ابتدایی
موضوع درس: تشدید، اتصالات
تهیه کننده: مدت جلسه: 45 دقیقه
نام مدرسه: تعداد دانش آموزان: تاریخ:

اهداف
هدف کلی :
آشنایی با تشدید و حروف ناخوانا در قرآن
هدفهای جزئی:
ازفراگیران انتظارمیرود درپایان تدریس:
1-آشنایی با حروف ناخوانا در قالب حروف متمایز (رنگی)
2- تقویت مهارت خواندن کلمات تشدید دار
3- کسب مهارت خواندن کلمات و عبارات دارای حروف ناخوانا یا اتصال
4- یاد آوری قرائت سوره های ناس ، فلق ، عصر
هدفهای رفتاری :
ازفراگیران انتظارمیرود درپایان تدریس:
1-کلمات و عبارات دارای تشدید را بخش بخش بخوانند .(عاطفی – واکنش)
2- از روی لوحه حروف ناخوانا وتشدید دار را به درستی بخوانند (واکنش)
3- پیام قرآنی را به زندگی روزمره ربط دهند.(درک و فهم)
4- برای یاد گیری قرآن و خواندن مستمر آن علاقه نشان دهند. ( عاطفی)
5- مثال هایی ازکلماتی که حروف ناخوانا دارند بزنند (درک و فهم)
6- از روی لوحه حروف ناخوانا را در کلمات را پیدا کنند. (اجرای مستقل)
رفتار ورودی
1-دانش آموزان با حروف آشنا هستند.
2-حروف ناخوانا و تشدید دار را در فارسی تشخیص می دهند.
ارزشیابی تشخیصی
1-چه کسی می تواند سوره ناس را بخواند؟
2- یک کلمه ی تشدید دار بگویید؟
3- آیا حرف (و) در کلمه ی خواهر خوانده می شود؟
رسانه های آموزشی
کتاب قرآن – نوار آموزشی – وایت برد – ماژیک – لوحه
روش های یاددهی – یادگیری
تلفیقی از روش های پرسش و پاسخ – بحث گروهی
مدل چینش کلاس
به صورت ردیفی

عنوان
فعالیت های دانش آموزان
فعالیت های معلم
زمان
فعالیت های مقدماتی ارزشیابی رفتار ورودی و ایجاد انگیزه
با لبخند همیشگی وارد کلاس شده سلام واحوالپرسی می کنم بعد از حضور وغیاب و رسیدگی به تکالیف جلسه قبل (انس با قرآن درخانه ) و اطمینان از یادگیری درس جلسه ی قبل با نام خدای مهربان کلاس درس را شروع می کنم .

زمان 5 دقیقه

ارائه درس
در ابتدا با خواندن یک شعر قرآنی در دانش آموزان ایجاد انگیزه می کنم تا توجهشان جلب شود.بعد از دانش آموزان می خواهم دو گروه سوره ی ناس را که سال قبل خوانده اند آیه به آیه بخوانند و دو گروه دیگر تکرار کنند .سپس به صورت انفرادی و دانش آموزان داوطلب می خوانند. برای یاد آوری کلمات تشدید دار چند کلمه مثل بننا ، نققاشی ، می نویسم بعد از فراگیران می پرسم آیا کلمه ی بننا این طوری نوشته می شود ؟ می گویند نه ، آنگاه شکل صحیح کلمه را می نویسم بنّا بعد می پرسم این کلمه چند تا (ن) دارد ؟ می گویند یکی بعد به تشدید اشاره می کنم و می گویم به جای یکی از (ن) ها چه گذاشتیم می گویند تشدید، چند کلمه ی تشدید دار دیگر می نویسم و می گویم 1- هروقت کلمه ای یک حرف تشدید داشته باشد آن حرف را دوبار می خوانیم 2 – حروف مشدد یکبار با حروف صدادار قبلش ویک بار با حرکت خودش خوانده می شود. بعد لوحه را روی تابلو نصب می کنم و با اشاره من می خوانند سپس به صورت انفرادی و در آخر از روی کتاب خوانده می شود . جلسه ی دوم : بعد از انجام فعالیت های مقدماتی از آموخته های جلسه قبل ارزشیابی می کنم بعد سوره ی فلق را به روش های قبلی یادآوری می کنم بعد لوحه را روی تابلو نصب می کنم در ابتدا دسته جمعی با اشاره من می خوانند سپس به صورت انفرادی . طرح درس تشدید اتصالات قرآن دوم ابتدایی درس درس دوم برای جذابیت بیشتر در این قسمت یک مسابقه ای را انجام می دهیم به این صورت که به هر نفر از بچه ها که در یک ردیف مرتب شده اند یک شماره اختصاص می دهیم هر کس که شماره اش خوانده شد یک کلمه یا عبارت از روی لوحه می خواند اگر درست خواند می گوید از کی بپرسم ولی اگر درست نخواند از مسابقه خارج می شود کسی برنده می شود که بقیه را از دور مسابقه خارج کند. جلسه دوم با یک صلوات قرآنی خاتمه می یابد. جلسه سوم: پیام قرآنی را روی تابلو می نویسم بعداز خواندن وترجمه آن توسط چند دانش آموز از فراگیران می خواهم باتوجه به تصاویر کتاب در مورد پیام قرآنی در گروه ها بحث و گفت و گفت و گو کرده ونتیجه را ارائه کنند. برای آموزش حروف ناخوانا با مثالی از کلمات نا خوانا در فارسی شروع می کنم وبعد از درک کامل حروف ناخوانا درکلماتی مانند خواهر، خواب می گویم از این کلمات در قرآن نیز وجود داردو برای آن ها مثال می زنم مثل کانوا الف را بارنگ دیگر می نویسم و می گویم برخی از کلمات حروفی دارند که توخالی هستند و خوانده نمی شوندو از حرکت کوتاه قبل از حروف ناخوانا به علامت سکون یا تشدید اشاره می کنم . لوحه را نصب می کنم با اشاره من می خوانند بعد به صورت انفرادی. جلسه چهارم : برای ایجاد انگیز شعر سوره کوثر را می خوان (این سوره کوثره از همه کوچکتره و….) بعد برای یادآوری سوره کوثر ابتدا از فایل صوتی پخش می کنم .یک بار دیگرهم به صورت دسته جمعی خوانده می شود . بعد لوحه را نصب می کنم تا با اشاره ی من بخوانند و مسابقه ی جلسه ی قبل را در اینجا هم اجرا می کنیم با جمع بندی مطالب و ارائه خلاصه و ارزشیابی از فراگیران درس را با یک صلوات به پایان می رسانم .

35دقیقه

تعیین تکلیف

پیام قرآنی را در یک برگه نوشته تزیین کنید.
لوحه ها را برای خانواده ات بخوان.

5 دقیقه

1 دیدگاه برای طرح درس تشدید اتصالات قرآن دوم ابتدایی درس درس دوم

  1. admin

    طرح درس تشدید اتصالات قرآن دوم ابتدایی درس درس دوم

دیدگاه خود را بنویسید

مجموعه طرح درس دوم ابتدایی، یک منبع جامع برای یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح دوم ابتدایی است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل تمامی حوزه‌های آموزشی این سطح را پوشش می‌دهد. دروسی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش و هدیه قرآن و... در این مجموعه گنجانده شده‌اند. با استفاده از این مجموعه، دانش‌آموزان فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند. این مجموعه به عنوان یک راهنما و راهکار مناسب برای دانش‌آموزان در مدارس و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین نتایج را در فرایند یادگیری خود بدست آورند.

در این بخش، لیست طرح درس های پایه دوم دبستان به صورت جداگانه قرار داده شده است. این طرح های درسی که برای هر درس جداگانه طراحی شده اند، به شما کمک می کنند تا به صورت منظم و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه دوم دست یابید. با کلیک بر روی هر طرح درس، می توانید آن را به صورت جداگانه دریافت کنید و با استفاده از آن، به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید. این لیست طرح درس ها، یک راهنمای کاربردی برای شما خواهد بود تا به طور منظم و سازماندهی شده، درس های مورد نیاز خود را به خوبی پیگیری کنید.

طرح درس ریاضی دوم ابتدایی

طرح درس تربیت بدنی دوم ابتدایی

طرح درس علوم دوم ابتدایی

طرح درس فارسی دوم ابتدایی

طرح درس قرآن دوم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی دوم ابتدایی

طرح درس تشدید اتصالات قرآن دوم ابتدایی درس درس دوم
طرح درس تشدید اتصالات قرآن دوم ابتدایی درس درس دوم