طرح درس اشکال هندسی ریاضی دوم ابتدایی

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس اشکال هندسی ریاضی دوم ابتدایی، به آموزش اشکال هندسی به دانش آموزان پرداخته می‌شود. این درس شامل 5 صفحه ورد قابل ویرایش است و مدت زمان آن 25 دقیقه است. در این درس، آقا یا خانم  به عنوان مدرس حضور دارند و تعداد فراگیران نیز 20 نفر است. روش تدریس این درس بر مبنای دریافت مفهوم است. هدف کلی این درس آموزش اشکال هندسی است و اهداف جزئی آن شامل آشنایی با نام اشکال هندسی، ویژگی های هندسی هر شکل و برشمردن آنها، و روش مقایسه کردن اشکال هندسی است. هدف رفتاری این درس نیز بیان اشکال هندسی به نام آنها است.

عنوان : اشکال هندسی                                             مدرس : آقا/خانم ………………………
درس : ریاضی                                                                 زمان : 25 دقیقه
پایه : دوم                                                                           تعداد فراگیر : 20 نفر
روش تدریس : دریافت مفهوم

هدف و حیطه ها :
هدف کلی : آموزش اشکال هندسی
هدف جزئی :
1-    آشنایی با نام اشکال هندسی
2-    آشنایی با ویژگی های هندسی هر شکل و برشمردن آنها
3-    آشنایی با روش مقایسه کردن اشکال هندسی
هدف رفتاری :
1.      اشکال هندسی را به نام بیان کنند . (کلامی)
2.      اشکال هندسی را به تنهایی رسم کنند . (مهارتی)
3.      مفهوم ضلع و قطر را بیان کنند . (کلامی)
4.      روحیه پرسش گری و همکاری در کار گروهی را تقویت می کنند . (نگرشی)
5.      توانایی ساخت اشکال را مثلا با خمیر بازی کسب کنند . (مهارتی)
وسایل مورد نیاز : تخته سیاه – خمیر بازی – جدول تهیه شده و مدل کلاس به شکل U و تشکیل گروه های 4 نفری – دفترچه ثبت فعالیت های گروهی – کارت امتیاز
ارزشیابی ورودی :
معلم به گروه ها خمیر بازی می دهد و از آنها می خواهد که هر شکل هندسی را که یاد گرفته اند درست کنند و چون از قبل 4 شکل مربع ، مستطیل ، مثلث و دایره را یاد گرفته اند گروه ها را هدایت می کنیم تا هر 4 شکل را تهیه کنند که هم ارزشیابی شوند و همچنین با این راهبرد توجه آنها را برای آشنایی بیشتر با ویژگی های این اشکال فراهم می کند و در نهایت گروه های موفق (یاس ، رز ، ارکیده) کارت امتیاز می گیرند و سرگروه های آنها این امتیازات را در دفترچه گروهی ثبت می کنند .
ارائه درس :
در این مرحله معلم بیشتر جنبه نظارتی و رهبری دارد و بیشتر گروه های کلاس فعالیت دارند .

گام اول : در ابتدا معلم جدولی را که شامل ویژگی های هر شکل هندسی می باشد را در اختیار دانش آموزان قرار داده و از آنها می خواهد تا جدول را بادقت مطالعه کنند  .

پس از مطالع جدول توسط دانش آموزان معلم به هر گروه جدولی مطابق جدول زیر می دهد و از گروه ها می خواهد با مشورت بین اعضا پس به عنوان مطرح شده ببرند و به نتیجه برسند که عنوان مطرح شده و خواسته شده مربوط به چه مطلبی از ویژگی  اشکال داده شده می باشد .

پس از مشخص شدن عنوان ها تنیجه مربوط به هر ستون در قالب جمله ای بیان می گردد طرح درس اشکال هندسی ریاضی دوم ابتدایی و برای تفهیم بهتر روی مقایی نوشته و در کلاس نصب می کنیم .
عنوان 1 : اضلاع برابر                          عنوان 2 : دارای 4 ضلع                            عنوان 3 : قطر ها برابر ، قطر دارد .
گام دوم : در این مرحله جدولی همانند جدول زیر در اختیار گروه ها قرار داده می شود تا هر گروه در مقابل شکل ها با توجه به عنوان مشخص شده بلی یا خیر نوشته و در اختیار سایر گروه ها قرار داده می شود تا گروه ها شکل مربوطه را با توجه به عنوان و موارد با توجه به عنوان مشخص شده طرح درس اشکال هندسی ریاضی دوم ابتدایی بلی یا خیر مشخص کنند و هر گروه کار خود را ارائه می دهند و نتایج به دست آمده به مقوا منتقل می شود تا در مقابل دید فراگیران قرار داشته و موجب تفهیم بهتر مطالب شود .
گام سوم : در پایان هر گروه ویژگی های یکی از اشکال را انتخاب کرده و به کلاس گزارش می دهد .
ارزشیابی تکوینی :
در این مرحله سرگروه های کلاس با کمک و نظارت معلم با پرسیدن سوالاتی از اعضای گروه خود مطالب را جمع بندی نموده و در صورت نیاز مطالبی را برای تکمیل اطلاعات ارائه می دهند .
ارزشیابی پایانی :
سرگروه ارکیده در قالب بازی زیر از اطلاعات گروه ها ارزشیابی می کند :
1.      سرگروه ارکیده : دو نمونه از ویژگی های یک شغل را بیان می کند و بقیه گروه ها بعد از مشورت کردن شغل مورد نظر را حدس زده و گروه های فعال و تلاشگر مورد تشویق قرار گرفته و به آنها کارت امتیاز داده می شود و در دفترچه گروه ها توسط سرگروه ها این امتیاز ها ثبت می گردد .
2.      کدام شکل دارای 4 ضلع مساوی است ؟
ارائه تکالیف :
در این مرحله از درس با توجه به رعایت اصول تعیین تکلیف در حد توان گروه ها به آنها تکالیف ارائه می شود .
الف ) تکلیف تمرینی :
تمرین صفحه 125 کتاب ریاضی دوم را نوشته و حل کنند .
ب ) تکالیف خلاقانه :
1.      گروه رز :
گزارشی از اشکال هندسی (مربع و مستطیل) با مشخصات کامل نوشته و به کلاس ارائه نمایند .
2.      گروه یاس :
یک شغل هندسی را انتخاب و ویژگی آن را روی مقوا با سلیقه خود تهیه و به کلاس بیاورند .

1 دیدگاه برای طرح درس اشکال هندسی ریاضی دوم ابتدایی

  1. admin

    طرح درس اشکال هندسی ریاضی دوم ابتدایی

دیدگاه خود را بنویسید

مجموعه طرح درس دوم ابتدایی، یک منبع جامع برای یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح دوم ابتدایی است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل تمامی حوزه‌های آموزشی این سطح را پوشش می‌دهد. دروسی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش و هدیه قرآن و... در این مجموعه گنجانده شده‌اند. با استفاده از این مجموعه، دانش‌آموزان فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند. این مجموعه به عنوان یک راهنما و راهکار مناسب برای دانش‌آموزان در مدارس و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین نتایج را در فرایند یادگیری خود بدست آورند.

در این بخش، لیست طرح درس های پایه دوم دبستان به صورت جداگانه قرار داده شده است. این طرح های درسی که برای هر درس جداگانه طراحی شده اند، به شما کمک می کنند تا به صورت منظم و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه دوم دست یابید. با کلیک بر روی هر طرح درس، می توانید آن را به صورت جداگانه دریافت کنید و با استفاده از آن، به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید. این لیست طرح درس ها، یک راهنمای کاربردی برای شما خواهد بود تا به طور منظم و سازماندهی شده، درس های مورد نیاز خود را به خوبی پیگیری کنید.

طرح درس ریاضی دوم ابتدایی

طرح درس تربیت بدنی دوم ابتدایی

طرح درس علوم دوم ابتدایی

طرح درس فارسی دوم ابتدایی

طرح درس قرآن دوم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی دوم ابتدایی

طرح درس اشکال هندسی ریاضی دوم ابتدایی
طرح درس اشکال هندسی ریاضی دوم ابتدایی