طرح درس سوره کوثر قرآن دوم ابتدایی درس هشتم

تومان 10,000

شناسه محصول: طرح درس سوره کوثر قرآن دوم ابتدایی درس هشتم1690803702139 دسته: , , ,

 

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

طرح درس سوره کوثر قرآن دوم ابتدایی درس هشتم شامل 8 صفحه ورد قابل ویرایش می‌باشد. این طرح درس برای پایه دوم دبستان طراحی شده است. در این طرح، روش تدریس با استفاده از پرسش و پاسخ و قصه گویی است و هدف کلی آموزش قرآن در دبستان است. اهداف جزئی این درس شامل آموزش و آشنایی با سوره کوثر و روخوانی آن است. اهداف رفتاری این درس نیز شامل آشنایی با عبارات ساده قرآنی به زبان شعر، توانایی بیان مفاهیم در تصویر شعر، تلاش برای قرائت صحیح ایات قرآنی و همکاری و مشارکت با دوستان است. برای اجرای این درس، وسایل آموزشی مورد نیاز شامل کتاب درسی، ماژیک، دانش‌آموزان، تابلو، لوحه، ضبط صوت و نوار کاست می‌باشد. در اولین رفتار ورودی به کلاس، معلم با روی گشاده، چهره‌ای شاداب و زبان کودکانه وارد کلاس شده و سلام و خوشامدی به فراگیران می‌گوید و احوالپرسی می‌کند.

طرح درس روزانه قرآن دوم ابتدایی
عنوان : سوره کوثر
محل تدریس : کلاس درس
روش تدریس : پرسش و پاسخ – قصه گویی
هدف کلی : آموزش قرآن دبستان
اهداف جزئی:
1- آموزش سوره کوثر
2- آشنایی با روخوانی سوره کوثر
اهداف رفتاری :
1- به معنای عبارات ساده قرآنی به زبان شعر آشنا شود . (دانش)
2- در تصویر شعر هر چیزی را می بیند بیان می کند (دانش)
3- جهت قرائت صحیح ایات قرآنی تلاش می کند (مهارت)
4- با قرائت ساده قرآنی اشنا می شود (دانش )
5- به همکاری و مشارکت با دوستانش علاقه نشان می دهد .(نگرشی)
وسایل آموزشی مورد نیاز :
کتاب درسی – ماژیک – دانش اموزان – تابلو – لوحه – ضبط صوت – نوار کاست

رفتار ورودی :
ورود به کلاس – برقراری ارتباط با فراگیران – مشاهده تکالیف و حظور و غیاب ، معلم وارد کلاس میشود و با روی گشاده و چهره ای شاداب و زبان کودکانه سلام و خوشامد می گوید و احوالپرسی می کند .
سلام سلام بچه ها ، گلهای ناز و زیبا ، خوب و خوشید ایشالله حالتون خوبه بچه ها ؟
بچه ها می گن (طبق عادت ) بله خوبیم
معلم می گه : وای وای باز یادتون رفت ! چی باید می گفتید ؟
وقتی کسی حالتون رو می پرسه چی باید بگید ؟
دو سه نفر از بچه ها می گن : الحمدالله
معلم : آفرین – هزار آفرین بچه های گلم الحمدالله
حالا حوشگلای من بگید الحمدالله یعنی چی ؟
بچه ها : یعنی شکر خدا
خوب عزیزانم پس الحمدالله شکر خدا که خوب و خوش و سلامتید سرحال و پر انرژی ، خدارو شکر می کنم که یک روز دیگه رو توفیق داده تا در کنار هم باشیم و قرآن بخونیم .
شکوفه های قرآنی همیشه باید سرحال و پر انرژی باشن آخر شاد و پر انرژی بودن هم یک جور تشکر از خداوند مهربونه که به ما همه چیز داده باز هم میده ، مهربونه همه مارو دوست داره خیلی هم دوست داره حتی از مامان و بابا هم بیشتر حتی از اون کسی که مارو بیشتر از همه هم دوس داره بیشتر.
(حضور و غیاب )
خوب : عزیزان دلم فرشته های من همه حاضرن ؟
بچه ها : بله یکی از بچه ها می گه خانم نرگس غایبه !
معلم : ای وای چرا مریم جون شما می دونی ؟
مریم : خانم ما هر روز با هم میایم مدرسه امروز رفتم در خونشون با هم بیایم مامانش گفت مریض شده حالش خوب نیست .
معلم : با چهره ای ناراحت می گه : خیلی ناراحت شدم اخه شما فرشته ها هم مثل بچه خودم می مونید و همتون خیلی دوست دارم و اگه یک روز حالتون خوب نباشه و نبینمتون من هم خیلی ناراحت می شم .
خوب بچه های گلم پس بیاید همگی برای نرگس جون دعا کنیم تا زودتر حالش خوب بشه هم برای نرگس جون هم همه مریضای دیگه .
خوب نازنینهای من ، حالا برای شروع کلاس یک صلوات بفرستید تا کلاس مون با عطرش خوشبو بشه ، در این حال معلم ( به نام خدا ) را پای تابلو می نویسد و از دانش آموزان می پرسد ، هر کاری رو با چی شروع می کنیم گلهای من ؟
بچه ها : با نام خدا .
معلم : آفرین به شما که همتون بهترینید.
معلم ابتدا دانش آموزان را با آداب خواندن قرآن آشنا کرده ، به این ترتیب که اولین کار در خواندن قرآن اینست که وضو بگیریم .
و قبل از شروع درس قرآن معلم با ظاهری آراسته و تمیز و مرتب و لباسی با رنگ روشن و آرام پوشیده و در کلاس قرآن از عطر و گلاب استفاده می کند و مقداری عطر و گلاب به کلاس می پاشد و به بچه ها می گوید حالا که می خواهیم قرآنو شروع کنیم کلاسمون رو پر از عطر کنیم تا فرشته های خداوند رو به کلاسمون دعوت کنیم . طرح درس سوره کوثر قرآن دوم ابتدایی درس هشتم بچه ها خوبم آخه هر وقت یک عده جایی جمع می شن تا قرآن رو یاد بگیرند یا بخونن فرشته های آسمون که خیلی قرآنو دوست دارن و قرآن خوندن بچه های خوب رو دوست دارن زود میان تا ببینن کیه که اومده تا قرآن بخونه و براش یک عالمه جایزه های خوب بهشتی در نظر بگیرن و آماده کنن .
ارزشیابی تشخیصی :
خوب بچه های گلم ببینم درس قبلتون رو یاد گرفتید ؟
بچه ها : بله خوب حالا بگید کدوم سوره رو جلسه پیش یاد گرفتید ؟
بچه ها : سوره نصر
حالا همه با هم و یکصدا بلند سوره نصر رو بخونید .
آفرین مرحبا هزارهزار افرین به شما که اینقدر خوب سوره نصر رو یاد گرفتید . خیلی خوشحالم کردید .
حالا خدای مهربونم شمارو بیشتر و بیشتر دوست داره آخه هر چی بیشتر قرآن یاد بگیرید و بخونید خدای مهربون هم شمارو بیشتر دوس داره .
دیدن تکالیف :
خوب بچه ها جونم ببینم کتاباتونو نقاشی و تکلیف پیام قرآنی جلسه پیش رو انجام دادین بذارین رو میز ببینم .
همه انجام دادن : آفرین خیلی خوب انجام دادید عزیزانم افرین.
معلم خیلی با انرژی و شوق فراوان بچه ها تشویق می کنه تا اونها به انجام تکالیفشون علاقمند بشن و مدام با گفتن مرحبا و هزار هزرا افرین اونهایی رو که تکالیفشون رو خوب انجام دادن تشویق می کنه تا کلاس هم پر از شادی و انرژی بشه . در ضمن به بچه ها بگیم همه با هم شکر نعمتهای خدارو بخونن .
ارائه درس :
ایجاد انگیزه :
در حالی که معلم لوحه سوره کوثر را به تابلو می چسباند شروع به توضیح نموده و در رابطه با مفهوم سوره کوثر و اینکه این سوره به چه کسی نسبت داده می شود داستانی قرآنی .
( تولد حضرت فاطمه سلام الله ) را برای دانش اموزان تعریف می کند و در آنان ایجاد انگیزه می کند . و در اواسط و هم در پایان داستان سولاتی را مطرح می کند .
برای داستان هم معلم باید یک تصویر نقاشی شده مربوط به داستان به عنوان ( یاد یار ) باید تهیه کند و در ضمن تعریف داستان به بچه ها نشان دهد .
حالا می خوام یک قصه قشنگ براتون تعریف کنم . خوب خوب گوش کنید چون می خوام وسطش زرنگارو بشناسم.
راستی گلهای نازم بگین ببینم کی می دونه آخرین پیامبر ما کیه ؟
یکی از بچه ها میگه : خانم حضرت محمد (صلوات الله علیه)
افرین بر شما هز ار آفرین دختر گلم.
حضرت محمد (ص) همون که ما همیشه براش صلوات می فرستیم و می گیم الهم صل علی محمد و ال محمد.
یعنی میگیم خداوندا بر محمد و فرزندان او درود بفرست ، بچه های خوبم حضرت محمد (ص) جوان بودن که با حضرت خدیجه (س) عروسی کردن و زندگی خیلی خوبی و خوشی با هم داشتند تا اینکه چند سالی گذشت ولی هنوز بچه ای نداشتن ، طرح درس سوره کوثر قرآن دوم ابتدایی درس هشتم بچه های گلم بعضی از مردم که خیلی بد بودن و همش گول شیطون رو می خوردن مدام حضرت محمد (ص) را مسخره می کردن اونها آدمهای حسودی هم بودن چون حضرت محمد ص پیش خدا خیلی عزیز بود اون آدم بدا از حسودیشون نمی تونستن خوشحالی حضرت رو ببینن مدام آزارش می دادن و با دستشون نشون می دادن و می گفتن اون مرد (یعنی حضرت محمد ص) (ابتره) .
بچه ها می گن ابتر یعنی چی ؟ معلم می گه ، بچه های گلم اون موقع عربها به کسی که بچه ای نداشت ابتر می گفتن . اونها هم که می خواستن حضرت رو ناراحت کنن به او ابتر می گفتن .
ولی حضرت محمد ص هیچ توجهی به حرفهای اونها نمی کرد و همیشه و همیشه خدا را شکر می کرد و با خدای مهربون حرفهای دلش رو می زد و می گفت خدایا من چون تو رو خیلی دوست دارم هر چی رو که تو دوست داشتی به من بدی راضیم و خوشحالم اگر دوست نداشتی چیزی رو داشته باشم باز هم من راضیم و خوشحال و تو رو شکر می کنم بچه های گلم ما هم که مسلمونیم باید مثل پیامبرمون رفتار کنیم یعنی همیشه هر چی خدا به ما داده شکر کنیم و خوشحال باشیم و هی گله و شکایت نکنیم (مثلا هی بگیم چرا من اون اسباب بازی رو ندارم یا چرا اون عروسک رو ندارم همش غر بزنیم و یادمون بره که خدای مهربون چه چیزهای خوب دیگه رو به ما داده مثلا چشم داده – دست داده – پا داده – ولی انسان خوب اونیکه همیشه حواسش هست که به خاطر همه چیزهای خوبی که خدای مهربون به اون داده خداوند رو شکر کنه و مثل حضرت محمد همیشه راضی باشه و هی نگه اینو ندارم . اونو ندارم و صبر کنه تا خداوند هر وقت خودش خواست دعاشو قبول کنه چون اون بهتر می دونه چی برای ما خوبه چی خوب نیست .
بچه های گلم روزها گذشت و تو یک روز خوب خدا توی خونه حضرت محمد ص یک بچه زیبا و قشنگ به دنیا اومد حالا زرنگا بگن ببینم اون نوزاد قشنگ کی بود ؟
یکی از بچه ها می گه : خانم حضرت فاطمه (س) بود ، آفرین عزیزم آفرین بله اون نوزاد قشنگ حضرت فاطمه بود . بچه ها حضرت محمد هم پاداش صبری که کرده بود و همینطور پاداش راضی بودنش رو از خدای مهربون گرفت اون پاداش چی بود ؟ بله آفرین تولد حضرت فاطمه بود .
بچه ها خدای مهربون حضرت فاطمه (س) رو خیلی خیلی دوست داشت به خاطر همین یک پیام توی کتابش برای ما فرستاد و اون پیام سوره (کوثر) بود ، که اون پیام یک مژده هم برای حضرت محمد ص بود .
بعد معلم معنای سوره کوثر را برای دانش آموزان می گوید و اینکه هر کی به تو گفت ابتر خودش ابتر است.
حالا زرنگا بگن .( ارزشیابی تکوینی )
منظور از کوثر توی سوره کوثر کی بود ؟
بچه ها می گن (حضرت فاطمه س)
هزار آفرین هزار آفرین به شما گلهای من حالا خودتون تشویق کنید که همتون بهتریند .
سوالات مطرح شده ؟
1- آیا مسخره کردن دیگران کار خوبیه ؟
2- ما باید وقتی چیزی رو که دوست داریم داشته باشیم نداریم باید چه کار کنیم هی نقی و غر بزنیم یا صبر کنیم و بگیم خدایا چون دوست دارم هر چی تو بخواهی من هم دوست دارم ؟
3- پاداش صبر و تشکر کردن حضرت محمد ص علیه چی بود ؟
مرحله دوم : معلم به دانش آموزان توضیح می دهد که انسان خوب باید در سختیها صبر کند و همیشه یاد نعمتهای که خدای مهربان به او داده باشد و شکر کردن از چیزهایی که دارد را فراموش نکند تا همانطور که حضرت محمد پاداش صبر خود را گرفت و خداوند در سوره کوثر فرمود :
(ما به تو کوثر را هدیه کردیم .)
مرحله سوم : معلم از دانش آموزان می خواهد ضمن رعایت سکوت قبل از باز کردن کتاب خود آیات را فقط از روی لوحه نگاه کنند و طبق دستور نوار صوت قرآن عمل کنند به این صورت که :
پس از خواندن دسته جمعی دانش آموزان نوار خاموش و معلم عبارات و آیات را به طور بخش بخش با حرکات دست برای دانش آموزان میخواند و 3 بار تکرار می گردد و دانش آموزان تکرار می کنند . طرح درس سوره کوثر قرآن دوم ابتدایی درس هشتم سپس معلم از دانش آموزان می خواهد تا کتاب درسی خود را باز کرده و ابتدا 2 نفر از دانش آموزان قویتر سوره را کامل بخوانند و سایرین با مداد آیات را نشان دهند .
جمع بندی و رفع نقص و یادگیری تکمیلی
معلم دانش آموزان را به گروه های چند نفری تقسیم کرده تا آیات درس را برای یکدیگر بخوانند و اشکالات روخوانی و قرائت یکدیگر را اصلاح کنند .
نهایتا با توجه به فرصت دانش آموز یک سطر از روی کتاب خود می خواند .
شعر : معلم با اشاره به سقویه داده شده شعر می خواهد تا دانش آموز بگوید که تصویر مورد نظر چه حالتی را نشان می دهد . سپس شعر درس را 3 بار تکرار می کند و بچه ها با او تکرار می کنند و در آخر با توضیح شعر از آنها می خواهد تا با هم فکری همه در قالب گروهای تشکیل شده عنوان مناسب برای شعرا انتخاب کنند.
ارزشیابی پایانی :
از دانش آموزان انتظار می رود بتواند در پایان درس سوره کوثر را که در کتاب آمده بدون کمک دیگران در کلاس بخواند .
تکلیف پایانی :
سوره کوثر را در منزل برای والدین بخواند و به کمک آنها این سوره را همراه با شعر حفظ کند و برای داستان کوثر یک نقاشی بکشد .

1 دیدگاه برای طرح درس سوره کوثر قرآن دوم ابتدایی درس هشتم

  1. admin

    طرح درس سوره کوثر قرآن دوم ابتدایی درس هشتم

دیدگاه خود را بنویسید

مجموعه طرح درس دوم ابتدایی، یک منبع جامع برای یادگیری و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان در سطح دوم ابتدایی است. این مجموعه شامل دروس متنوعی است که به صورت کامل تمامی حوزه‌های آموزشی این سطح را پوشش می‌دهد. دروسی همچون ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی، فارسی، نگارش و هدیه قرآن و... در این مجموعه گنجانده شده‌اند. با استفاده از این مجموعه، دانش‌آموزان فرصتی مناسب برای یادگیری و تمرین در هر یک از این حوزه‌ها را خواهند داشت و می‌توانند به طرز موثری مهارت‌های خود را گسترش دهند. این مجموعه به عنوان یک راهنما و راهکار مناسب برای دانش‌آموزان در مدارس و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین نتایج را در فرایند یادگیری خود بدست آورند.

در این بخش، لیست طرح درس های پایه دوم دبستان به صورت جداگانه قرار داده شده است. این طرح های درسی که برای هر درس جداگانه طراحی شده اند، به شما کمک می کنند تا به صورت منظم و سازماندهی شده، به مطالب درسی پایه دوم دست یابید. با کلیک بر روی هر طرح درس، می توانید آن را به صورت جداگانه دریافت کنید و با استفاده از آن، به راحتی و به صورت مرحله به مرحله، درس های مختلف را فرا بگیرید. این لیست طرح درس ها، یک راهنمای کاربردی برای شما خواهد بود تا به طور منظم و سازماندهی شده، درس های مورد نیاز خود را به خوبی پیگیری کنید.

طرح درس ریاضی دوم ابتدایی

طرح درس تربیت بدنی دوم ابتدایی

طرح درس علوم دوم ابتدایی

طرح درس فارسی دوم ابتدایی

طرح درس قرآن دوم ابتدایی

طرح درس هدیه آسمانی دوم ابتدایی

طرح درس سوره کوثر قرآن دوم ابتدایی درس هشتم
طرح درس سوره کوثر قرآن دوم ابتدایی درس هشتم